Maatschappij/bedrijven Wetenschapswinkels Taal, Cultuur en Communicatie Projecten Menu

Resultaten

Voor dit onderzoek zijn in totaal 603 enquêtes afgenomen bij bewoners uit de Schildersbuurt. De vragenlijst kon online worden ingevuld middels een QR-code of fysiek bij de studenten. De vragenlijsten waren beschikbaar in het Nederlands en in het Engels. Ongeveer 25% van de lijsten zijn in het Engels ingevuld. Het onderzoek richtte zich op een aantal elementen:

• De onderlinge afspraken, met specifiek aandacht voor de communicatiecampagne Ssst
  • Persoonlijk contact tussen bewoners: is de bewonersorganisatie/wijkraad representatief voor jouw behoeften? Heb je er contact mee? Weet je wie het zijn? Etc.
  • Online contact tussen bewoners: heb je via whatsapp (of ander medium) contact met bewoners? Hoe actief ben je? Is er sprake van een digiquette (een digitaal etiquette - afspraken over hoe je online met elkaar omgaat). Ben je ook in staat om je weg te vinden op online media.
  • Contact met instituten. Weet je de weg te vinden naar de gemeente bij vragen? Ken je de wijkagent?

Onderstaande thema's zijn samengevat in onderstaande brochure en ook in het Engels beschikbaar. In dat geval kunt u mailen met tawi rug.nl.

De meest opvallende resultaten

1. Als we terug gaan naar de oorspronkelijke vraag van de gemeente: slaat de overlastcampagne aan? Dan kun je daar best 'ja' op antwoorden. Meer dan 60% van de buurtbewoners (ook internationals) vindt de boodschap van de campagne duidelijk. Of er echter op geacteerd wordt is een ander verhaal: van de bevraagde studenten motiveert het slechts 30% om zich ook daadwerkelijk aan de regels te houden, tegenover 44,3% van de werkenden.
  2. Overlast: de cijfers liegen er helaas niet om. Zo'n 50% van alle geënqueteerden ervaart soms of bijna altijd overlast in de wijk. Óók studenten. Er zit wel een duidelijk verschil in hoe die overlast wordt ervaren. Werkenden of gepensioneerden ervaren vaker overlast dan hun studerende buurtgenoten.
  3. Overlast melden: bewoners melden soms overlast niet om uiteenlopende redenen. Vaak weten ze niet wie de overlast veroorzaakt of met wie zij contact op moeten nemen. Andere motivaties gaan ook uit van een bepaalde gunfactor: Bewoners denken dat de relatie verslechtert, of houden zelf ook soms van feestjes. Zo zie je dat sociale cohesie ook de meldingsbereidheid in de weg kan zitten.
  4. Online contact: Veel mensen hebben nog geen online contact met buurtgenoten. Veel mensen (ruim 60%) is niet lid van een whatssapgroep, terwijl ongeveer 20 procent van de mensen appgroepen gebruikt om overlast te melden.
  5. Contact met instituten: De bewonersverenigingen zijn goed vindbaar voor bewoners (meer dan 66%). Andere instanties, zoals Wij Groningen en de wijkagent zijn minder zichtbaar voor bewoners (tussen de 40% en 50%)

Aanbevelingen van onze studenten

1. Stel bewoners vaker op de hoogte van het bestaan van appgroepen voor de wijk, om contacten laagdrempelig te houden.
  2. Geef meer ruchtbaarheid geven aan de aanwezige instanties in de wijk (Wij Groningen, wijkagent)
  3. Bewoners geven aan behoefte te hebben aan een heldere escalatieladder (en communicatie daarover)
  4. Voornamelijk zijn er nog verbeterpunten rondom het melden van overlast, dat kan volgens bewoners makkelijker en laagdrempeliger. Ook het terugkoppelen van wat er met meldingen is gebeurd, kan worden geoptimaliseerd.

De resultaten uit het vragenlijstonderzoek zijn bedoeld om richting te geven aan het beleid van de betrokken partijen in de wijk. Heeft u een vraag over deze brochure, de resultaten of de aanbevelingen? Mail dan met tawi rug.nl.

Laatst gewijzigd:12 augustus 2024 17:28