Jantina Tammes School of Digital Society, Technology and AI Nieuws

Omgaan met AI: RUG start ‘praktijkgerichte’ leergang voor beleidsmakers
Geplaatst op:05 juli 2024

RUG/Campus Fryslân start in oktober met de leergang AI voor beleidsmakers. Deelnemers leren over de technische ontwikkelingen, ethische vraagstukken, business development en wetgeving op het gebied van kunstmatige intelligentie.

Stef van Grieken Alumnus van het Jaar
Geplaatst op:02 juli 2024

De Rijksuniversiteit Groningen heeft Stef van Grieken, tech-entrepreneur en medeoprichter/CEO van Cradle, verkozen tot Alumnus van het Jaar 2024.

Virtuele kleuterklas wint Nederlandse Onderwijspremie 2024
Geplaatst op:27 juni 2024

Nederlandse Onderwijspremie 2024 voor virtuele kleuterklas

JTS viert verjaardag met prijzen voor jonge onderzoekers
Geplaatst op:24 juni 2024

De Jantina Tammes School of Digital Society, Technology and AI vierde woensdagmiddag 19 juni 2024 haar verjaardag in het House of Connections.

Team Universiteit van het Noorden eindigt op tweede plek in Self Driving Challenge
Geplaatst op:19 juni 2024

Afgelopen vrijdag 14 juni vond de finale van de Self Driving Challenge plaats op het testcircuit van de RDW in Lelystad.

ENLIGHT Impact Award for George Azzopardi
Geplaatst op:18 juni 2024

George Azzopardi, theme coordinator Applied AI at the Jantina Tammes School, was awarded the ENLIGHT Impact Award 2024 for his project 'Enhancing National and Cross-Border Security: Automatic detection of Face Morphing Attacks'.

Winnaar VPRO Hackathon maakt dataverzameling inzichtelijk
Geplaatst op:13 juni 2024

Een app die op een begrijpelijke en grappige manier laat zien welke data grote sociale mediabedrijven van hun gebruikers verzamelen. Dit is in een notendop het idee van het team dat afgelopen vrijdag tekende voor de winst tijdens de VPRO Hackathon 'Trust me AI know'

Universiteit van het Noorden-team in de startblokken voor RDW Self Driving Challenge
Geplaatst op:12 juni 2024

Met je zelfrijdende auto oversteken in een drukke stad? Of met een zelfrijdende bus op het platteland je bestemming bereiken? We kunnen het ons nu nog niet voorstellen, maar toch gaat het in de toekomst gebeuren.

Milad Abbasiharofteh: ‘JTS Prize boosted my research’
Geplaatst op:07 juni 2024

The Jantina Tammes School of Digital Society, Technology & AI will celebrate its anniversary at the House of Connections on June 19. In addition to various speeches, the JTS Early Career Researcher Prizes will be awarded. Assistant Professor Milad Abbasiharofteh was one of the winners last year.

Eredoctor Kate Crawford bezoekt House of Connections
Geplaatst op:31 mei 2024

De Rijksuniversiteit Groningen reikte tijdens de lustrumweek vier eredoctoraten uit. Eén van de ontvangers was AI-onderzoeker Kate Crawford. In het House of Connections ging ze voorafgaand aan de uitreiking in gesprek met RUG-onderzoekers.

Robotica voor mensen
Geplaatst op:27 mei 2024

In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo dragen RUG-onderzoekers bij aan oplossingen voor grote wetenschappelijke en maatschappelijke uitdagingen.

European Researchers' Night: ‘Je krijgt er veel positieve energie van’
Geplaatst op:27 mei 2024

Ook dit jaar organiseren de vier Schools voor Wetenschap & Samenleving van de Rijksuniversiteit Groningen de European Researchers' Night in Forum Groningen. Op 27 september wordt het Forum omgetoverd tot een ‘science hotspot’, om de wetenschap dichter bij het publiek te brengen. Drie onderzoekers blikken terug op de editie van afgelopen jaar. ‘Het publiek was zeer betrokken en actief.’

JTS Grassroots Grants voor interdisciplinaire activiteiten
Geplaatst op:22 mei 2024

De Jantina Tammes School of Digital Society, Technology and AI stelt individuele ‘JTS Grassroots Grants’ beschikbaar voor onderzoekers, medewerkers en PhD’s van de Rijksuniversiteit Groningen om interdisciplinaire activiteiten te organiseren.

'A polycentric approach makes it more challenging for regimes to control the global internet.'| Interview with dr. Carolina Aguerre
Geplaatst op:21 mei 2024

The internet began as a 'free world,' where data flowed globally without state control. Over time, these data streams have grown and become intertwined with almost every aspect of our lives. Governments and organizations are now striving to manage these data flows, which brings unprecedented political, economic, and cultural power. What does this mean for the future?

RUG-eredoctoraat voor Kate Crawford
Geplaatst op:07 mei 2024

De Rijksuniversiteit Groningen reikt op vrijdag 24 mei 2024 om 15.00 uur vier eredoctoraten uit in het Academiegebouw.

Samen bouwen aan een interdisciplinaire leergemeenschap
Geplaatst op:07 mei 2024

PhD/i, de leergemeenschap voor interfacultaire promotietrajecten aan de RUG, wordt vanaf mei ondergebracht bij de Schools for Science & Society. Volgens wetenschappelijk directeur Konstantin Mierau is het de gedroomde plek.

Sensor met gevoel
Geplaatst op:29 april 2024

Lineke Sneller appointed as Professor of Practice of Digitalization & AI in Accounting and Auditing
Geplaatst op:25 april 2024

The Faculty of Economics and Business (FEB) is pleased to announce that as of 1 May, professor Lineke Sneller will be appointed as Professor Practice of Digitalization & AI in Accounting and Auditing. The chair is situated within the department of Accounting and Auditing.

New blog: Data autonomy: A student’s perspective of the future
Geplaatst op:23 april 2024