Wanneer een alinea begint met een kernzin, bevordert dit de leesbaarheid van een tekst. Een kernzin is één zin die de belangrijkste informatie, de kern, van de alinea samenvat. De rest van de alinea is een uitwerking van die kernzin. Kortom, een kernzin laat de lezer anticiperen op wat er komt. De kernzin kan overigens ook de tweede of laatste zin van de alinea zijn, maar omdat mensen meestal navigeren op de eerste zinnen van de alinea’s, is het aan te bevelen om op die plek de belangrijkste informatie van de alinea te zetten.
Meestal staat in de kernzin een bewering. In de rest van de alinea wordt deze uitgewerkt, toegelicht, onderbouwd of worden er voorbeelden bij gegeven (zie voorbeelden hieronder). Zo kan een lezer zien of die informatie belangrijk voor hem of haar is, of dat hij of zij deze alinea over kan slaan en door kan gaan naar de volgende alinea.
Voorbeeld kernzin + uitwerking
Het percentage kinderen dat niet het Nederlands als moedertaal heeft, neemt toe. Van alle kinderen die in 2020 in Noord-Holland geboren werden, heeft ongeveer 25% een andere moedertaal dan het Nederlands. Het valt te verwachten dat dit percentage de komende jaren verder stijgt, met het oog op de recentste immigratiecijfers van het CBS. Toch wil dit niet zeggen dat deze kinderen nooit Nederlands gebruiken: uit recent onderzoek blijkt namelijk dat ze wél Nederlands spreken met broers en zussen en via social media veel in het Nederlands communiceren.
Voorbeeld kernzin + toelichting
In het academisch onderwijs wordt vooral impliciet aandacht geschonken aan het bijbrengen van academische conventies. Hiermee bedoelen we dat in slechts 12% van de geobserveerde colleges academische conventies expliciet werden besproken. In 72% van de colleges werd een student alleen in vorm van een correctie op een conventie gewezen wanneer hij of zij daar fout mee had gemaakt in het huiswerk.
Voorbeeld kernzin + onderbouwing
Wij pleiten daarom voor verplicht onderwijs in ten minste drie talen voor alle middelbare scholieren. Ten eerste omdat mensen die drie talen spreken betere taalvaardigheden hebben in zowel hun moedertaal als in andere talen dan leerlingen die één of twee talen spreken. Daarnaast vergroot het spreken van een andere taal naast het Nederlands en het Engels de perspectieven op de arbeidsmarkt. Tot slot verbeteren cognitieve vaardigheden, zoals concentratievermogen en creatief denken, naarmate iemand meer talen spreekt.
Voorbeeld kenzin + voorbeelden
Op bijna alle Nederlandse universiteiten worden initiatieven genomen om sociale integratie te bevorderen. Zo zijn op elke onderzochte universiteit buddysystemen voor studenten ingesteld en zijn op een aantal universiteiten gratis cursussen interculturele communicatie beschikbaar voor medewerkers. Op de meeste universiteiten worden bovendien gratis taalcursussen aangeboden aan buitenlandse medewerkers die Nederlands willen leren.