Hoe krijgen we studenten weer in de collegebanken? Onderzoeksvaardigheden onderwijzen via blended en challenge-based learning
In deze maandelijkse blog over onderwijsvernieuwing vertellen docenten over hun innovatieve, creatieve en impactvolle onderwijsinitiatieven. Van bijzondere lesvormen tot nieuwe technieken - alles komt aan bod. Hoe zijn deze ideeën ontstaan en welke impact heeft het op de studenten?
Deze maand: Stefan Berger, Assistant Professor of Organizational Behavior bij de afdeling HRM & OB over 'blended learning'.
Universitair onderwijs: van de Great Transformation naar de Great Resistance
Over de enorme impact die de coronacrisis heeft gehad op de werkmodellen van organisaties is al veel geschreven. Op deze 'Great Transformation' volgt nu in veel organisaties echter wat Bloom (2022) de 'Great Resistance' noemt: hoe krijg je je medewerkers weer fysiek naar kantoor?
Docenten weten maar al te goed dat universiteiten ook te maken hebben met deze Great Resistance. De college-opkomst van studenten is sinds corona enorm gedaald. Dit heeft een negatief effect op de gemeenschapszin en op de debat- en discussiecultuur die in het wetenschappelijk onderwijs zo onmisbaar is. Ik vind dat we hier niet simpelweg de studenten de schuld van kunnen geven. Docenten moeten hun colleges interessanter en waardevoller maken met een goede combinatie van online en fysiek onderwijs.
Uitdagingen in het vak Research Skills for HRM
Een mooi voorbeeld van lage college-opkomst is het vak Research Skills for HRM, waarin studenten worden voorbereid op het schrijven van hun onderzoeksvoorstel en masterscriptie. Dit was oorspronkelijk een traditionele cursus met zeven bijeenkomsten, waarin de studenten 'input kregen' in diverse onderwerpen op het gebied van onderzoek en statistiek. Tijdens de pandemie daalde de opkomst behoorlijk. Dat was, gezien de hoeveelheid online tutorials die over deze onderwerpen te vinden is, ook niet echt een verrassing. Het gevolg was extra werkdruk voor de docenten, aangezien individuele scriptiebegeleiders de kennishiaten bij hun studenten moesten oplossen.
Ook de studenten waren niet blij met de situatie; zij begonnen zich (terecht) steeds meer af te vragen waarom ze eigenlijk nog zouden moeten komen opdagen op colleges. De verschillen in kennisniveau (bijvoorbeeld op het gebied van data-analyse) zorgden er bovendien voor dat sommige studenten in bepaalde colleges overvraagd werden, terwijl anderen zich juist te weinig uitgedaagd voelden.
Oplossing: een gecombineerd, op uitdaging gericht vakontwerp
Met behulp van een beurs voor onderwijsinnovatie werden deze problemen aangepakt. Het vak werd fundamenteel herontworpen op basis van drie principes: blended learning, challenge-based (uitdagingsgericht) onderwijs en formatieve zelfbeoordeling.
In lijn met de principes van blended learning werd alle inhoudelijke en procesmatige kennis die in het vak werd behandeld, verdeeld in 6 kennisgebieden (zoals de opbouw van een onderzoekspaper, wetenschappelijke literatuur en schrijven en data-analyse) en vervolgens verder onderverdeeld in 45 kenniseenheden. Zo werden binnen het kennisgebied 'wetenschappelijke literatuur en schrijven' de eenheden literatuuronderzoek, literatuurbeheer en duidelijk schrijven behandeld. Voor elke kenniseenheid werd een 3 tot 10 minuten durende kennisclip op het leerplatform geplaatst. Naast het feit dat dit de studenten een grote mate van vrijheid gaf (ze konden de clips op hun eigen tempo en naar eigen behoefte bekijken), kwam er ook tijd vrij in de fysieke colleges.
Om deze tijd optimaal te gebruiken (en om de Great Resistance, tegen te gaan), werd gekozen voor een challenge-based ofwel uitdagingsgerichte aanpak. Op basis van gesprekken met studenten en begeleiders werden de vijf grootste uitdagingen geïdentificeerd waar studenten bij het schrijven van hun masterscriptie tegenaan lopen (bijvoorbeeld: hoe moet ik de introductie van mijn onderzoekspaper opbouwen?). Studenten krijgen nu in een speciaal werkcollege strategieën aangereikt om met deze uitdagingen om te gaan en werken actief aan het uitvoeren van mogelijke oplossingen voor hun eigen project.
Om de online en fysieke colleges aan elkaar te koppelen wordt bovendien aan het begin van elk werkcollege een korte quiz gepresenteerd. Deze quizzen bieden studenten de mogelijkheid tot vragen stellen, discussie en formatieve zelfbeoordeling, en geven de docent een totaaloverzicht van hoe de studenten zich ontwikkelen.
De eerste resultaten zijn... veelbelovend!
De formele vakbeoordelingen van de studenten zijn nog niet beschikbaar, maar tijdens de werkcolleges is al wel een eerste positieve ontwikkeling zichtbaar geworden: de gemiddelde opkomstcijfers zijn flink gestegen ten opzichte van vorig semester. Bovendien laten scriptiebegeleiders weten een beweging te zien in de gemiddelde onderzoeksvaardigheden van hun studenten:
Belangrijk om te melden is dat ook de docenten baat hebben bij de doorgevoerde veranderingen. De helft van de scriptiebegeleiders die actief gebruikmaakten van de kennisclips, liet weten dat ze minder tijd kwijt waren aan het begeleiden van individuele studenten. De gemiddelde tijdwinst werd geschat op twee uur per student, wat voor een begeleider met vier masterscriptiestudenten neerkomt op een volledige werkdag. Gezien de berucht schaarse tijd die zij krijgen toegewezen voor scriptiebegeleiding, scheelt dit soort tijdbesparing behoorlijk in hun werkdruk. Medewerkers hebben nu meer tijd om zich bezig te houden met andere taken, of om eens een keertje wat vroeger naar huis te gaan – mits ze tenminste überhaupt naar kantoor waren gekomen…
Interesse in de ideeën? Of overweeg je zelf dergelijke veranderingen aan te brengen in je vakken? Aarzel niet om contact op te nemen!
Meer informatie
Bronnen
Bloom, N. (juli 2022). The great resistance: Getting employees back to the office. Stanford Institute for Economic Policy Research. Te raadplegen via: https://siepr.stanford.edu/publications/work/great-resistance-getting-employees-back-office
Laatst gewijzigd: | 04 april 2023 10:10 |
Meer nieuws
-
16 december 2024
Jouke de Vries: ‘De universiteit zal wendbaar moeten zijn’
Aan het einde van 2024 blikt collegevoorzitter Jouke de Vries terug op het afgelopen jaar. Daarbij gaat hij in op zijn persoonlijke hoogte- en dieptepunten en kijkt hij vooruit naar de toekomst van de universiteit in financieel moeilijke tijden.
-
10 juni 2024
Om een wolkenkrabber heen zwermen
In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...