Rudolf Agricola School for Sustainable Development

Nieuwjaarsbijeenkomst Circulair Groningen vol ideeën en inspiratie

06 februari 2024
decoratieve afbeelding
Deelnemers aan de nieuwjaarsbijeenkomst van Circulair Groningen 2024. Foto: Marco in 't Veldt

Hoe maak je je bedrijf circulair? Volop ideeën en inspiratie tijdens Nieuwjaarsbijeenkomst van Circulair Groningen.

Woensdag 30 januari 2024 kwamen meer dan honderd enthousiaste deelnemers uit Groningen samen voor de eerste Nieuwjaarsbijeenkomst van Circulair Groningen in het #HouseOfConnections. De gepassioneerde discussies onthulden de wil om circulaire initiatieven te omarmen, maar de uitdaging blijft: hoe maken we dit concreet?

Frans J. Sijtsma, directeur van de Rudolf Agricola School for Sustainable Development UG, deelde inzichten na onderzoek onder vierhonderd lokale bedrijven. Hij benadrukte de gemeenschappelijke wil om duurzamer te worden, maar erkende de drempels zoals het ontbreken van keurmerken voor gerecycled staal.

Circulair Groningen is gericht op het verlagen van deze drempels en het faciliteren van samenwerking binnen productieketens. Bedrijven delen kennis, ondersteunen elkaar en streven gezamenlijk naar circulaire inkoop.

Tijdens de Nieuwjaarsbijeenkomst waren er veel inspirerende praktijkvoorbeelden, zoals Eamon Fokkinga van The Sustainable Company. Hij illustreert zijn verhaal met Zara, Primark en H&M, die producten maken die zo slecht zijn dat niemand ze wil hebben. Daartegenover staat het bedrijf Patagonia, waar je gebruikte kleding zelfs kunt terugsturen om te laten repareren.

Erwin Miedema van Kleerlijk vertelt hoe zijn bedrijf de textielindustrie milieuvriendelijker maakt door de productie terug te brengen naar Nederland en samen te werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Kleerlijk gebruikt organisch en gerecycled katoen en minimaliseert stofverspilling met efficiënte computerprogramma's.

Kim Aplonia Poldner hoogleraar aan de University of Groningen benadrukt dat de textielindustrie - na olie - de meest na vervuilendste industrie ter wereld is. Ze pleit voor meer recycling en een aantrekkelijker maken van duurzaamheid in de modewereld. Ook Franco Ruzzenenti, presenteerde zijn wetenschappelijke benadering aan het publiek gepresenteerd.

En dan is er natuurlijk nog Groener Groningen. Ondernemers met elk een eigen talent én een gedeelde passie: een duurzaam Groningen! Door krachten te bundelen hebben zij veel ervaring op het gebied van duurzaamheid, marketing, communicatie, social media, vormgeving, events en interieur. Waardevolle kennis die zij vol passie en enthousiasme inzetten voor onze mooie stad.

Voor Groningse ondernemers die met duurzaamheid aan de slag willen, is er nu het 'Doeboek Circulair Ondernemen' van Groningen Werkt Slim.

Floris van Dijk van Groningen Werkt Slim ziet het optimistisch in: ‘We kunnen het! Mijn opa nog geboren in circulaire wereld. Spijkers werden rechtgeslagen. Nu leven we in een wegwerpmaatschappij, maar we kunnen heel goed terugkeren naar een circulaire economie.’

decoratieve afbeelding
Frans J. Sijtsma van de Rudolf Agricola School in discussie met deelnemers aan de nieuwjaarsbijeenkomst van Circulair Groningen 2024. Foto: Marco in 't Veldt
Laatst gewijzigd:06 februari 2024 14:44