Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Organisatie Diensten en voorzieningen CLIQ - Centre for Learning Innovation and Quality Strategy and policy

Analyse van een academische tekst met behulp van visualisatietechnieken

Dit is een best practice uit het Teaching & Learning Innovation project.

Inzender: Pieter Verstraete.

decoratieve afbeelding
Korte beschrijving

Trefwoorden: Visualisatie; Groepswerk;

Korte beschrijving

In de BA-module Introduction to Audiovisual Arts gaf Pieter Verstraete tijdens de werkcolleges een visualisatieopdracht, waarmee de studenten in een groep de formele structuur van het betoog in de tekst die ze voor het hoorcollege moeten bestuderen leerden te analyseren en te beschrijven. Bij herhaling kwamen ze met creatieve visualisaties die de discussie over de inhoud van de tekst openden zonder er een formele presentatie van te maken. Door de argumentatieve structuur in teksten van andere academici te herkennen, konden studenten ook hun eigen vaardigheid om argumenten op een correcte, academische manier te formuleren, verbeteren. Door hen geleidelijk controle te geven over de inhoud van en discussies tijdens de werkcolleges, leren ze ook om elkaar te helpen ontwikkelen. Daarnaast zien ze in dat ze de docent moeten laten weten wat ze nodig hebben - en dat ze niet moeten verwachten dat de docent alles doet. Belangrijk is dat de docent nog steeds schriftelijke feedback geeft op de creatieve oplossingen die studenten bedenken, naast de directe feedback die studenten van elkaar krijgen tijdens de werkcolleges. Brightspace stelt de seminarleiders in staat om die laatste opmerkingen te geven.

Lees de volledige beschrijving

Betrokkenheid van studenten

De studenten leken erg tevreden en betrokken bij de visualisatieopdracht. Ze kwamen met zeer creatieve oplossingen en er ontstond een soort competitie om het elke week beter te doen.

Overige kenmerken (groepsgrootte, voor- en nadelen, etc)

Groepsgrootte

Groepen van 5 studenten

Duur van de activiteit

30 minuten presentatie en 15 minuten discussie

Moeilijkheidsgraad

[Op een schaal van 1-5 (1= heel makkelijk, 5 = veel voorbereiding)]

1

Voorbereiding

Voor de les: Studenten krijgen eerst instructie en een voorbeeld in het eerste werkcollege, gevolgd door vragen die eerst in break-out groepen en daarna met de hele seminar groep worden besproken. Dit kost alleen een korte voorbereiding van max. 1 uur gerelateerd aan de gekozen tekst.

In de klas: studenten herhalen de opdracht in hun eigen groepen en presenteren de resultaten elke week tijdens de werkcolleges. Dit neemt de helft van het werkcollege in beslag, maar het werk wordt gedaan door de studenten.

Voordelen

Het grootste voordeel is dat als studenten eenmaal het doel van de opdracht begrijpen, ze hun eigen oplossingen kunnen toevoegen en van elkaar kunnen leren. De docent hoeft hen alleen te wijzen op grote fouten in het proces.

Uitdagingen

Studenten begrijpen de opdracht misschien niet helemaal en geven gewoon een standaardpresentatie over de inhoud van de tekst of hun eigen reflecties, wat dan tijdens het werkcollege moet worden rechtgezet. Studenten kunnen ook te creatief worden met de visualisaties. Het is belangrijk dat ze nog steeds de inhoud van de bestudeerde tekst weerspiegelen.

Beoogde leerdoelen

(A1, A2, A3, A5 van de Eindtermen van het Degree Program)

  • begrip van de inhoud en structuur van teksten in relatie tot de academische velden gerelateerd aan de audiovisuele kunsten (A1)

  • aantoonbare algemene kennis van de historische ontwikkelingen van de audiovisuele kunsten, in relatie tot technologische ontwikkelingen en economisch-politieke en sociaal-culturele geschiedenis (A2)

  • basiskennis van de gedachtegeschiedenis over de kunsten en hun functies (A3)

  • basiskennis van (audiovisuele) kunst als vorm van cognitie (A5)

Werkdrukvermindering

Deze activiteit vermindert de werkdruk van docenten. Ze verhogen wel de werkdruk van de studenten, maar omdat ze de verantwoordelijkheid in hun eigen groepen delen, is het beheersbaar.

Aanvullende informatie

Aanvullende tools/materiaal/bronnen

Geen extra tools vereist.

Aanvullende informatie

Laatst gewijzigd:31 oktober 2023 09:11
View this page in: English