Over ons Actueel Nieuws

New Ways of Teaching: een studieboek laten redigeren door studenten

29 februari 2024
New ways of teaching flyer

In New Ways of Teaching vertellen docenten over hun innovatieve, creatieve en effectieve onderwijsinitiatieven. Van ongewone lesmethoden tot nieuwe technologieën—alles is mogelijk. Hoe ontstaan deze ideeën en welke impact hebben ze op studenten?

Deze maand: het open studieboek dat Christopher May redigeerde in het kader van het vak Biopsychologie.

Voor welk publiek is het door studenten geproduceerde materiaal in een cursus bestemd? Vaak hebben studenten—in elk geval onbewust—het gevoel dat ze hun opdrachten maken voor de docenten die het huiswerk opgeven. Dat is logisch als de docent de enige is die hun werk leest en er feedback op geeft. Hierdoor ontberen studenten ervaring met het schrijven van publicaties voor een breder publiek.

Christopher May

Uitbreiding van vaardigheden en kennis

In mijn vak Biopsychologie wilde ik studenten op een andere manier betrekken door hun hulp in te schakelen voor een project dat de grenzen van het vak overschreed. Het is een voorbeeld van een werkwijze die Open Pedagogiek wordt genoemd. Bij deze werkwijze worden studenten in staat gesteld om bijdragen van toegevoegde waarde te leveren aan werk dat gericht en afgestemd is op een bredere gemeenschap.

Voor dit specifieke project heb ik studenten gevraagd om de rol van redacteur te vervullen van een open studieboek getiteld Interdisciplinary Explorations of Neuroscience:  An Active-Learning Course Companion [Interdisciplinaire verkenningen van de neurowetenschap: Een studieboek voor actief leren] dat ik op dat moment aan het schrijven was. Dit studieboek is een open educatieve bron bedoeld als aanvulling op en verrijking van de meer traditionele presentaties van de neurowetenschap in de bachelorvakken. Het legt verbanden tussen de neurowetenschap en andere disciplines, zoals filosofie, de godsdienstwetenschappen en kunstmatige intelligentie. Toen ik dit initiatief op de eerste lesdag aan de studenten voorstelde, riep een van hen:`Gaaf!’ Alle studenten die deelnamen aan het vak namen een concept van het studieboek door, waarbij ze gaandeweg aantekeningen maakten. Tijdens het lezen en het maken van aantekeningen vroeg ik hen niet alleen na te denken over hun eigen ervaringen ten aanzien van de tekst zelf, maar ook over hoe die zou worden ontvangen door een bredere groep studenten die het boek in de toekomst zouden gebruiken.

Vruchtbare betrokkenheid

De talrijke aantekeningen die de studenten maakten en de gesprekken voor en na de lessen leidden tot aanzienlijke verbeteringen in de tekst. Ik heb bijvoorbeeld een groot deel van een hoofdstuk herschreven naar aanleiding van de onduidelijkheid over hoe vermeende kleurverwerkingscircuits precies werkten. Andere delen die een beetje houterig werden gevonden, heb ik aangepast. Bovendien heb ik in de bijlage met modeloplossingen voorbeeldopgaven gemaakt door studenten opgenomen voor bepaalde actieve leeroefeningen. De betrokkenheid van mijn studenten bij de tekst leverde een duidelijk verbeterde bron op waarvan toekomstige cohorten en groepen studenten zeker zullen profiteren.

Open pedagogiek

Meer in het algemeen denk ik dat open studieboeken—vaak gestimuleerd en ondersteund door universitaire uitgevers, zoals de University of Groningen Press —een geweldig middel kunnen zijn voor onderwijsinnovatie. Open studieboeken zijn vrij beschikbaar, waardoor het gebrek aan toegankelijkheid dat bij andere gepubliceerde werken kan bestaan, wordt geminimaliseerd Ze worden daarnaast uitgegeven onder Creative Commons licenties, waardoor het toegestaan is om het werk op te nemen of te gebruiken (afhankelijk van de licentie) in het werk van toekomstige schrijvers, docenten en wetenschappers. Op deze manier vormen open studieboeken een voedingsbodem voor een steeds rijker en diverser open onderwijsecosysteem. Tot slot, zoals ik al eerder heb opgemerkt, hoeft er bij het schrijven van open studieboeken niet te worden gelet op de marktwaarde dat het potentieel zou kunnen hebben. In plaats daarvan kan een docent zich uitsluitend richten op de pedagogische waarde van de tekst. Gecombineerd kunnen open pedagogiek en open onderwijsbronnen krachtige hulpmiddelen zijn, zowel om studenten te bereiken en om hun mogelijkheden te vergroten.

Laatst gewijzigd:26 februari 2024 16:40