Best practices Teaching & Learning Innovation
In 2022 ging het tweejarig facultair project rond Active Learning van start. Hieronder kunt u meer lezen over enkele geslaagde innovaties die door docenten van de faculteit zijn gerealiseerd.
Trefwoorden: Open Educational Resources; Tekstboek; Digitale data; Datamanagement
Korte beschrijving
De kern van de nieuwe leeractiviteit is de bijdrage van studenten aan een online tekstboek, een zogenaamde OER (Open Education Resource). Deze OER leidt studenten door de materialen en oefeningen af te ronden in dit vak en twee andere vakken in het leertraject Cultural Analytics.
Onderwerpen in het tekstboek zijn:
-
Coderen voor Geesteswetenschappen
-
Gegevens verzamelen
-
Gegevens analyseren
Over de cursus
Dit is een project-based cursus waarin studenten 3 individuele opdrachten uitvoeren gericht op het leren van verschillende vaardigheden voor het verzamelen van digitale gegevens van het web, Open Science praktijken en datamanagement volgens de FAIR-principes. De laatste individuele opdracht bestaat uit het opnieuw indienen van een aanzienlijk verbeterde versie van een van deze drie opdrachten, rekening houdend met de eerder ontvangen feedback. Op deze manier is het mogelijk om te evalueren of studenten hebben geleerd van hun fouten en beter zijn geworden in het toepassen van de opgedane kennis.
Parallel hieraan moeten de studenten een afsluitend groepsproject voorbereiden waarvoor ze een onderzoeksvraag moeten formuleren, gegevens moeten vinden om deze vraag te beantwoorden, een verkennende gegevensanalyse moeten uitvoeren en visualisaties moeten maken om de gegevens en hun verkenning ervan te presenteren.
Binnen het groepsproject moeten de studenten niet alleen de vereiste taken uitvoeren, maar ook verslag doen van het werk door een handleiding te schrijven die bij voldoende kwaliteit kan worden gebruikt door de Digital Humanities-studenten van het volgende jaar. Het project van één groep is inderdaad opgenomen in de OER.
Trefwoorden: Peer feedback; Peerceptive; FeedbackFruits; externe experts; zelfreflectie; essay;
Korte beschrijving
In de MA-module Music, Theatre, Sound gebruikte Pieter Verstraete FeedbackFruits en gaf hij studenten de mogelijkheid om andere professionals dan de docent te interviewen en te spreken. Op deze manier kunnen de studenten hun eigen leerproces en carrièrepad sturen, geleid door hun eigen vragen. FeedbackFruits was een goed hulpmiddel voor studenten om hun eigen samenvattingen van essays te lezen en te becommentariëren. Voorwaarde is wel dat de docent het proces ook nauwlettend volgt. Op deze manier leren studenten van elkaar terwijl ze verschillende commentaren lezen. Het stelt hen ook in staat om de formulering van hun ideeën en argumenten te verfijnen, voordat ze deze officieel indienen. Uiteindelijk kunnen ze hun eigen vooruitgang volgen door middel van een conceptversie van hun essays en de resultaten die ze onderweg behalen. Ze kunnen ook, mede op basis van de ontvangen feedback, reflecteren op hun eigen schrijfproces, zodat ze realistisch kunnen inschatten welke inspanningen nodig zijn om hun essays te verbeteren. Het maakt het schrijven van essays hopelijk interactiever en stimulerender in plaats van een bron van frustratie en angst.
Trefwoorden: Visualisatie; Groepswerk;
Korte beschrijving
In de BA-module Introduction to Audiovisual Arts gaf Pieter Verstraete tijdens de werkcolleges een visualisatieopdracht, waarmee de studenten in een groep de formele structuur van het betoog in de tekst die ze voor het hoorcollege moeten bestuderen leerden te analyseren en te beschrijven. Bij herhaling kwamen ze met creatieve visualisaties die de discussie over de inhoud van de tekst openden zonder er een formele presentatie van te maken. Door de argumentatieve structuur in teksten van andere academici te herkennen, konden studenten ook hun eigen vaardigheid om argumenten op een correcte, academische manier te formuleren, verbeteren. Door hen geleidelijk controle te geven over de inhoud van en discussies tijdens de werkcolleges, leren ze ook om elkaar te helpen ontwikkelen. Daarnaast zien ze in dat ze de docent moeten laten weten wat ze nodig hebben - en dat ze niet moeten verwachten dat de docent alles doet. Belangrijk is dat de docent nog steeds schriftelijke feedback geeft op de creatieve oplossingen die studenten bedenken, naast de directe feedback die studenten van elkaar krijgen tijdens de werkcolleges. Brightspace stelt de seminarleiders in staat om die laatste opmerkingen te geven.
Trefwoorden: PollEverywhere; betrokkenheid
Korte beschrijving
IPE of Trade is een grote cursus met alleen hoorcolleges en ongeveer 200 studenten. PollEverywhere is een van de tools die ik gebruik om de colleges interactiever te maken.
Om Poll Everywhere in de klas toe te passen, moeten de polls van tevoren worden voorbereid. De Rijksuniversiteit Groningen heeft abonnement en UG-gebruikers kunnen eenvoudig inloggen op https://www.polleverywhere.com met hun universitaire inloggegevens (het is niet nodig om een nieuw account aan te maken). Met de software kun je verschillende polls maken (bijv. multiple choice, word cloud, open-antwoorden, etc.), die studenten tijdens de colleges kunnen invullen, waarbij de resultaten in real-time op het scherm worden getoond.
Ik heb PollEverywhere op twee manieren gebruikt:
-
Om de interesse van studenten te wekken en het aandachtsniveau te verhogen, stelde ik het publiek aan het begin van de colleges een paar meerkeuzevragen over (misschien verrassende) feiten en puzzels die in de volgende lezing zouden worden "opgelost".
-
Om wat meer interactie te genereren tijdens colleges in grote groepen, ontwierp ik ook een paar korte activiteiten waaraan ze in tweetallen moesten werken. Studenten werden gevraagd om bepaalde vragen een paar minuten met hun buurman te bespreken en dan hun antwoord of standpunt via de app te geven.
Andere voorbeelden
Toepassen van active learning als docent (RUG website)
Laatst gewijzigd: | 17 november 2023 17:11 |