New Ways of Teaching - verhalen over onderwijsvernieuwing
In New Ways of Teaching vertellen docenten over hun innovatieve, creatieve en impactvolle onderwijsinitiatieven. Van bijzondere lesvormen tot nieuwe technieken - alles komt aan bod. Hoe zijn deze ideeën ontstaan en welke impact heeft het op de studenten?
Geïnspireerd en verbonden dankzij virtueel township toerisme
In plaats van de handdoek in de ring te gooien tijdens de COVID-19 pandemie, maakte dr. Meghan Muldoon, universitair docent Duurzaam Toerisme aan de Campus Fryslân, het mogelijk om iets van de wereld te zien terwijl je thuis in isolatie zit: een virtuele tour door een Zuid-Afrikaanse township gegeven door een lokale bewoner. Township toerisme roept veel vragen op die de kern raken van een kritische benadering van de studie van toerisme. Welke rol is er weggelegd voor toeristen in verarmde gebieden? Helpen ze de gemeenschap door inkomsten te genereren of benadelen ze de gemeenschap juist door de kwetsbaarheid van mensen uit te buiten en de stedelijke armen tot fetisj te maken?
Gepubliceerd op 11 november 2024
Buiten de gebaande paden treden in Appingedam
Wat is de beste manier om complexe regionale gezondheidsuitdagingen in kaart te brengen en aan te pakken? Volgens Hedwig Boer (Faculteit Medische Wetenschappen/UMCG), Joke Fleer (Faculteit Medische Wetenschappen/UMCG) en Katrien Colman (docent-onderzoeker bij de Hanze) is het antwoord als volgt: de innovatie minor 'Expeditie het Gezonde Noorden' met een transdisciplinaire benadering. En dit alles, in Appingedam, waarbij naast studenten en docenten, partners uit Appingedam en haar inwoners óók betrokken zijn.
Gepubliceerd op 16 oktober 2024
Minder zenden en meer discussie in ‘Geographies of the United States’
Begin dit jaar wonnen dr. Peter Groote en dr. Leonieke Bolderman, respectievelijk universitair hoofddocent en universitair docent culturele geografie, de tweede plaats in de Best Practice Award in Teaching & Learning vanwege hun innoverende vak ‘Geographies of the United States’. In dit vak krijgen studenten geen hoorcolleges, werkgroepen of standaard cursusliteratuur. In plaats van continu aandachtig te luisteren naar de docenten, doen de studenten juist een groot deel zelf.
Gepubliceerd op: 2 september 2024
Collectieve quizzes om kennisbehoud te verbeteren
Normaal gesproken wordt van studenten verwacht dat ze op het tentamen kunnen herhalen wat ze gedurende het blok geleerd hebben. Na zeven weken les is het aan hen om ervoor te zorgen dat ze alles onthouden dat mogelijk in het tentamen voorbij komt. Nina Mileva, universitair docent Public International Law, probeert haar studenten een handje te helpen door hen iedere les te voorzien van een korte quiz, genaamd de ‘Quick Review Quiz’.
Gepubliceerd op: 1 juli 2024
Leerlingen leren managen met een VR-bril
Ricus Dullaert, Marjon Fokkens-Bruinsma en Anina Westgeest van de Lerarenopleiding van de Faculteit GMW werken aan een nieuwe manier om klassenmanagementstrategieën te oefenen: met VR-brillen. Ricus Dullaert vertelt over het ontstaan van het idee en de toepassing hiervan.
Gepubliceerd op: 28 maart 2024
Een studieboek laten redigeren door studenten
Christopher May, universitair hoofddocent bij het UCG, gelooft dat studenten hun werk meestal aan hun docenten richten. Hierdoor ontberen studenten ervaring met het schrijven van publicaties voor een breder publiek. In zijn vak Biopsychologie wilde May studenten op een andere manier betrekken door hun hulp in te schakelen voor een project dat de grenzen van het vak overschreed. Het is een voorbeeld van een werkwijze die Open Pedagogiek wordt genoemd.
Gepubliceerd op: 29 februari 2024
‘Religie, Diversiteit en Identiteit: zelf religie onderzoeken in de stad.
Dr. Jelle Wiering vertelt over het vak ‘Religie, Diversiteit en Identiteit’, ontwikkeld door dr. Marjo Buitelaar, dr. Jelle Wiering, dr. Brenda Bartelink, en dr. Brenda Mathijssen. Hij bespreekt de methode die wordt gebruikt om religie van abstract naar concreet te brengen, door de studenten naar Rotterdam te brengen om zich onder de bewoners te mengen en religie te bestuderen in het dagelijks leven.
Gepubliceerd op: 30 november 2023
GIMMICS - Farmaciestudenten onderwijzen met een Simulation Game
Dr. Tanja Fens , projectleider en coördinator van de Pharmacy Game International, prof. Katja Taxis, hoogleraar Farmacotherapie en Klinische Farmacie, en drs. Claudia Dantuma, docent-apotheker vertellen over de Pharmacy Game, een vak voor derdejaars masterstudenten Farmacie. Innovatieve onderwijsconcepten, zoals gamen en simulatie, komen hierin samen.
Gepubliceerd op: 30 oktober 2023
Omarm de onzekerheid: Mondige studenten door specificatiegerichte toetsing
Laurent Krook, docent Psychologie en Anastasios Sarampalis, hoogleraar Psychologie vertellen over hoe traditionele toetsingsvormen ofwel te reductionistisch zijn om alle leerresultaten uitgebreid te kunnen beoordelen ofwel te onrealistisch.
Gepubliceerd op: 07 juli 2023
Interdisciplinaire onderzoeksstages: de X-Phi Lab Group Groningen
Lieuwe Zijlstra, Universitair Docent bij University College Groningen, vertelt over ‘Young Scientists at UCG’, een type evidence-based interdisciplinaire onderzoeksstages waarin studenten hun wetenschappelijke prestaties verbeteren en waarin onderzoek en onderwijs worden gecombineerd.
Gepubliceerd op: 02 juni 2023
Hoe moet je vragen stellen en structureren?
Martin Lenz, hoogleraar Geschiedenis van de filosofie over het stimuleren van actief leren met vragen. Je hebt geen nieuwe informatie nodig om de meeste van deze stappen te behalen, maar kan dit door een begrip te ontwikkelen van hoe iemands verwarring ontstaat.
Gepubliceerd op: 07 april 2023
Hoe krijgen we studenten weer in de collegebanken? Onderzoeksvaardigheden onderwijzen via blended en challenge-based learning
Stefan Berger, Assistant Professor of Organizational Behavior bij de afdeling HRM & OB, vertelt over hoe de college-opkomst van studenten sinds corona enorm is gedaald. Hij vind dat we hier niet simpelweg de studenten de schuld van kunnen geven. Docenten moeten hun colleges interessanter en waardevoller maken met een goede combinatie van online en fysiek onderwijs.
Gepubliceerd op: 03 maart 2023
Omgaan met ongemak in de klas
Sepideh Yousefzadeh, Universitair hoofddocent Intersectional Wellbeing and Decoloniality bij Campus Fryslân, vertelt over hoe ze het ziet als docent als haar taak om te begrijpen hoe studenten reageren op zware onderwerpen als ongelijkheid in de gezondheidszorg, en hoe ze zich op emotioneel niveau bewegen in de universitaire wereld.
Gepubliceerd op: 03 februari 2023
Kunnen we bij de RUG de code van effectief leren kraken?
Audrey Rousse-Malpat, Universitair docent Taalverwerving bij de Faculteit der Letteren beschrijft de pogingen van het Language Learning team en van veel middelbareschoolleraren in Nederland om de effectiviteit van het vreemdetaalonderwijs te verbeteren door in hun onderwijsmethoden onderzoeksresultaten uit de toegepaste taalwetenschap te gebruiken. Deze benadering, die onder andere in Groningen voor het eerst werd toegepast, heeft een vorm die in de toegepaste taalwetenschap 'usage-based' wordt genoemd.
Gepubliceerd op: 13 januari 2023
Laatst gewijzigd: | 11 november 2024 12:19 |
Meer nieuws
-
10 juni 2024
Om een wolkenkrabber heen zwermen
In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...
-
21 mei 2024
Uitslag universitaire verkiezingen 2024
De stemmen zijn geteld en de uitslag van de universitaire verkiezingen is binnen!