Skip to ContentSkip to Navigation
Onderdeel van Rijksuniversiteit Groningen
Science LinX Over Science LinX Samenwerkingen SUSTAIN

Resultaten SUSTAIN

Het SUSTAIN-project is recentelijk afgerond. Op deze pagina vind je de materialen die het consortium ontwikkeld heeft.

Drie lesmodules over duurzame landschappen – watermanagement, vogelmigratie en voedselweb structuren.

Hoe laat je leerlingen nadenken over maatschappelijke thema’s als behoud van het landschap en het verlies van biodiversiteit? Hoe zet je met leerlingen een onderzoek op? En hoe combineer je onderwijs binnen en buiten het klaslokaal? Het SUSTAIN netwerk, bestaande uit een internationaal team van vo-docenten, wetenschappers en experts in wetenschapseducatie & communicatie, heeft 3 lesmodules ontwikkeld over duurzame landschappen. De modules zijn ontwikkeld voor 4vwo leerlingen. De modules starten met colleges over de thematiek en enkele opdrachten, gevolgd door een interviewopdracht met stakeholders. Vervolgens gaan leerlingen aan de slag met een onderzoeksproject. Het idee is dat leerlingen de resultaten van hun onderzoek presenteren tijdens een publieksevent.

  1. Lesmodule over biodiversiteit en voedselwebstructuren, gebaseerd op de weidevogelproblematiek en het verlies van biodiversiteit in Nederlandse grasland
  2. Lesmodule over watermanagement, gebaseerd op de uitdroging van het meer in nationaal park Albufera in Spanje
  3. Lesmodule over vogelmigratie, gebaseerd op de illegale vangst van zangvogels voor consumptie op het eiland Cyprus

Europees Science Engagement Platform

EUSEA, een van de SUSTAIN-partners, heeft samen met internationale collega’s het Europees Platform voor Science Engagement opgezet. Op dit platform vind je 45 verschillende aanpakken voor het opzetten van evenementen om publiek op een aantrekkelijke manier bij wetenschap te betrekken.

STEM leerecosysteem over duurzame landschappen

Het SUSTAIN consortium heeft met elkaar gewerkt aan het opzetten van een STEM learning ecosystem over duurzame landschappen. Met deze routekaart delen we onze ervaring.

Boek hoofdstuk: Regional Networks and Ecosystem Learning – geschreven door Bart van de Laar. In: Stability and Change in Science Education -- Meeting Basic Learning Needs
Series: New Directions in Mathematics and Science Education, Volume: 33
Volume Editors: Phyllis Katz and Lucy Avraamidou

Logo's
View this page in: English