Wubbo Ockels School for Energy and Climate Nieuws

NWO calls open : CETPartnership 2023 & Marktordening van het energiesysteem in 2050

10 oktober 2023

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) lanceert twee calls voor verduurzaming van het Nederlandse energiesysteem. Het betreft calls genaamd ‘CETPartnership 2023’ en ‘Marktordening van het energiesysteem in 2050’.

Nederland bevindt zich in het hart van baanbrekende transities, waarvan de energietransitie een van de grootste is. In lijn met het Klimaatakkoord van de Nederlandse overheid, dat als voornaamste doelstelling heeft om de CO2-uitstoot gestaag te verminderen en tegen 2050 een CO2-neutraal energiesysteem te realiseren, zijn er aanzienlijke veranderingen nodig in het Nederlandse energiesysteem. Daarom zijn er twee calls vanuit de NWO gelanceerd.

Call voor Marktordening en het energiesysteem in 2050

De eerste call is onderdeel van de Nationale Wetenschapsagenda (NWA). De NWO heeft een call geopend voor onderzoeksprojecten in het thema genaamd ‘Marktordening en het energiesysteem in 2050’.
Het onderzoek in dit programma dient inzichten op te leveren over de mogelijke toekomstige marktordening en de daarbij horende voorwaarden die een rol kunnen spelen bij de inrichting van de energiemarkt voor een CO2-neutraal energiesysteem in 2050. De deadline voor het aanmelden van een initiatief is 7 november 2023, voor 14:00 CET. Voor aanvullende informatie en aanmelding kijk op de NWO website.

Call voor CETPartnership 2023

De tweede call is de ‘CETPartnership Joint Call 2023’ voor ervaren, gepromoveerde onderzoekers. Zij kunnen financiering aanvragen voor het doen van onderzoek op het gebied van verbeterde afvang, gebruik en opslag van kooldioxide technologieën of verbetering van energie systeemintegratie op lokaal-, regionaal- en/of industrieel niveau.
De deadline voor het indienen van vooraanmeldingen (verplicht) is 22 november 2023, om 14:00 CET. Voor aanvullende informatie en aanmelding, kijk op de NWO website

Laatst gewijzigd:10 oktober 2023 17:06