Religie, Diversiteit en Identiteit: zelf religie onderzoeken in de stad.
In New Ways of Teaching vertellen docenten over hun innovatieve, creatieve en effectieve onderwijsinitiatieven. Van ongewone lesvormen tot nieuwe technologieën, alles komt aan bod. Hoe zijn deze ideeën ontstaan en wat is de impact ervan op studenten?
Deze maand: het vak ‘Religie, Diversiteit en Identiteit’, ontwikkeld door dr. Marjo Buitelaar , dr. Jelle Wiering , dr. Brenda Bartelink , en dr. Brenda Mathijssen . Jelle Wiering vertelt wat het oplevert wanneer studenten zich onderdompelen in de praktijk.
Binnen ons vak ‘Religie, Diversiteit en Identiteit’ doen studenten etnografisch onderzoek naar religieus pluralisme in de multiculturele stad. Dit houdt in dat we acht werkgroepen aanbieden in Groningen, maar dat we ook een week met docenten en studenten op pad gaan als ‘learning community’, in dit geval Rotterdam, om daar de rol van religie in het alledaagse leven te bestuderen. Studenten worden in duo’s verdeeld om een week lang te onderzoeken hoe religie concreet tot uiting komt in het leven van allerlei mensen in Rotterdam. Ze doen dat bijvoorbeeld door op bezoek te gaan bij en mee te draaien met verschillende organisaties, zoals een kickboksschool of een ouderenzorginstelling.
Van abstract naar concreet
Religie is iets dat je veelal in het alledaagse leven terugziet. De studenten meenemen naar Rotterdam om zich daar te mengen in het dagelijkse leven van de stadsbewoners is daarom de beste manier om onderzoek te doen naar religie. Een grote stad zoals Rotterdam is ideaal omdat er veel verschillende mensen relatief dicht op elkaar leven. Daarnaast wordt de academische literatuur, die door veel studenten toch vaak als wat abstract wordt ervaren, heel concreet. We gaan echt naar de gebieden toe waar de literatuur in de cursus over spreekt. Ten slotte helpt de cursus de studenten om ervaring te krijgen met onderzoeksvaardigheden zoals het uitvoeren van interviews en (participerende) observaties.
Groeiende betrokkenheid onder studenten
Wat wij van studenten horen is dat ze erachter komen hoe leuk etnografisch onderzoek kan zijn. De studenten krijgen een andere houding ten aanzien van de literatuur en de onderwerpen van de cursus. Vooraf aan de week van de learning community is de affiniteit met de inhoud van het vak vergelijkbaar met die van andere cursussen binnen de studie. Na deze week van veldonderzoek merk ik dat de studenten meer betrokken zijn en dat ze op de hoogte willen blijven van wat andere wetenschappers over religie, identiteit en diversiteit beweren. Ze zijn dan natuurlijk nog benieuwder naar de wetenschappers die specifiek over Rotterdam schrijven.
Intensief maar betekenisvol werk
Ondanks dat de studenten veel plezier hebben in het vak, wordt de cursus ook als intensief ervaren. Dit beseffen we goed als docenten, maar we vinden het ook noodzakelijk omdat we ook een verantwoordelijkheid dragen naar de betrokken inwoners van Rotterdam en de studenten daarom goed voorbereid moeten zijn. Wij hopen dat het vak door kan gaan zoals de manier waarop het nu gaat. Dit hebben wij grotendeels te danken aan de geweldige mensen in Rotterdam die ons steeds verwelkomen.
Meer informatie
Laatst gewijzigd: | 16 oktober 2024 12:18 |
Meer nieuws
-
16 december 2024
Jouke de Vries: ‘De universiteit zal wendbaar moeten zijn’
Aan het einde van 2024 blikt collegevoorzitter Jouke de Vries terug op het afgelopen jaar. Daarbij gaat hij in op zijn persoonlijke hoogte- en dieptepunten en kijkt hij vooruit naar de toekomst van de universiteit in financieel moeilijke tijden.
-
10 juni 2024
Om een wolkenkrabber heen zwermen
In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...