Rudolf Agricola School for Sustainable Development

Save the Date: Groninger Bestuursconferentie 15 November 2024

Wanneer:vr 15-11-2024 10:45 - 17:00
Waar:House of Connections

Groningen heeft te maken gehad met een opvolging van crises en uitdagingen. De aardbevingen als gevolg van de gaswinning hebben niet alleen fysieke schade aangericht, maar hebben ook de mentale gesteldheid en het politiek vertrouwen van Groningers aangetast. In de herstelplannen voor het noorden - en met Nij Begun in het bijzonder - liggen er kansen en uitdagingen in het herstel en de verdere ontwikkeling van het noorden in de komende 30 jaar. Dit vraagt langetermijndenken, waarbij meerdere vragen de kop opsteken.

In hoeverre en hoe kunnen wij inwoners betrekken in het maken van plannen en het eerlijk verdelen van de financiële ondersteuning? Hoe kan het perspectief van brede welvaart ingezet worden om op een inclusieve en duurzame manier de kwaliteit van leven in het noorden te vergroten? Welke kansen voor regionale ontwikkeling liggen er in transnationale samenwerking en in de wisselwerking tussen de regio en de Europese Unie?

In de tweede editie van de Groninger Bestuursconferentie (GBC) nodigen wij daarom bestuurders, volksvertegenwoordigers, ambtenaren en wetenschappers uit om gezamenlijk te spreken over de kansen en uitdagingen bij het omgaan met en herstellen van maatschappelijke crises. Door uit de waan van de dag te stappen voeren wij een gesprek waarin de ervaringen en uitdagingen uit de maatschappelijke en politiek-bestuurlijke praktijk worden gecombineerd met inzichten uit wetenschappelijk onderzoek. Het doel van de GBC is om inzichten op te doen over duurzaam herstel van maatschappelijke crises en de samenwerking tussen politiek en de universiteit in het noorden te versterken.

Datum: 15 November 2024

Tijd: 10:45-17:00