Interdisciplinaire onderzoeksstages: de X-Phi Lab Group Groningen
In deze maandelijkse blog over onderwijsvernieuwing vertellen docenten over hun innovatieve, creatieve en impactvolle onderwijsinitiatieven. Van bijzondere lesvormen tot nieuwe technieken - alles komt aan bod. Hoe zijn deze ideeën ontstaan en welke impact heeft het op de studenten?
Deze maand, Lieuwe Zijlstra, Universitair Docent bij University College Groningen over zijn interdisciplinaire onderzoeksstages.
In 2019 heb ik ‘Young Scientists at UCG’ opgericht, een type evidence-based interdisciplinaire onderzoeksstages waarin studenten hun wetenschappelijke prestaties verbeteren en waarin onderzoek en onderwijs worden gecombineerd. Deze stages lopen nog steeds, en de resultaten zijn veelbelovend. Studenten hebben onderzoeksoutput gegenereerd, manuscripten geschreven, presentaties gehouden op congressen, workshops ontwikkeld en samenwerkingsverbanden opgezet met onderzoekers en beleidsmakers in binnen- en buitenland.
Studenten als professionals: het belang van een werkende sociale dynamiek
De afgelopen jaren zijn in diverse stages allerlei onderwerpen bestudeerd, zoals persoonlijke identiteit, zingeving, morele besluitvorming, morele verbetering, de sociale dynamiek van normconformiteit, geluk en welzijn. Deze stages zijn gebaseerd op het idee dat de identiteit van studenten wordt gecreëerd in een maatschappelijke context. Door studenten te behandelen als professionals kan een sociale dynamiek ontstaan waarin studenten de kans krijgen in zichzelf te geloven, hun talenten optimaal te benutten en verantwoordelijkheid te nemen voor hun projecten. Binnen deze sociale dynamiek durven studenten hun begeleiders feedback te geven en aan te geven wat ze van hen verwachten. Hierdoor ontstaat een gelijk speelveld, dat de zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en betrokkenheid bij projecten bevordert. Als je studenten behandelt als professionals, wat ze immers zijn, zullen ze zich ook zo gedragen. Een student die zich niet serieus genomen voelt, kan zich minder verantwoordelijk gaan voelen en minder moeite gaan doen voor het eigen project.
Onderzoek, interdisciplinariteit en andere belangrijke onderdelen
De volgende onderdelen zijn onlosmakelijk verbonden met de stages: onderzoek, interdisciplinariteit, duurzame inbedding, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid, contacten en samenwerkingsverbanden, verscheidenheid aan feedback, en belang. In termen van onderzoek worden studenten door de gehele onderzoekscyclus geleid, van literatuuronderzoek en het ontwikkelen van een hypothese, via experimenteel ontwerp en het verzamelen en analyseren van gegevens, tot communiceren en wetenschappelijk schrijven. Interdisciplinariteit wil zeggen dat studenten zich ook bezighouden met conceptuele analyse, logica en reflectie, en nadenken over onderzoeksethiek.
Het belang van maatschappelijke inbedding: het X-Phi lab
Een ander onderdeel van de stages is een concept dat ik ‘duurzame inbedding’ noem. Ik heb een labgroep opgezet, de Experimental Philosophy Lab Group. Hiervan worden alle stagiairs lid, samen met studenten van het Experimental Philosophy Project binnen het UCG, waarvan ik ook docent ben, en met wetenschappers van andere faculteiten. De labgroep staat onder leiding van de studenten, en deze verantwoordelijkheid wordt overgedragen zodra er nieuwe stagestudenten bijkomen.
Doordat ook externe wetenschappers de bijeenkomsten van onze labgroep bijwonen, worden onze studenten extra gestimuleerd om hun best te doen. Onderzoek heeft ook aangetoond dat formele en informele interacties met wetenschappers de prestaties en tevredenheid van studenten bevorderen (Wong & Chapman, 2022). Nog een reden voor het inbedden van studenten is dat dit bijdraagt aan hun studieprestaties en -effectiviteit (bijv. Park et al., 2016). Het feit dat studenten deze dingen zelf organiseren, maakt dit een duurzame methode.
Zelfstandigheid en verantwoordelijkheid
Ook ‘zelfstandigheid’ en ‘verantwoordelijkheid’ maken deel uit van de stages. Aan het begin van hun stage wordt de studenten verteld dat ze verantwoordelijkheid moeten nemen voor hun eigen leerproces en zich horen te gedragen als zelfstandige onderzoekers. In ruil daarvoor worden ze als professionals behandeld. Onderzoek heeft aangetoond dat deze benadering kan resulteren in meer betekenisvol leren en betere wetenschappelijke prestaties (Ayish & Deveci, 2019).
Studenten komen ook in contact met onderzoekers uit andere disciplines en worden gestimuleerd om nieuwe, betekenisvolle contacten en samenwerkingsverbanden aan te gaan met andere studenten, wetenschappers en externe partijen. Hiervan is bewezen dat het hun professionele ontwikkeling bevordert (Hoyle & Deschaine, 2016). Het onderdeel ‘contacten’ heeft nog een dimensie: studenten worden actief aangemoedigd om verbanden te leggen tussen hun stage werk en het werk dat ze voor andere vakken doen.
De studenten krijgen feedback van elkaar en hun stage-adviseur, en tijdens congressen en online bijeenkomsten ook van externe wetenschappers (Hattie & Timperly, 2007). Er is dus een veelheid/veelsoortigheid/verscheidenheid aan feedback, wat zeer waardevol is omdat het zorgt voor een diversiteit aan inzichten en meningen, helpt bij het opsporen van blinde vlekken, leidt tot een breder begrip van complexe problemen, vooroordelen tegengaat, en groei en persoonlijke ontwikkeling bevordert. Kortom, een veelheid aan feedback verhoogt de algehele kwaliteit van het onderzoek.
We hebben allemaal aanmoediging nodig
Het laatste belangrijke onderdeel van de onderzoeksstages is het belang ervan. Studenten worden aangemoedigd output te genereren die ertoe doet. De focus ligt op wetenschappelijke output die gepubliceerd en tijdens wetenschappelijke congressen gepresenteerd kan worden. Bovendien zijn de stages toegespitst op een maatschappelijk relevante kwestie. De afgelopen jaren hebben studenten tijdens hun stage manuscripten geschreven en hun onderzoek gepresenteerd tijdens vele wetenschappelijke workshops en congressen op de universiteiten van Groningen, Utrecht, Tilburg, Granada, en zelfs Yale en Harvard/MIT.
Ruimte creëren om als student te floreren
Concluderend kunnen we stellen dat de identiteit van studenten wordt gecreëerd in een sociale context. Door studenten te behandelen als veelbelovende professionals, moedigen we ze aan dit ook te worden. Studenten zijn getalenteerd, en als je ze kansen geeft en vertrouwen geeft, zullen ze zich bewust worden en zullen ze merken dat er ruimte ontstaat. Ruimte waarin ze zichzelf kunnen ontwikkelen. En in de meeste gevallen zullen ze die ruimte maar al te graag nemen/pakken. De hierboven genoemde onderdelen leveren een meer praktische bijdrage. Bovendien kunnen zowel de geest van de stages als deze onderdelen ook op andere soorten vakken worden toegepast.
Wetenschap is een maatschappelijk gebruik: grote dank voor alle bijdragen
Mijn dank gaat uit naar Jacob Dijkstra, Gorazd Andrejc, Joshua Knobe, Michael Prinzing, Michael Stagnaro, Adam Bear, Brenda Bartelink, Hanna van Loo en vele anderen die bijdragen hebben geleverd aan de labgroep en de stagestudenten. Bovendien ben ik trots op het goede werk dat de studenten hebben geleverd, onder wie Sanne van Emmerik, Julius Westerhoff, Mika van Wijk, Sybe van den Top, Magdalena Ringle, Naoise Gilmore, Otto Backé, Solke Eugelink, Johannes Hütten, Femke de Rijk, Katharina Doebelt, Job Doornhoff, Twan Tromp, Alysha Wings en Kerstin Baureis.
Meer informatie
Laatst gewijzigd: | 06 juni 2023 11:07 |
Meer nieuws
-
16 december 2024
Jouke de Vries: ‘De universiteit zal wendbaar moeten zijn’
Aan het einde van 2024 blikt collegevoorzitter Jouke de Vries terug op het afgelopen jaar. Daarbij gaat hij in op zijn persoonlijke hoogte- en dieptepunten en kijkt hij vooruit naar de toekomst van de universiteit in financieel moeilijke tijden.
-
10 juni 2024
Om een wolkenkrabber heen zwermen
In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...