Bedrijven en studenten vinden korte stage onzinnig
Bedrijven en studenten vinden korte stage onzinnig
Steeds meer studenten hebben moeite met het vinden van een stage van tien weken. Vanuit school moeten ze een stage lopen van tien weken. Maar bedrijven hebben liever stagiairs voor vijf of zes maanden.
“We hebben in onze database veel studenten staan die een stage zoeken voor tien weken. Helaas kunnen we deze studenten steeds moeilijker plaatsen. Ook topstudenten komen moeilijk aan een plek,” vertelt Dorus de Bruyn manager Sales bij Stageplaza. “Bedrijven geven aan dat ze liever investeren in een stagiair die voor langere termijn werkzaam is.”
Een veelgehoorde reden hierachter is dat het een maand duurt om stagiairs volledig in te werken. Als ze zijn ingewerkt, gaan ze alweer weg. “Als je een stagiair voor een lange periode in dienst hebt, kan je die langer inwerken. Hierdoor kan je de student meer van het bedrijf laten zien, maar kan de student ook meer van de praktijk leren,” aldus Agnes Scheringa van Present Press.
Angela den Besten en Emiel Dingemans zijn studenten Commerciële Economie die moeite ervaren met het vinden van een stage. Angela: “Sinds september ben ik al aan het zoeken. Bij tien bedrijven heb ik gesolliciteerd, maar werd ik steeds om dezelfde reden afgewezen. De periode dat ik stage moet lopen is te kort.” Emiel herkent dit: “Van de vijftien sollicitaties heb ik vier gesprekken gehad. Hierbij werd ik steeds afgewezen vanwege de korte periode.”
Maar waarom bieden scholen dan een stage van zo’n korte periode aan als studenten er moeite mee hebben? Rob den Boeck, stagecoördinator Communicatiemanagement bij Hogeschool Utrecht: “Die tien weken zijn net zolang als een blok duurt. Wij merken dat studenten liever niet een tien weken stage lopen. Ze ervaren dit als niet zinnig en denken dat er te weinig stages te vinden zijn. Daarom zullen we volgend jaar een stage van twintig weken aanbieden.”
Extra informatie over Stageplaza
Sinds 1998 is Stageplaza de grootste stagebank van Nederland waar werkgevers hun stages en afstudeeropdrachten kunnen plaatsen. Ieder jaar vinden 15.000 stagiairs en afstudeerders hun stage via Stageplaza. Naar aanleiding van het succes van Stageplaza.nl is Globalplacement ontstaan. Global Placement is het antwoord op de groeiende vraag van internationale stages en stagiairs. Uit de ambitie bedrijven en studenten te helpen elkaar te vinden, is YAP ontstaan. YAP is een jong, gedreven werving- en selectiebureau dat dankzij een unieke formule beschikt over een jaarlijkse instroom van 85.000 young professionals. Hiermee voorzien wij klanten persoonlijk van jonge ambitieuze kandidaten.
Laatst gewijzigd: | 06 september 2016 13:33 |
Meer nieuws
-
23 september 2024
Erik Buskens nieuwe wetenschappelijk directeur a.i. Aletta Jacobs School of Public Health
Op voordracht van het College van Bestuur van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) is Erik Buskens per direct de nieuwe wetenschappelijk directeur van de Aletta Jacobs School of Public Health (Aletta).
-
17 juli 2024
Veni-beurzen voor tien onderzoekers
Aan tien onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen en het UMCG is een Veni-beurs van maximaal 320.000 euro toegekend. De Veni-beurzen worden jaarlijks toegekend door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk onderzoek (NWO) en zijn...
-
08 juli 2024
Nieuwe samenwerking UGBS en Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen: opleidingen voor professionals
Het samenbrengen van kennis en ervaring van beide partners levert nieuwe opleidingsmogelijkheden voor werkenden in uiteenlopende organisaties.