Groepsopdrachten geven
Het uitoefenen van schrijftaken in groepsverband is voor de latere beroepspraktijk van academici van belang. Via verschillende samenwerkingsvormen leert de student nadenken over deeltaken en fasen van het schrijfproces en tegelijkertijd over zijn eigen sterke en zwakke kanten. Het uitwisselen van feedback wordt vanzelfsprekend; de student leert schrijven zien als een sociaal proces.
Veel of weinig begeleiding?
Hieronder 2 uitersten op het spectrum van mogelijke werkvormen met hun voor- en nadelen; er zijn veel tussenwegen. Idealiter krijgt iedere student tijdens zijn opleiding met zowel meer als minder gestuurde samenwerkingsopdrachten te maken.
Volledig vrij: De opdrachtinstructie bestaat uit een formulering van het eindproduct en de voorwaarden waaraan dit moet voldoen; de teams bepalen zelf hoe ze tot dit gezamenlijke product komen. |
Volledig gestuurd: De docent begeleidt de taakverdeling, de organisatie en de fasering van het productieproces en bespreekt tussentijds de gang van zaken met de teams. |
---|---|
Voordelen:
|
Voordelen:
|
Nadelen:
|
Nadelen:
|
Aanbevelingen
Bij studenten roept samenwerking soms weerstand op; samenwerkingsprojecten kunnen zelfs aanleiding geven tot conflicten. Dit soort problemen kan ondervangen worden door heldere instructie vooraf:
-
Geef aan dat oefening in gezamenlijke schrijftaken essentieel is voor een academische opleiding (en dus niet, of niet alleen, een manier is voor de docent om zijn correctielast te verlichten).
-
Stel je niet op als docent, maar als toekomstige lezer, gebruiker of opdrachtgever. Hierdoor wordt het realiteitsgehalte van de opdracht verhoogd.
-
Verwijs studenten door naar hulpmiddelen bij de uitvoering van gezamenlijk schrijftaken, zoals:
Aanbevelingen en suggesties voor optimaal gebruik maken van meelezers. |
|
Lijst van afkortingen en symbolen die gebruikt kunnen worden bij het becommentariëren van conceptteksten. |
|
Een beschrijving van Word-functies t.b.v. het uitwisselen van commentaar en het zichtbaar maken van (voorstellen voor) wijzigingen en aanvullingen in digitale tekstbestanden. |
|
Een overzicht van het gestandaardiseerde systeem van correctietekens. |
Laatst gewijzigd: | 25 augustus 2023 09:38 |