Over ons Praktische zaken Branding & Visual Identity RUG-profiel en huisstijl Visueel profiel Schools for Science & Society

Modulair illustratiesysteem in de praktijk

RUG-huisstijl

Het illustratiesysteem wordt toegepast binnen de context van de RUG-huisstijl. Om de herkenbaarheid van het merk te waarborgen blijven daarom alle andere huisstijlrichtlijnen van kracht. Enkele belangrijke:

• De RUG heeft een vast kleurenpalet. Voor de herkenbaarheid wordt in alle uitingen rood toegepast.
  • Van de huisstijlettertypes wordt in de huisstijllijn van de schools de Arial toegepast.

Algemeen

• Gebruik de iconen altijd in combinatie met elkaar. Werk met minimaal twee en liever met drie of meer iconen.
  • De corporate iconen kunnen door alle schools worden gebruikt.
  • De schools kunnen iconen van elkaar lenen. De enige uitzondering daarop is het kern-icoon.
  • Gebruik voor de herkenbaarheid altijd het kern-icoon van de school.
  • Mocht de communicatie-uiting er om vragen, dan kan een illustratiekader worden gevuld met een foto.

Stramienen

Om het toepassen van het illustratiesysteem te vergemakkelijken en om eenheid en consistentie te krijgen in de uitingen van de schools maken we gebruik van stramienen. We hebben een stramien voor een staand DIN A4 formaat en een voor een liggend A4 formaat. De stramienen kunnen desgewenst worden vergroot of verkleind naar andere A-formaten.

Toelichting stramienen

Het stramien kent een merkzone (1) een tekst en iconenzone (2) en een partner- en linkzone (3). De marges en verhoudingen van het stramien zijn gebaseerd op de maat van het wapenschild uit het logo.

Merkzone

• In de merkzone staat het logo, eventueel met tweede merkvermelding maar nooit andere tekst, iconen of afbeeldingen.
  • De afmeting van het corporate logo wordt bepaald doordat het drie en een half keer (staand formaat) of vijf keer (liggend formaat) in de breedte past. Daarbij wordt gerekend met het corporate Engelstalige logo zonder tweede merkvermelding.

Tekst en iconenzone

• In deze zone kunnen iconen, foto's en tekst worden gecombineerd. Tekst of plaatjes kunnen in een vak worden geplaatst of combinaties van meerdere (hele) vakken.

Partner en linkzone

Dit is de zone voor:

• logo's van samenwerkingspartners, eventueel met een toelichtende zin
  • een url
  • een qr-code

De marges en proporties van de partner- en linkzone in een staand formaat zijn anders ontworpen dan die in een liggend formaat.

Staand en Liggend Formaat

Stramien staand formaat A4

Stramien liggend formaat A4

Voorbeeld liggend formaat A4

Stramien beeldscherm 16:9

Voorbeeld beeldscherm 16:9

Om het werken met stramienen te vereenvoudigen, zijn we bezig met het maken van sjablonen voor InDesign of Canva.

Laatst gewijzigd:29 mei 2024 12:17