Agricola Zomer- en winterscholen
De Rudolf Agricola School for Sustainable Development is trots op haar jaarlijkse Zomer- en Winter Scholen. Experts, promovendi, professionals en andere geïnteresseerden van over de hele wereld komen er samen. De scholen bieden deze deelnemers een unieke kans om hun kennis en begrip van de uitdagingen en kansen op het gebied van duurzame ontwikkeling uit te breiden.
Tijdens elke Summer- of Winterschool delen – vaak wel acht of meer – experts uit de wereldtop hun kennis met de deelnemers en informeren ze over de laatste ontwikkelingen in hun vakgebied, ieder vanuit het eigen vakgebied. Onze zomer- en winterschool bieden een dynamische en interactieve leerervaring, waar studenten kunnen deelnemen aan discussies, workshops en andere praktische activiteiten.
Lees hieronder meer over de Summer en Winter Schools van dit jaar
Plaatsnemend in januari:
Tijdens deze winter/zomerschool zullen deelnemers de relatie tussen discours, wereldbeeld, ontologie en ethiek bestuderen, met nadruk in betrekking tot vragen over rechtvaardige duurzaamheidstransities (in het bijzonder over rechtvaardige transities in water-/voedsel-/energiesystemen). Hoe worden argumenten voor duurzamere manieren van leven op deze planeet aan verschillende doelgroepen overgebracht? Wie verzorgt deze bemiddeling, en hoe verandert de boodschap afhankelijk van de spreker en het publiek?
Datum |
19 - 24 januari 2025
|
Locatie |
Stellenbosch University, Stellenbosch, South Africa |
Niveau |
MA, PhD, Postdoc, Practitioners |
Aanmeldingsdeadline
|
15 november |
Plaatsnemend in juni:
Culturele verhalen beïnvloeden gedragingen, wereldbeelden en maatschappelijke praktijken. De Hermes Zomerschool zal verhalen over ontgroei en duurzaamheid onderzoeken, waarbij gekeken wordt naar hun potentieel om nieuwe manieren van denken over sociale en economische structuren te inspireren. Belangrijke onderwerpen zijn onder andere de manier waarop economische groei wordt geformuleerd in relatie tot sociaal en ecologisch welzijn, de tegenstrijdigheden binnen duurzaamheidsverhalen en hun raakvlakken met posthumanistische en dekoloniale theorieën. Door literatuur en andere culturele producten te analyseren, streeft het programma ernaar alternatieve economische en sociale organisaties te ontwikkelen die ecologische duurzaamheid, sociale rechtvaardigheid en menselijk welzijn boven economische groei stellen.
Datum |
TBD
|
Locatie |
Utrecht, Nederland |
Niveau |
PhD |
Aanmeldingsdeadline
|
TBD |
Eilanden dienen als ideale 'laboratoria' voor het onderzoeken van de complexe wisselwerking tussen ecologische, sociale en economische duurzaamheid. Tijdens de zomerschool zullen deelnemers zich verdiepen in belangrijke onderwerpen, waaronder de uitdagingen en bevorderaars van cultureel, economisch en sociaal welzijn, milieubeheer en stedelijke planning, toerisme en geluk op eilanden. De belangrijkste onderwijsactiviteiten vinden plaats op Bali en het kleinere naburige eiland Nusa Lembongan, met excursies op beide eilanden. Deze meeslepende ervaring biedt een unieke combinatie van academische verkenning en praktische inzichten, wat een genuanceerd begrip oplevert van de complexe uitdagingen rond duurzaamheid, levenskwaliteit en geluk op eilanden. De Zomerschool staat open voor masterstudenten, PhDs, postdocs en praktijkdeskundigen.
Datum |
TBD
|
Locatie |
Online & Bali en Nusa Lembongan, Indonesië |
Niveau |
MA/MSc/PhD/Postdoc/Practitioners |
Aanmeldingsdeadline
|
TBD |
The Next STEP zal PhD-studenten helpen om de kloof tussen de theorie van milieupsychologie en praktische toepassingen te overbruggen. Door middel van een reeks workshops, groepsopdrachten en gastcolleges van vooraanstaande experts in het veld, zullen deelnemers de kennis en tools verwerven die nodig zijn om dringende milieukwesties effectief in de praktijk aan te pakken. Sponsoren zullen casussen aanleveren die de PhD-studenten onder begeleiding van senior onderzoekers zullen oplossen. De Zomerschool staat open voor PhD-studenten in de milieupsychologie en aanverwante vakgebieden.
Datum |
TBD
|
Locatie |
Groningen, Nederland |
Niveau |
PhD |
Aanmeldingsdeadline
|
TBD |
SuRe heeft tot doel academici en studenten uit verschillende disciplines binnen de sociale en gedragswetenschappen en de geesteswetenschappen samen te brengen, wiens werk gerelateerd is aan weerbaarheidskwesties op het micro-niveau van individuen, het meso-niveau van collectieven (organisaties, gemeenschappen, families), het macro-niveau van samenlevingen en hun instellingen, evenals de conceptuele of ethische dimensies daarvan. Voorzien van deze kennis zullen deelnemers worden opgeleid in een inter- en transdisciplinaire leeromgeving die theorie, methoden en praktijk combineert in groepsprojecten. De Zomerschool vindt plaats in de prachtige stad Rome en staat open voor (uitstekende) REMA-studenten, PhD-studenten, postdocs en beleidsmakers.
Datum |
TBD
|
Locatie |
Rome, Italië, Royal Netherlands Institute |
Niveau |
ReMa/MA/PhD/Practitioners |
Aanmeldingsdeadline
|
TBD |
Plaatsnemend in juli:
Over de hele wereld lijden samenlevingen onder een steeds meer gepolariseerd publiek domein. Deze polarisatie van het publieke domein verkleint de ruimte voor constructieve en samenwerkende processen, wat op zijn beurt de democratie ondermijnt en onze capaciteit vermindert om gezamenlijk de enorme uitdagingen van onze tijd aan te pakken, zoals de klimaatcrisis en maatschappelijke ongelijkheid. Tijdens deze zomer school zullen studenten leren over en zich bezighouden met actuele debatten en opkomende wetenschappelijke inzichten die onze gepolariseerde tijden adresseren en analyseren. Ze zullen in gemengde groepen (wat betreft zowel discipline als land van studie) samenwerken aan het ontwikkelen van een interventie om polarisatie in een specifiek context te verminderen, als uitdaging ingebracht door externe maatschappelijke partners.
Datum |
TBD
|
Locatie |
Groningen, Nederland |
Niveau |
BA/MA/(PhD als er nog plekken zijn) |
Aanmeldingsdeadline
|
TBD |
Van sokken tot volledige landschappen en van kunstwerken tot gebouwen, repareren wordt een steeds belangrijker kenmerk en vaardigheid op alle schalen van cultureel erfgoed. Re/Making onderzoekt de alomvattende integratie van ecologische overwegingen in curatorieel werk en de conservatie van cultureel erfgoed. Samen zullen we de verschillende relaties tussen kunst en ecologie overwegen en de diverse methoden onderzoeken waarmee kunstwerken op milieuvriendelijke manieren kunnen worden geconceptualiseerd en verzorgd. Met lezingen en workshops van internationaal erkende onderzoekers en praktijkdeskundigen biedt dit weeklange programma essentiële expertise voor toekomstige curatoren, conservatoren, architecten en kunstenaars.
Datum |
TBD
|
Locatie |
Groningen, Nederland |
Niveau |
MA/PhD/Postdoc/Practitioners |
Aanmeldingsdeadline
|
TBD |
Duik diep in de complexe wereld van illegale handel aan de Universiteit van Warschau van 8 tot 12 juli 2024, tijdens een uitgebreide Zomer School georganiseerd door GI-TOC, de Illicit Trade Group, en de Agricola School for Sustainable Development. Deze meeslepende leerervaring biedt een grondige verkenning van de wereldwijde kwestie van illegale handel, met lezingen, workshops en casestudy’s geleid door befaamde experts. Deelnemers zullen de economische, sociale en beveiligingsimplicaties van illegale activiteiten onderzoeken en inzichten krijgen in strategieën om deze te bestrijden. Gehouden aan de prestigieuze Universiteit van Warschau, belooft dit programma een dynamische verkenning van de impact van illegale handel op industrieën, gemeenschappen en wereldwijde stabiliteit.
Datum |
TBD
|
Locatie |
University of Warsaw, Warschau, Polen |
Niveau |
BA (laatste jaar), MA, PhD en practitioners |
Aanmeldingsdeadline
|
TBD |
Wat doen raden van bestuur? Welke factoren beïnvloeden wat ze doen en hoe ze het doen? Hoe presteren ze en dragen ze bij aan de algehele prestaties van het bedrijf dat ze vertegenwoordigen? Deze zomer school heeft als doel deze vragen te beantwoorden door een multidisciplinaire benadering, waarbij onderzoek uit economie, financiën, management, sociologie en psychologie wordt besproken. Tijdens deze Zomer School zullen deelnemers ook datasets en methodologieën bespreken en worden uitgenodigd om hun eigen onderzoeksideeën op het gebied van bestuurs effectiviteit te presenteren. De Zomer School staat open voor research master studenten, PhD studenten, postdocs, academici en professionals met een duidelijke interesse in academisch onderzoek.
Datum |
TBD
|
Locatie |
Groningen, Nederland |
Niveau |
Research Master, PhD, Postdoc, Academici (assistent-, geassocieerd-, hoogleraar), Practitioner met een duidelijke interesse in academisch onderzoek |
Aanmeldingsdeadline
|
TBD
|
Deze vijfdaagse zomerschool biedt deelnemers een multidisciplinaire basis over de oorzaken van ongelijkheid, armoede en achterstelling in Afrika. Gehouden aan de Universiteit van Nairobi, de thuisbasis van de Keniaanse tak van het African Centre of Excellence in Inequality Research (ACEIR), omvat het programma lezingen over historische en financiële determinanten van ongelijkheid, armoede-metingen en sociale mobiliteit. Onderwerpen zijn onder andere pre-koloniale en koloniale ongelijkheid, financiële inclusie en internationale armoedemetingen. De zomerschool verdiept zich in de rol van sociale instellingen en normen, democratie in pluralistische samenlevingen, en de impact van financiële ontwikkeling op duurzame ontwikkeling.
Datum |
TBD
|
Locatie |
Nairobi, Kenya |
Niveau |
Studenten & Practitioners |
Aanmeldingsdeadline
|
TBD |
De overgang van onderwijs naar werk roept wereldwijd verschillende onzekerheden op. Jongeren worstelen met vragen over hun levensonderhoud, carrièreambities, benodigde opleiding en het verkrijgen van betekenisvolle ervaringen. In Uganda wenden veel jongeren zich tot ondernemerschap, waarbij sommigen sociale ondernemers worden die zichzelf, hun gezinnen en gemeenschappen ondersteunen, ondanks de blijvende impact van eerdere conflicten in de stad Gulu. De zomerschool aan de Universiteit van Gulu integreert veldwerk over jeugdondernemerschap en veerkracht, en combineert interactieve lezingen, interdisciplinair groepswerk en presentaties om onderwijsinnovaties te bevorderen, geïnformeerd door de expertise van de UNESCO Chair.
Datum |
TBD
|
Locatie |
Gulu University, Uganda |
Niveau |
Minimum 3de Jaar Bachelor |
Aanmeldingsdeadline
|
TBD |
Plaatsnemend in augustus:
Hoe stuur je richting duurzaamheid op landschapniveau? In het noorden van Nederland ligt de Werelderfgoed Waddenzee-regio, die sterk gericht is op duurzame ontwikkeling. Het doel van deze zomerschool is om de uitdagingen van sturen naar duurzaamheid op landschapniveau te verkennen. Ga met ons mee op een vijfdaagse zeilreis met lezingen door toonaangevende experts die je wetenschappelijke perspectieven uit verschillende vakgebieden zullen bieden. Je zult de thema's van cultureel erfgoed; kusttoerisme; landschapsbeheer; regionale voedselproductie; en duurzame ondernemerschap verkennen.
Kijk hier de video over de Agricola Wadden Experience
Datum |
TBD
|
Locatie |
De boottocht begint in de haven (veerbootpier) van Holwerd en eindigt in de haven van Lauwersoog. Het reizen van en naar de havens is de eigen verantwoordelijkheid van de deelnemers en is niet inbegrepen in de kosten. Beide havens zijn bereikbaar met het openbaar vervoer |
Niveau |
Gevorderde BA/MA/PhD studenten, Postdocs, Practitioners |
Aanmeldingsdeadline
|
TBD |
Plaatsnemend in oktober
Deze twee weken durende zomerschool richt zich op het ontwikkelen van vaardigheden in het beheren van sociale risico's en gevolgen die gepaard gaan met de ontwikkeling van investeringsprojecten, met name kwesties met betrekking tot landverwerving en hervestiging. De zomerschool wordt gegeven door enkele van 's werelds toonaangevende experts op het gebied van sociale beoordeling en hervestiging. Het is gericht op een internationaal publiek van huidige en toekomstige sociale prestaties en hervestigingsprofessionals, en mensen die betrokken zijn bij het bestuur van projecten vanuit publieke en private instellingen of vanuit internationale financiële instellingen. Het staat ook open voor gevorderde studenten (gevorderde MA-studenten en PhD-studenten) die geïnteresseerd zijn in het praktische beheer van sociale vraagstukken in verband met ontwikkeling.
Datum |
TBD
|
Locatie |
Groningen, Nederland (Flonk Hotel City Center) |
Niveau |
Gevorderde MA, PhD, Postdoc, Practitioners |
Aanmeldingsdeadline
|
TBD
|
Lees hieronder meer over onze vorige Summer en Winter Schools:
Anthropocene. How humans shaped the earth
Hoe significant is onze impact op de aarde? Hoe heeft onze interactie met andere soorten geleid tot de huidige afhankelijkheid van industriële landbouw? Het begrijpen van hoe het Antropoceen is ontstaan, geëvolueerd en hoe de vele facetten zich manifesteren in 'natuurlijke' en 'sociale' fenomenen, is essentieel voor het aanpakken van onze huidige mondiale uitdagingen. Tijdens deze zomerschool leren deelnemers hoe archeologen, geografen en ecologen onze impact op landschappen en oceanen bestuderen, en hoe juristen, politicologen, psychologen en antropologen kennis over het Antropoceen toepassen om milieubeleid en gedrag te verbeteren. Aan het einde van de week hebben deelnemers een toolkit om deze theorieën binnen hun eigen discipline toe te passen.
Cascading Disasters, Institutions and Organizations (CAINO)
Hoe kunnen we rampbestendige samenlevingen bouwen voor toekomstige generaties? Hoe vormen politieke instellingen de veerkracht tegen de cascaderende effecten van rampen? Wat zijn de uitdagingen waarmee organisatorische netwerken worden geconfronteerd bij de coördinatie tijdens meerdere rampen? Deze zomerschool heeft als doel om nieuwe inzichten te bieden in dergelijke vragen door geavanceerde kennis en vaardigheden te verstrekken op het gebied van sociale wetenschappen en rampenbeheer. De deelnemers worden opgeleid in een inter- en transdisciplinaire leeromgeving waarin theorie, methoden en praktijk worden gecombineerd in groepsprojecten.
Creating a Climate for Change
Het programma is bedoeld voor docenten en beleidsmakers in het hoger en beroepsonderwijs die uitdagingen in duurzame educatie willen aanpakken. Aan het einde van de driedaagse zomerschool zullen de deelnemers met een concreet plan en kennis over hoe ze leiderschap kunnen tonen in duurzame educatie vertrekken. Onder de verschillende onderwerpen behandelt de zomerschool het volgende: het definiëren en meten van duurzame educatie, het integreren van duurzaamheid als centraal element van een cursus, en het creëren van multi-, inter- en transdisciplinaire educatie op programma-niveau.
Designing Sustainable Landscapes Within Regional Food Systems
Met deze zomerschool leren deelnemers alles over het ontwerpen van duurzame regionale voedselsystemen en agro-ecologische landschappen voor het noorden van Nederland. Deze regio heeft het potentieel om een voorbeeld te worden en de weg te wijzen naar duurzame voedselproductie, en speelt een sleutelrol op nationaal en internationaal niveau. Tijdens de zomerschool hebben deelnemers de mogelijkheid om deze regio te bestuderen door bijvoorbeeld boerderijen te bezoeken, interviews te voeren met verschillende belanghebbenden (boerenorganisaties, adviseurs, voedselindustrie, retailers, lokale overheid, academici, enz.) en lezingen bij te wonen van specialisten uit verschillende disciplines (landbouw, ecologie, geografie, economie, voeding, politieke en sociale wetenschappen).
Interdisciplinary Perspective on Micro- and Nano-plastics
Het microplasticprobleem krijgt steeds meer aandacht: van alarmerende nieuwsartikelen tot afleveringen van Doctor Who. Maar wat weten we over de oorzaken van microplastics? Hoe kunnen we het probleem oplossen? Complexe mondiale uitdagingen zoals microplastics vereisen een interdisciplinaire aanpak.
Met deze zomerschool krijgen deelnemers inzicht in de oorzaken en oplossingen van het microplasticprobleem vanuit verschillende disciplines, waaronder geneeskunde, milieuwetenschappen, sociale wetenschappen, politieke wetenschappen, filosofie, afvaltechniek en de creatieve industrie. Het programma is ontworpen om theorie, praktijk en plezier in balans te brengen: deelnemers nemen deel aan een week van lezingen, groepswerk, workshops, praktische activiteiten, excursies en sociale evenementen.
Heritage, Identity and Inclusivity
De Leeuwarden Summer School on Cultural & Linguistic Diversity is een vijfdaags interdisciplinair programma voor masterstudenten, PhD-studenten en professionals die geïnteresseerd zijn in diversiteitsmanagement en sociale rechtvaardigheid.
Winter School: Our connection with a fast-changing Arctic
De opwarming van de aarde is het meest opvallend in het Arctisch gebied, waar zichtbare veranderingen in ijs en sneeuw plaatsvinden en enorme uitdagingen ontstaan voor ecosystemen en mensen om zich aan de nieuwe situatie aan te passen. Duurzame oplossingen vereisen multidimensionale kennis en een zorgvuldige aanpak, vooral wanneer deze van buiten het Arctisch gebied komen. Nieuwe zakelijke kansen moeten rekening houden met de gevoeligheden van het natuurlijke milieu en de lokale en inheemse bevolking. Deze Winter School is gericht op (inter)nationale ambtenaren en beleidsmakers, politici, managers, financiële experts, (jong) academici en PhD-studenten die op zoek zijn naar een uitgebreid begrip van de Arctische regio. De deelnemers worden geïntroduceerd in verschillende onderwerpen met betrekking tot het Arctisch gebied en zijn bewoners.
Laatst gewijzigd: | 06 november 2024 10:51 |