Achter de schermen bij een educatieve uitgeverij
Datum: | 22 mei 2024 |
Bij mijn master Neerlandistiek ging ik nadenken over een stageplek. Dat was nog niet zo gemakkelijk, want als neerlandicus ben je ruim inzetbaar: zo ongeveer alles wat met de Nederlandse taal en literatuur te maken heeft, ligt voor je open. Zo positief dacht ik er op de middelbare school niet over. Al helemaal niet wanneer ik op de zoveelste leestekst aan het zwoegen was. Wat ik ook zou studeren, sowieso niet Nederlands. Veel te saai. (In een ander blog beschrijf ik hoe ik op de universiteit alsnog bij Nederlands uitkwam.) Die matige indruk van het schoolvak is eigenlijk altijd blijven hangen. Daardoor wist ik wat ik wilde doen met mijn stage: een bijdrage leveren aan onderwijs dat het schoolvak Nederlands net zo gevarieerd en inhoudsvol maakt als de universitaire studie. Ik wilde dan ook stage lopen bij een educatieve uitgeverij: een bedrijf dat lesmethodes uitgeeft. Van 6 februari tot en met 30 april kon ik aan de slag Boom voortgezet onderwijs in Meppel en Groningen. Ik kreeg veel verschillende taken. Zo heb ik kennis kunnen maken met de verschillende onderdelen die komen kijken bij het werken bij een educatieve uitgeverij.
Scripts en woordenschat
Ik heb bijvoorbeeld vrij direct een bijdrage geleverd aan goed lesmateriaal. Zo heb ik een aantal scripts geschreven voor uitlegvideo’s voor gymnasium/vwo+. Ik vond het leuk om eens op een heel andere manier naar die grammatica, bijvoorbeeld de beknopte bijzin, te kijken. Ik hoefde het deze keer niet in mijn hoofd te stampen, maar ik moest het zo duidelijk mogelijk uitleggen. Gelukkig hoefde ik niet zomaar wat uit mijn duim te zuigen: de theorie uit het handboek was leidend.
Ook heb ik gewerkt aan een paar woordenschatparagrafen voor havo 3. Leerlingen moeten bijvoorbeeld het juiste woord invullen in een verhaaltje. Ik mocht zo’n verhaaltje schrijven bij het hoofdstuk ‘Overtuigingskracht’. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een impulsieve, beginnende influencer. Om zijn kanaal te laten groeien, belooft hij elke tiende liker een cadeautje. Niet alleen is hij veel geld kwijt doordat zijn video viral gaat, de cadeautjes blijken ook nog eens snel stuk te gaan… Al met al blijkt zijn plan dus niet zo’n groot succes. Zulke creatieve vrijheid kon ik erg waarderen. Opdrachten hoefden niet allemaal saai en serieus te zijn. Terecht, want taal is creatief, dus creativiteit is per definitie onderdeel van het vak Nederlands.
Talige speurtocht
Ook ging ik aan de slag met lesmateriaal dat door anderen was gemaakt. De opdrachten en theorie in de oefenboeken van KERN Nederlands worden veelal geschreven door mensen die zelf ook docent zijn. Daardoor staan ze midden in de praktijk en weten ze wat wel of juist niet geschikt is voor een lesboek. De auteurs worden bij het schrijven van hun paragrafen begeleid door projectleiders bij Boom. Daarna is het tijd voor het redigeren. Dit is de fase waarin ik zelf een rol speelde. Ik moest zoveel mogelijk taal- en spelfouten uit de tekst vissen. Als alles goed lijkt, worden de bestanden naar de vormgever gestuurd. Die voegt de opmaak toe. Ook hier kan van alles fout gaan, dus er komt een tweede controleronde. Inmiddels kan ik het wel dromen: witregels, grijze en oranje pijltjes, titels bij elke paragraaf… Het is net een uitdagende speurtocht om zoveel mogelijk fouten te vinden! Het doel maakte het des te leuker: bijdragen aan goede, foutloze lesboeken Nederlands voor middelbare scholieren.
Mee op schoolbezoek
Halverwege mijn stage mocht ik met een educatief adviseur mee op schoolbezoek. Zo’n school heeft interesse getoond in bepaalde leerjaren van KERN Nederlands. Het is vervolgens aan de educatief adviseur om op school eventuele vragen te beantwoorden en de boeken met de docenten door te nemen. Het kwam eigenlijk wel goed uit dat ik mee was, want sommige vragen gingen over onderwerpen waar ik net mee bezig was geweest! Een van mijn stagetaken was bijvoorbeeld een onderzoekje. Voor de onderbouw zijn er zogenaamde kerndoelen die beschrijven wat leerlingen moeten weten en kunnen. Ik onderzocht hoe goed KERN Nederlands aansloot op de nieuwe kerndoelen. Zo kon ik zeggen dat het er goed uitzag.
En nu?
Al met al heb ik mijn taken met veel plezier uitgevoerd. Ik vond het ook heel gaaf om te zien hoeveel kanten van het Nederlandse vakgebied terugkwamen in de lesboeken: literatuur, geschiedenis, taalkunde, taalgebruik in allerlei situaties, muziek… Ik herkende ook regelmatig onderwerpen waarover ik zelf pas op de universiteit had geleerd, bijvoorbeeld de oorsprong van het Nederlands, de functies van humor en het taalgevoel dat ieder mens heeft.
In de toekomst zou ik best bij een educatieve uitgeverij aan de slag willen. Tegelijkertijd merk ik ook dat literaire boeken me blijven aantrekken. Misschien ga ik binnenkort ook eens een kijkje nemen bij een literaire uitgeverij.