University of Groningen Business School
Connecting for impact
Business School

Nieuwe samenwerking UGBS en Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen: opleidingen voor professionals

08 juli 2024

De University of Groningen Business School (UGBS) en de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen (FRW) van de Rijksuniversiteit Groningen hebben een overeenkomst getekend om samen te werken op het gebied van onderwijs aan professionals. Het samenbrengen van kennis en ervaring levert nieuwe opleidingsmogelijkheden voor werkenden in uiteenlopende organisaties.

Een eerste gezamenlijke opleiding is al gelanceerd, waarin deelnemers kennis en tools krijgen om effectieve participatieprocessen te ontwerpen in lijn met de nieuwe Omgevingswet van 2024: het 3-daags executive programma Ruimtelijke Besluitvorming en Burgerparticipatie (start 31 januari 2025).

Tekst gaat verder onder de foto

Decanen Peter Verhoef (FEB) en Johan Woltjer (FRW) ondertekenen de samenwerking in bijzijn van financieel bestuurders Nienke Bastiaans (FRW) en John de Groot (FEB) en van UGBS directeur Nikolaj Bijleveld en UGBS programmamanager Selma Bakker.

‘Veranderende arbeidsmarkt’

‘Leven Lang Ontwikkelen is een belangrijk thema geworden in een veranderende arbeidsmarkt waarin steeds nieuwe kennis en vaardigheden van mensen wordt verwacht,’ aldus Nikolaj Bijleveld, directeur UGBS. ‘Met deze samenwerking draagt de Rijksuniversiteit Groningen bij aan de mogelijkheden van professionals en organisaties om zich verder te ontwikkelen.’

Bijdrage aan regionale welvaart

De ondertekening van de samenwerking is verricht door prof. dr. Johan Woltjer (decaan FRW) en prof. dr. Peter Verhoef (decaan Faculteit Economie en Bedrijfskunde) als vertegenwoordiger van UGBS. Beide decanen zien mogelijkheden voor de ontwikkeling van nieuwe programma’s die de sterke kanten van beide partijen verenigen:

‘Er is bijvoorbeeld veel kennis over regionale economische ontwikkelingen die zeer relevant is voor publieke en private organisaties in de noordelijke provincies. Als we die partijen bij elkaar brengen, expertise en ervaringen laten delen en onze wetenschappelijke kennis inbrengen en toepasbaar maken, dragen we bij aan de brede welvaart in de regio.’

Johan Woltjer benadrukt: ‘FRW beschikt over de kennis om de grote maatschappelijke uitdagingen vanuit geografisch, demografisch en planologisch perspectief te benaderen. Met de inbreng van de expertise van UGBS in het ontwikkelen van onderwijs ontstaat de mogelijkheid om nieuwe thema’s en kennis aan professionals aan te bieden.’

Contact

Voor vragen over de samenwerking, het onderwijsprogramma en de mogelijkheid van een incompany oplossing kunt u contact opnemen met UGBS programmamanager:

Selma Bakker

T: (+31) 050 36 32 901
M: (+31) 06 28 21 62 56
E: s.m.bakker rug.nl