Over ons Actueel Nieuws

Erik Buskens nieuwe wetenschappelijk directeur a.i. Aletta Jacobs School of Public Health

23 september 2024
decoratieve afbeelding
Erik Buskens

Op voordracht van het College van Bestuur van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) is Erik Buskens per direct de nieuwe wetenschappelijk directeur van de Aletta Jacobs School of Public Health (Aletta). Buskens, Professor of Population Health Management UMCG, Faculteit Economie en Bedrijfskunde (RUG) en AJSPH, volgt Brigit Toebes op. Brigit Toebes gaat zich volledig richten op haar functie hoogleraar gezondheidsrecht in internationaal perspectief bij de Faculteit Rechtsgeleerdheid aan de RUG.

Aletta is erg blij met de komst van Buskens. Hij treedt in de voetsporen van Mierau en Toebes. Algemeen directeur Frederic van Kleef: “We zijn erg verheugd over de benoeming van Erik Buskens, zijn interdisciplinaire blik op gezondheid is van een zeldzame kwaliteit en past daarom uitstekend bij onze activiteiten op het gebied van onderzoek en onderwijs.”

Over Erik Buskens

Buskens blijft daarnaast verbonden aan het UMCG, tot voor kort als Professor of Health Technology Assessment, maar sinds kort als Professor of Population Health Management, hetgeen nog beter aansluit bij de missie en visie van Aletta. Buskens is een van de grondleggers van Healthy Ageing in Noord-Nederland. Sinds 2006 is hij werkzaam bij het UMCG en richt hij zich in toenemende mate op het beïnvloeden en sturen van gezondheidsdeterminanten door zorg- en gezondheidssystemen, waar ook invloeden vanuit de maatschappij en omgeving deel van uitmaken.

Bij Aletta is Buskens geen onbekende. Hij heeft de afgelopen jaren veel betekend voor Aletta Education in de rol van education lead. Bovendien zit Buskens de curriculum board van de Master Healthy Ageing Professional van de Hanze voor. Het streven was en blijft transitie, transdisciplinaire samenwerking, vernieuwing en lifelong learning toegespitst op public health vraagstukken.

Aletta Jacobs School of Public Health

Aletta – een samenwerkingsverband tussen de RUG, het UMCG, de Hanze en NHL Stenden Hogeschool – is de verbinder op het gebied van publieke gezondheid. Aletta creëert ontmoeting, bouwt bruggen tussen onderzoekers, docenten, inwoners, professionals binnen en buiten de zorg, en beleidsmakers in de regio Noord-Nederland en over landsgrenzen heen. In de ontmoeting draagt Aletta bij aan kennisuitwisseling en gelijkwaardige interactie.

Aletta is ook een pionier. Om regionale uitdagingen aan te gaan, worden er vastomlijnde kaders doorbroken. Aletta geeft slagkracht aan vernieuwende ideeën en initiatieven en stimuleren innovatief onderwijs. Met oog voor de leefomgeving en vanuit een open en inclusieve houding, bouwen we aan een toekomst waarin we gezonder samen leven.

Denken om te doen – Samen voor meer gezonde jaren!

Laatst gewijzigd:23 september 2024 16:40