Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Organisatie Diensten en voorzieningen CLIQ - Centre for Learning Innovation and Quality Strategy and policy

Peer feedback door studenten en experts

Dit is een best practice uit het Teaching & Learning Innovation project.

Inzender: Pieter Verstraete.

decoratieve afbeelding
Korte beschrijving

Trefwoorden: Peer feedback; Peerceptive; FeedbackFruits; externe experts; zelfreflectie; essay;

Korte beschrijving

In de MA-module Music, Theatre, Sound gebruikte Pieter Verstraete FeedbackFruits en gaf hij studenten de mogelijkheid om andere professionals dan de docent te interviewen en te spreken. Op deze manier kunnen de studenten hun eigen leerproces en carrièrepad sturen, geleid door hun eigen vragen. FeedbackFruits was een goed hulpmiddel voor studenten om hun eigen samenvattingen van essays te lezen en te becommentariëren. Voorwaarde is wel dat de docent het proces ook nauwlettend volgt. Op deze manier leren studenten van elkaar terwijl ze verschillende commentaren lezen. Het stelt hen ook in staat om de formulering van hun ideeën en argumenten te verfijnen, voordat ze deze officieel indienen. Uiteindelijk kunnen ze hun eigen vooruitgang volgen door middel van een conceptversie van hun essays en de resultaten die ze onderweg behalen. Ze kunnen ook, mede op basis van de ontvangen feedback, reflecteren op hun eigen schrijfproces, zodat ze realistisch kunnen inschatten welke inspanningen nodig zijn om hun essays te verbeteren. Het maakt het schrijven van essays hopelijk interactiever en stimulerender in plaats van een bron van frustratie en angst.

Lees de volledige beschrijving

Betrokkenheid van studenten

De studenten waren verbaasd over de input die ze kregen, zowel van professionals als van hun eigen medestudenten. Toch zorgde het wel voor extra werkdruk en is het voor hen onduidelijk hoe FeedbackFruits hun inspanningen beoordeelt. Het is belangrijk om de eindresultaten in het Brightspace Gradebook in de gaten te houden en bij te stellen voordat ze worden gepubliceerd.

Overige kenmerken (groepsgrootte, voor- en nadelen, etc)

Groepsgrootte

12 studenten, elke peer beoordeelt 3 medestudenten

Duur van de activiteit

Verspreid over twee en een halve week

Moeilijkheidsgraad

[Op een schaal van 1-5 (1= heel makkelijk, 5 = veel voorbereiding)]

3

Voorbereiding

Voor de les: Het duurde even om de FeedbackFruits opdracht op Brightspace op te zetten, maar het Brightspace support team was erg behulpzaam bij het opzetten ervan. Het duurde ongeveer 3-4 uur om de opdracht te finetunen en alle parameters in te stellen die worden beoordeeld.

In de klas: Als het systeem eenmaal draait, kun je nog steeds wijzigingen aanbrengen, maar het werk is klaar. Als leerkracht is het nog steeds belangrijk om je eigen feedback toe te voegen aan het werk van de leerlingen, wat nog een uur of twee kan duren voor 12 leerlingen, maar je kunt erop vertrouwen dat de leerlingen de belangrijkste problemen zelf zullen oppikken, zodat het schrijven van feedback veel sneller gaat.

Voordelen

Het grootste voordeel is dat MA-studenten zich behandeld voelen als co-deelnemers in de ontwikkeling van hun medestudenten. Ze zijn al op een gevorderd niveau, dus ze zijn meer dan capabel om elkaar feedback te geven.

Uitdagingen

Het is belangrijk om de parameters voor beoordeling goed in te stellen en de studenten eraan te herinneren aardig voor elkaar te zijn, een goede balans te vinden tussen positieve en negatieve feedback en te focussen op wat beter kan.

Beoogde leerdoelen

  • zelfstandig onderzoek uitvoeren, gebaseerd op bronnenonderzoek

  • op een heldere, duidelijke en goed beargumenteerde manier een gedetailleerd argument in schriftelijke vorm formuleren

  • het presenteren van onderzoek en inzichten aan een academisch publiek (peers) en het mondeling en/of schriftelijk becommentariëren het werk van anderen in een sfeer van wederzijds respect

Werkdrukvermindering

De activiteit vermindert de werkdruk voor de docent aan het einde van het proces, maar er is wat extra tijd nodig om FeedbackFruits in het begin op te zetten. Eenmaal gemaakt, kan de opdracht in de toekomst ook worden overgezet naar de kopie in Brightspace van dezelfde module. Het effect op de werklast is dus exponentieel en het kan een vaste waarde worden.

Aanvullende informatie

Aanvullende tools/materiaal/bronnen

In eerste instantie werd het programma Peerceptive door Pieter gebruikt. Omdat de RUG de licentie voor Peerceptive heeft beëindigd, is Pieter overgestapt op FeedbackFruits - Peer review.

Aanvullende informatie

Na de peer review zenden de studenten een herziene versie van hun paper in via een assignment in Brightspace. Pieter geeft op deze versie commentaar en een cijfer, gekoppeld aan een tutorial. Dat is wel nog steeds formatief, maar het blijkt toch een extra incentive te zijn om het nog beter te doen bij de definitieve versie van het paper. Op deze manier zijn de conceptversies van commentaar voorzien door de studenten en kan de docent zich focussen op een aantal cruciale aanvullende punten.

Laatst gewijzigd:31 oktober 2023 09:10
View this page in: English