Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Onderwijs Praktische informatie Voorlichting
Header image Juridische Bestuurskunde

Bachelorvak - Bestuurskundig Onderzoeksproject

Datum:26 juli 2024
Auteur:Fons van Ulzen
Overhandiging van het eindrapport aan de docent.

Aan het einde van jaar 3 van de bachelor rechtsgeleerdheid – afstudeerrichting Juridische bestuurskunde, sluiten studenten hun studie af met het Bestuurskundig onderzoeksproject. In dit blog lees je over dit vak en praat ik met Nienke, zij heeft afgelopen jaar het bestuurskundig onderzoeksproject gedaan!

Binnen het project oefen je met het analyseren en beantwoorden van door jezelf opgestelde bestuurswetenschappelijke vragen. Je kunt het Bestuurskundig Onderzoeksproject op twee manieren invullen. Enerzijds kun je kiezen voor het bestuurskundig leeronderzoek, waarbij je groepsgewijs met je medestudenten een sociaalwetenschappelijk onderzoek opzet naar het functioneren van een bestuurlijk of juridisch fenomeen in de praktijk. Anderzijds kun je kiezen voor de bestuurskundige stage, waarbij je individueel stage loopt bij een organisatie binnen het openbaar bestuur en voor die organisatie een onderzoek uitvoert.

Dit project vormt de afsluitende proeve van de bachelor en laat studenten al hun opgedane kwaliteiten en vaardigheden gebruiken in het onderzoek. Je doet dit in samenwerking met en in opdracht van publieke organisaties zoals gemeenten, rekenkamers of  een door jezelf benaderde publieke organisatie. Om jullie een inkijkje te geven in hoe dit project nu in zijn werk gaat heb ik gesproken met Nienke, zij heeft afgelopen jaar het bestuurskundig onderzoeksproject gedaan!

Nienke heeft samen met zeven andere studenten een verkennend vooronderzoek gedaan voor de rekenkamer van Groningen. Aangezien de rekenkamer op basis van de resultaten van dit bestuurskundig onderzoek besluit om een rekenkameronderzoek te starten, moet het specifieke onderzoek geheim blijven.

In gesprek met: Nienke Wedda

In het begin van het onderzoek kwamen leden van de rekenkamer langs om het met ons over het onderwerp te hebben. Wij hebben vervolgens een kort literatuuronderzoek gedaan en een normenkader opgesteld. Het was echt leuk om een keer te mogen zien hoe juridische normen in de praktijk gebruikt worden en het proces van begin tot eind te kunnen zien. Het was ook leerzaam om de het juridisch kader zelf uit te zoeken, in plaats van dat de kaders je worden uitgereikt.

Tijdens het onderzoek gebruikten we veel vaardigheden die we tijdens de studie hebben opgedaan in de praktijk, zo was het bijvoorbeeld heel leuk en leerzaam om samen met de andere studenten interviews te mogen afnemen. Ons eindresultaat was een rapport met aanbevelingen en ik denk dat de rekenkamer ook echt iets met ons onderzoek kan.

Als ik studenten voor volgend jaar nog iets mag meegeven, dan zou ik zeggen dat op het moment dat er iets is dat je spannend vindt, bijvoorbeeld het geven van een presentatie, het afnemen van een interview of contact opnemen met iemand: gewoon doen! En maak er gebruik van dat je met z’n allen bent, je kunt elkaar helpen!

Fons van Ulzen

Hé! Wat leuk dat je op de blogpagina van Juridische bestuurskunde terecht bent gekomen! Voor praktische informatie over onze leuke studie en verhalen van (ex)studenten en docenten ben je op de juiste plek! Als student-assistent van de vakgroep SBB en master-student JB zal ik je middels deze blogs een inkijkje geven in de studie Juridische bestuurskunde!