Programma Onderwijsfestival 2024
Met veel plezier maken we het programma bekend van het UG Education Festival 2024. Het thema van het festival van dit jaar is Cultuur, Context & Collaboration, een echo van de toewijding van de universiteit aan onderwijs dat conventionele grenzen overstijgt. Het wordt een week vol inspirerende keynotes, workshops en netwerksessies. Voor uw gemak is het PDF programma met een totaaloverzicht van het festival beschikbaar hier. Het Onderwijsfestival 2024 vindt plaats van 25 tot 28 maart.
Maandag 25 maart
Locatie: House of Connections
Opwarmsessie: Seminar over uitdagend leren
Presentator: Antoine van Beemt
Omschrijving: Duik in een inspirerende keynote-sessie over Challenge-Based Learning (CBL), waar we de reactie van het hoger onderwijs op snel veranderende eisen voor professionals zullen bespreken. Verken verschillende benaderingen voor het onderzoeken en implementeren van CBL, en laat je inspireren door beste praktijken in interdisciplinaire en transdisciplinaire contexten. Doe met ons mee terwijl we bespreken hoe Challenge-Based Learning effectief kan worden gemaakt voor een breder onderwijslandschap.
Let op: Deze sessie zal in het Engels worden gehouden.
Opening en inloop
Dr Jan Riezebos, de Academisch Leider van de Teaching Academy Groningen, zal het Education Festival openen.
Laureaten van onderwijssubsidies
Omschrijving: Ervaar de verhalen van twee of drie toegewijde leraren terwijl ze met trots hun opmerkelijke prestaties presenteren die mogelijk zijn gemaakt door subsidies, waaronder de prestigieuze Comenius en SOTL. Doe mee aan een informatieve presentatie waarin deze onderwijsprofessionals de praktische impact van hun projecten delen en inzicht geven in de tastbare resultaten van hun initiatieven.
Best Practice Awards
Rector Magnifcus Jacquelien Scherpen zal de winnaars van de BPA 2024 bekendmaken.
Ga voor meer informatie naar de webpagina over de Best Practice Awards.
Stranger Things Have Happened Show
Stranger Things Have Happened is een internationale improvisatiecomedygroep uit Groningen. Ze voeren improvisatiecomedy op, waarbij scènes ter plekke worden bedacht door de acteurs, vaak geïnspireerd door suggesties van het publiek. Het resultaat is een unieke en frisse show die zowel voor het publiek als de performers onvoorspelbaar blijft.
Posters en openingsborrel
Dinsdag 26 maart
Locatie: Zernike
Hoe kan onderwijs bijdragen aan het bevorderen van welzijn in de academische wereld?
Presentatoren: Maleah Knevel en Janet Jackson
Omschrijving: Ontdek de nuances van het welzijn van leraren tijdens onze aankomende workshop, waarin we dieper ingaan op de holistische dimensies op het individuele, interpersoonlijke en organisatorische (culturele) niveau. Doe mee aan een inzichtelijke sessie die is ontworpen om docenten te voorzien van strategieën voor persoonlijke veerkracht, om de interpersoonlijke verbindingen binnen onderwijscommunities te versterken, en om een positieve organisatiecultuur te bevorderen. Ontdek praktische tools en mindfulness-technieken om een gebalanceerde en bloeiende onderwijsomgeving te cultiveren, waarbij zowel persoonlijke vervulling als gezamenlijk succes in het onderwijslandschap worden gewaarborgd.
Let op: Deze sessie zal in het Engels worden gehouden.
Verbeter uw strategie voor formatieve feedback: Begeleide reflectie voor docenten om benaderingen te analyseren en te verfijnen
Presentatoren: Edith Koh & Ferdinand van der Graaf
Omschrijving: Wilt u als docent een proactieve leerhouding bij uw leerlingen stimuleren, maar weet u niet goed hoe u dit kunt bereiken? Neem deel aan een reflectieve activiteit die je leidt naar het onderzoeken van je onderwijsaanpak door de lens van formatieve feedback. Neem deel aan interactieve uitwisselingen en samenwerkingsdiscussies met collega-onderwijzers om nieuwe perspectieven en innovatieve concepten te verwerven. Aan het einde van deze sessie heb je een overzicht van een strategie voor het integreren van feedback in je onderwijs om betere leerervaringen voor leerlingen te creëren.
Let op: Deze sessie zal in het Engels worden gehouden.
De rol van STEM onderwijs in een veranderende wereld
Moderator: Sofie van den Eynde
Panelists:
1. Cato Drion
2. Veronica Allen
3. Andreea Sburlea
4. Michael Lerch
5. Pablo Druetta
Omschrijving: Ontdek de rol van onderwijs in wetenschap, technologie, techniek en wiskunde in een veranderende wereld tijdens ons panelgesprek. Onze experts zullen bespreken hoe het onderwijs een sleutelrol speelt bij het voorbereiden van studenten op de uitdagingen en kansen in een snel veranderende samenleving. Word deel van de dialoog en ontdek praktische benaderingen en strategieën om effectief onderwijs te bevorderen, en zo bij te dragen aan een toekomst die gedreven wordt door innovatie en kennis.
Let op: Deze sessie zal in het Engels worden gehouden.
FEB Education Day 2024 - Resilient Education
Dit evenement wordt georganiseerd door de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Gelieve hier te registreren.
Met veel plezier kondigen we het programma aan voor de FEB Onderwijsdag 2024 met als thema 'Resilient education'. De FEB Onderwijsdag vindt plaats op dinsdag 26 maart, van 13:00 tot 17:00 uur. Tijdens de middag kunt u verschillende inspirerende rondes van presentaties en discussies over onderwijsinnovaties bijwonen. We beginnen het evenement met een plenaire sessie over 'veerkrachtig onderwijs' en sluiten de dag af met drankjes en snacks. Het evenement maakt deel uit van het UG Onderwijsfestival georganiseerd door de TAG.
Locatie: House of Connections
Educational grants: Funding your ideas in education
Presenter: Maaike Engels and Līga Kļaviņa
Description: Join us for an informative and engaging morning session dedicated to exploring the realm of educational grants. Discover the opportunities, strategies, and insights surrounding the acquisition and utilization of grants in the field of education.
Een showcase van lopend onderzoek naar hoger onderwijs
Presentatrice: Hanke Korpershoek
Omschrijving: Verken de laatste ontwikkelingen in onderzoek naar hoger onderwijs, waarbij interessante onderwerpen en creatieve methoden centraal staan om universitaire docenten aan te moedigen tot reflectie op en verbetering van hun onderwijspraktijken. Deze presentatie heeft tot doel de belangstelling voor praktijkgericht onderzoek aan te wakkeren en docenten te stimuleren actief deel te nemen aan onderzoek, met als doel bij te dragen aan de voortdurende evolutie van effectieve onderwijsmethoden.
Let op: Deze sessie zal in het Engels worden gehouden.
Evalueren van onderwijs: overleg over je onderwijspraktijk
Consulent: Hanke Korpershoek
Omschrijving: De CoP Research into Higher Education biedt een op maat gemaakte, individuele consultatie om uw ideeën te verkennen over hoe u onderzoek kunt doen naar een innovatie of verbetering van uw eigen onderwijspraktijk. We kunnen bijvoorbeeld bespreken hoe u het effect van uw innovatie op het leren van studenten kunt evalueren of u helpen bij het selecteren van geschikte onderzoeksopzetten en onderzoeksmethoden.
In een mum van tijd feedback op schrijfvaardigheid
Veel studenten hebben moeite met hun Nederlandse schrijfvaardigheid. Als vakdocent is het niet altijd makkelijk om hen hierbij te begeleiden. In deze introductieworkshop leggen wij daarom in slechts één uur tijd uit hoe je dat op efficiënte wijze kunt doen. Ons belangrijkste uitgangspunt is dat die begeleiding jou als docent geen extra tijd kost. We leggen uit waarom het averechts werkt als je de teksten zelf verbetert en we demonstreren wat wél werkt. De uitgebreide variant van deze workshop is sinds 2022 al negen keer op aanvraag verzorgd binnen verschillende opleidingen en leidde in bijna alle gevallen tot aanpassingen van het onderwijsprogramma.
Embodied learning: tools, advantages, and pitfalls
Presenter: Andrea Sangiacomo
Description: In traditional classroom settings, most attention is focused on verbal communication. But we don't learn by simply listening and absorbing information: physical activation, metacognitive reflection and group interaction are also important dimensions that influence the learning process. Embodied learning can provide a set of tools to integrate these other dimensions into the classroom, to address specific issues such as self-consciousness or group anxiety, to develop soft skills related to metacognition, or to provide interactive and real-life examples of otherwise abstract concepts or ideas. In this workshop, we will experiment directly with some basic ways to implement embodied learning and some of the issues to consider when doing so.
Woensdag 27 maart
Locatie: House of Connections
Transformatieve verandering tot stand brengen door empathie: Een praktische workshop
Presentatoren: Eloise Daumerie & Angelos Konstantinidis
Omschrijving: Tijdens deze praktijkgerichte workshop ervaar je de positieve impact van empathie op de kwaliteit van je interacties met je medecursisten. Je maakt ook kort kennis met de definitie en componenten van empathie en de redenen waarom empathie zo cruciaal is in het hoger onderwijs van de 21ste eeuw. Vervolgens zul je, met behulp van modellen en kennis uit geweldloze communicatie, je empathievaardigheden uitbreiden door middel van reflecties, activiteiten en rollenspellen.
CBL in de Enlight Global Engagement Module: Inclusie en gelijkheid in het onderwijs
Presentatoren: Indira van der Zande en Hedwig Boer
Omschrijving: Verken de innovatieve integratie van Challenge-Based Learning (CBL) binnen de Enlight Global Engagement Module, ontworpen om inclusie en gelijkheid in het onderwijs te bevorderen. In deze transformerende module zullen deelnemers zich verdiepen in de dynamische wereld van CBL, waarbij de potentie ervan wordt ontdekt om diversiteit, gelijkheid en inclusiviteit in onderwijsomgevingen aan te pakken en te verbeteren. Neem deel aan prikkelende discussies, praktische toepassingen en gezamenlijke activiteiten, terwijl we de kruising verkennen van CBL-methodologieën en het streven naar een meer inclusief en rechtvaardig onderwijslandschap binnen een wereldwijde context.
Let op: Deze sessie zal in het Engels worden gehouden.
Eerstegeneratiestudenten: wat als je geen kruiwagen hebt?
Presentator: Marco Boonstra
Description: Over de hele wereld ervaren eerste generatie studenten, studenten zonder ouders met hoger onderwijs, moeilijkheden bij het voortzetten van hun studie aan de universiteit. Ze lopen bijvoorbeeld een hoger risico op uitval, studievertraging of hebben meer negatieve studie-ervaringen. In deze workshop gebruiken we de ervaringen van geneeskundestudenten als uitgangspunt om de potentiële obstakels en krachten van eerste generatie studenten aan jouw faculteit te bespreken. Het aantal geneeskundestudenten met hoogopgeleide ouders is zeer hoog en wordt geschat op ongeveer 80%. Deze studenten hebben een 'kruiwagen' om hen te helpen slagen voor de toetsen om geneeskundestudent te worden, maar ook tijdens hun studie. Deze studenten kunnen bijvoorbeeld om hulp vragen wanneer ze een stage nodig hebben of onderzoek willen doen. Tegelijkertijd ervaren eerste generatie studenten obstakels tijdens hun studie. Ze melden bijvoorbeeld problemen met het opbouwen van een (professioneel) netwerk en het identificeren of samenwerken met begeleiders en docenten. Dit is jammer, want ze bezitten krachten die hen fantastische artsen kunnen maken. In deze workshop hoor je over hun ervaringen en bespreken we in hoeverre studenten aan jouw faculteit zich hiermee kunnen identificeren. We reflecteren ook op hoe jij het verschil kunt maken voor deze studenten!"
Let op: Deze sessie zal in het Engels worden gehouden.
Inclusiviteitsproblemen van studenten en collega-colleges
Presentatoren: Jan Riezebos en Zoi Papadima
Neem deel aan een gezamenlijke brainstorm- en discussiesessie die gericht is op de uitdagingen van inclusiviteit waarmee zowel studenten als mededocenten worden geconfronteerd. Deze interactieve dialoog biedt een platform om ervaringen, inzichten en mogelijke oplossingen te delen met als doel een inclusieve leeromgeving te creëren. Samen zullen we strategieën verkennen om obstakels aan te pakken, een gevoel van verbondenheid te bevorderen en gelijke kansen te bevorderen binnen het onderwijsdomein.
Let op: Deze sessie zal in het Engels worden gehouden.
Technology & perceptions of AI in Education
Embark on a unique journey as we host a lecturer's carousel, where educators share their diverse experiences with Artificial Intelligence in Education. Three lecturers discuss and show what they are doing now in their courses with AI:
-
Kristian Peters: Adapting course assignments for the GPT era: Strategies and implications for the upcoming academic year.
-
Kai Yu Ma: Zorgscenar.io is an adaptive education application where students can practice different competencies by chatting with a programmed AI.
-
Jane Mahoney: Can AI carry out assessments reliably and consistently? A comparison between AI and teacher grading.
Beginnen met inclusief onderwijs: Een interactief wetgevingsvoorbeeld
Presentator: Michiel Duchateau en Barbara Brink
Omschrijving: Deze workshop bespreekt hoe docenten kunnen beginnen met het geven van inclusief onderwijs zonder de leerdoelen van de cursus te veranderen. Er worden 'successen' en 'mislukkingen' besproken van cursussen over rechten.
Let op: Deze sessie zal in het Engels worden gehouden.
Inclusie in het onderwijs
Presentator: Billie de Haas
Omschrijving: Een projectverslag over inclusief onderwijs aan de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen.
Let op: Deze sessie zal in het Engels worden gehouden.
Autonomy and interaction in the active learning classroom
Presenter: Erika Darics
Description: This interactive workshop explores the transformative power of active learning pedagogy. The workshop - just like the educational practices we successfully tested for the second year in our Intercultural Communication course (offered to cca 160 students) - is grounded in evidence-based theories related to experiential learning. The hands-on workshop will allow participants not just to learn about but experience the activating potential of space, embodied learning and personal experience.
Donderdag 28 maart
Locatie: House of Connections
Onderwijs in onderzoeksmethoden via contextuele en samenwerkingsactiviteiten: Inzichten in cursusontwerp en uitdagingen
Presentator: Julia Martínez-Ariño
Omschrijving: In deze workshop verkennen we de pedagogische voordelen van contextueel en collaboratief leren in onderzoeksmethodologiecursussen. We zullen ons verdiepen in casestudy's uit de praktijk en inzichten verzamelen om effectieve cursusactiviteiten te ondersteunen. In gezamenlijke sessies ontwerpen en delen de deelnemers contextrijke en boeiende activiteiten op maat van hun onderzoeksmethodologiecursussen. De workshop wordt afgesloten met een individuele reflectie om de belangrijkste inzichten te destilleren en plannen te maken voor toepassing in hun eigen onderwijspraktijk.
Let op: Deze sessie zal in het Engels worden gehouden.
Het effect van culturele vooroordelen op de inclusieve klas
Presentator: Hanneke Boode
Diversiteitsvoorvechtster Verna Meyers omschreef vooroordelen ooit als "de verhalen die we over mensen verzinnen voordat we weten wie ze werkelijk zijn". In deze interactieve workshop verkennen we deze verhalen en bespreken we hoe we sommige vooroordelen die we over anderen hebben, kunnen veranderen. In het tweede deel van de workshop richten we ons specifiek op culturele vooroordelen en hun effect in en op onze klaslokalen. We bespreken wat er nodig is om de gewoonte van vooroordelen te doorbreken en zo een inclusieve klas te creëren.
Onderwijsexpeditie: 2024, AI in het onderwijs
Welkom bij een opwindende academische reis naar de betoverende wereld van Kunstmatige Intelligentie (AI) in het onderwijs! Onze gids voor deze opwindende verkenning is de heer Jetse Goris, een ware pionier in human-centered design aan het Universitair Medisch Centrum Groningen.
Stap met ons mee als je een student, academische docent, of onderwijsliefhebber bent die enthousiast is om de wonderen van AI in het onderwijs te ontdekken!
Ontdek het volgende:
1. Innovatieve toepassingen van AI: Laten we duiken in het baanbrekende werk van de heer Jetse Goris bij het UMCG Innovation Support Center, waar human-centered design de gezondheidszorg en medisch onderwijs transformeert.
2. Ervaringen van vroege AI-adoptanten: Luister naar de verhalen van moedige pioniers die zich hebben gewaagd aan AI, en de onontdekte gebieden van OpenAI's ChatGPT hebben verkend in 2022.
3. AI-tools in academisch onderwijs: Doe mee aan een levendige discussie over de praktische toepassingen van AI-tools in academische omgevingen – van avonturen in online lesgeven tot de dynamische landschappen van actieve leeromgevingen.
4. Waarden en intenties in AI: Reflecteer op het hart van AI – de waarden en intenties – en onderzoek hoe ze zich verhouden tot de levendige cultuur van de academische wereld.
5. Afstemming met commerciële belangen: Ontdek de synergie tussen academische waarden en de boeiende belangen van commerciële entiteiten zoals OpenAI. Het is een ontmoeting van geesten!
Wat staat je te wachten?
-
Dieper inzicht: We zullen de mysteries van AI in het academisch onderwijs ontrafelen, de potentie begrijpen en de valkuilen herkennen.
-
Verkenning van tools: Doe mee aan de opwinding terwijl we leren over AI-tools van experts en mede-onderwijsenthousiastelingen.
-
Voorbij de technologie: Neem een stap terug en verken de waarden, intenties en reflectieve mogelijkheden die AI brengt in het onderwijslandschap.
Sluit je aan bij ons voor een levendig academisch avontuur in het rijk van AI in het onderwijs – waar innovatie en verkenning samenkomen!
Let op: Deze sessie zal in het Engels worden gehouden.
A music perfomance will be given by local band Matoya.
Posters en afsluitende borrel
Afsluitend woord met postersessie en borrel.
Laatst gewijzigd: | 19 december 2024 12:22 |