Publications 2005
Publications in peer-reviewed journals:
Van Eijck, M., Goedhart, M., & Ellermeijer, T. (2005). Logging the heart with microcomputer-based labs. Journal of Biological Education, 39(4), 171-173.
Pol, H., Harskamp, E.G., Suhre, C. (2005) Solving Physics Problems with the Help of Computer – assisted Instruction. International Journal of Science Eduation 27 (4), 451-469.
Vos, P. & Kuiper, W. (2005). Trends (1995-2000) in the TIMSS Mathematics Performance Assessment in the Netherlands. Educational Research and Evaluation, 11(2), 141-154.
Vos, P. & Bos, K. (2005). Comparing curricular alignment using TIMSS-99. Educational Research and Evaluation, 11(2), 201-219.
PhD thesis:
Van Gulik-Gulikers, I. (2005). Meetkunde opnieuw uitgevonden. Een studei naar de waarde en toepassing van de geschiedenis van de meetkunde in het wiskundeonderwijs. Academisch proefschrift Rijksuniversiteit Groningen.
Book chapters:
Kaper, W.H., Goedhart, M.J. (2005) A three-phase design for productive use of analogy in the teaching of entropy. In: Boersma, K. , Goedhart, M. , De Jong, O. & Eijkelhof, H. Research and the quality of Science Education. Dordrecht: Springer. Pp. 297-308.
Book reviews:
Goedhart, M.J. (2005). Bespreking van “Effectief Sciekundeonderwijs voor ‘leren onderzoek’ in de tweede fase van het vwo. Een chemie van willen, weten en kunnen”, proefschrift van L. van Rens. Tijdschrift voor Didactiek der Bètawetenschappen, 22(1/2), 75-78.
Ossevoort, M.A. (2005). Bespreking van “Digital Learning Material for Experimental Design and Model Building in Molecular Biology”, proefschrift van T. Aegerter-Wilmsen. Tijdschrift voor Didactiek der Bètawetenschappen, 22(1/2), 58-60.
Vos, P. (2005). Bespreking van “Unequal Participation in Mathematics and Science Education”, proefschrift van Annemarie van Langen. Tijdschrift voor Didactiek der Bètawetenschappen, 22(1/2), 67-70.
Vos, P (2005). Bespreking van “Learning to Teach Realistic Mathematics in Vietnam”, proefschrift van Nguyen Than Thyu. Tijdschrift voor Didactiek der Bètawetenschappen, 22(1/2), 79-82.
Vos, P. (2005). Boekbespreking van “Modelling motion: from trace graphs to instantaneous change”, proefschrift van Michiel Doorman; onderzoek naar het ontwerpen van een lessenserie over differentiëren en kinematica. Euclides, 80 (8) , 433-436.
Conference proceedings:
Pol, H., Harskamp, E.G., Suhre, C. (2005) “Nathint hilft”, aber wie? In: Anja Pitton (Hg.) "Relevanz fachdidaktischer Forschungsergebnisse für die Lehrerbildung", Jahrestagung GDCP 2004, Heidelberg, Lit Verlag, Münster. 427-429.
Roorda, G., Vos, P., Streun, A. van & Goedhart, M. (2005). The concept of the derivative in modelling and applications: developing a framework for students’ knowledge and skills. In C. Haines (Ed.), Proceedings of the 12th International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Applications (ICTMA12) (pp xx-xx). London, UK: Cass Business School.
Vos, P. (2005) Assessment of Mathematics in a laboratory-like environment: the importance of replications. In: G. Kaiser, M. Artaud, M. Blomhøj & W. Blum (Eds.), Proceedings of the Working Group on Mathematical Modelling and Applications at the 5th Conference on European Research in Mathematics Education (CERME-5) (pp xx-xx). Gerona, Spain: University of Gerona.
Vos, P. (2005). Measuring mathematics achievement: a need for quantitative methodology literacy. In J. Adler & M. Kazima (Eds.), Proceedings of the 1st African Regional Congress Of The International Commission On Mathematical Instruction (ICMI). CD-rom without page numbering. Johannesburg, South Africa: University of the Witwatersrand.
Devesse, T.G. & Vos, P. (2005). Learning Geometry Starting from Ethnic Objects: a Case Study on Learning Through Understanding in Mozambique. In: J. Adler & M. Kazima (Eds.) Proceedings of the 1st Africa Regional Congress of the International Commission on Mathematical Instruction (ICMI). CD-rom without page numbering. Johannesburg, South Africa: ICMI.
Rassul Pinto, A.A. & Vos, P. (2005). Exploring the Potentials of Newspaper Clippings for Statistics Curriculum Materials for Mozambican Social Sciences Students. In: J. Adler & M. Kazima (Eds.) Proceedings of the 1st Africa Regional Congress of the International Commission on Mathematical Instruction (ICMI). CD-rom without page numbering. Johannesburg, South Africa: ICMI.
Conference contributions (non-published):
Apotheker, J. H., Pilot, A., Streun, A. v., & Goedhart, M. (2005). Cooperative learning in the chemistry classroom. Paper presented at the Esera, Barcelona.
Goedhart, M.J. (2005). Bètadidactiek en onderwijskunde: tegenstelling of symbiose? Paper gepresenteerd op de Onderwijs Researchdagen, Gent, May 30 – June 1, 2005.
Goedhart, M.J., Dierikx, L., Kaper, W. & Pilot, A. (2005). The role of reflection in open research tasks for undergraduate chemistry students. Paper presented at the 5th ESERA conference, Barcelona, August 28 - September 1, 2005.
Ossevoort, M., Steur, J., Van Trigt, A., Jansen, E. (2005). Three life science bachelor programs: learning environment and its influence on the acquisition of academic skills. Poster presented at the 5th ESERA conference, Barcelona, August 28 - September 1, 2005.
Pol, H., Harskamp, E., Suhre, C. (2005) The solving of physics problems: effects of digitally offered help. Paper presented at the 5th International Conference of the European Science Education Research Association (ESERA), Barcelona, Spain.
Pol, H.J. Meijkamp, B., Kapteijn, M. (2005). Good Practice ANW (Science for public understanding) in the Netherlands. Paper presented at the 5th International Conference of the European Science Education Research Association (ESERA), Barcelona, Spain.
Steur, J., Jansen, E., Van Trigt, A., Ossevoort, M. (2005). Drie Bèta Bacheloropleidingen: onderzoek naar de invloed van de leeromgeving op de academische vorming. Poster presented at the Onderwijs Research Dagen 2005. Gent, Belgie, 30 May-1 June 2005.
Tolboom, J. (2005b). Direct formative assessment in mathematics education with a wireless classroom network. Paper presented at AERA 2005, Montreal, April 11-15th 2005.
Vos, P. (2005). Vaardigheden van leerlingen bij laboratorium-taken: een analyse van wiskundige fouten [Students’ competencies at laboratory tasks: an analysis of mathematical mistakes] . Paper presented at the ORD2005 (Onderwijs Research Dagen), Gent, Belgium. 30 May-1 June 2005.
Witterholt, M. G., Deinum, J. F. & Van Streun, A. (2005). Ontwikkeling van wiskundige onderzoeksvaardigheden in 3 HAVO. Paper presented at the Onderwijs Research Dagen 2005. Gent, Belgie.
Professional publications:
Apotheker, J. H. (2005). The International Chemistry Olympiad. Chemistry International, 27(4) 3-5.
Apotheker, J. H. (2005). De isolatie van carvon. NVOX, 30(1), 13-14.
Apotheker, J. H. (2005). Het examen nieuwe scheikunde. NVOX, 30(1), 6,7.
Apotheker, J., Pilot, A., Van Streun, A., & Goedhart, M. (2005). Chemisches Rechnen. Ein Beispiel fur die kooperative Bearbeitung von Aufgaben. Naturwissenschaften im Unterricht - Chemie, 16(4,5), 78-81.
Roorda G. (2004). Reflectieopdrachten in de klas. Euclides 79(7), 314 – 317.
Tolboom, J. (2005). Draadloos netwerk in de klas. Euclides, 81 (2), 108-112.
Tolboom, J. (2005). Algebra en applets. Euclides, 81 (3), 66-69.
Van Eijck, M., Goedhart, M., & Ellermeijer, T. (2005). Kwantitatieve gegevens in examenprogramma en eindexamens VWO biologie, deel 3. Niche, 36(5), 8-12.
Vos, P. (2005), PISA en TIMSS; hoe staat het Nederlandse wiskundeonderwijs er internationaal gezien voor? Euclides, 80(6), 316-320.
Last modified: | 11 July 2023 11.41 a.m. |