Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Recht & Samenleving Onderzoeksprojecten

Wapengekletter in het digitale domein

-

Dr. Evgeni Moyakine doet onderzoek naar het zogeheten wapengekletter in het digitale domein: van AI-aangedreven verdediging tegen cyberaanvallen tot toerekening aan kwaadwillende staten.

Technologische ontwikkelingen volgen elkaar in een rap tempo op en beïnvloeden onze geglobaliseerde en gedigitaliseerde maatschappij aanzienlijk. Bovendien dragen technologische veranderingen en innovaties bij aan de toename en verfijning van cyberdreigingen.

Evgeni Moyakine is universitair docent IT-recht. Hij bestudeert fundamentele en praktische cybersecurityvraagstukken en doet onderzoek naar de wijze waarop we met behulp van AI kwetsbaarheden in computersystemen kunnen detecteren, beoordelen en vastleggen. Het doel: die computersystemen adequaat beschermen tegen digitale dreigingen zoals gijzelsoftware en DDoS-aanvallen.

Daarnaast richt hij zich op attributie, oftewel de toerekening van offensieve cyberoperaties aan staten of andere actoren. Hij wil helder krijgen of en in hoeverre dergelijke operaties kunnen worden gelinkt aan vijandige landen die betrokken zijn bij digitale aanvallen, die ondanks preventieve maatregelen doeltreffend zijn.

In deze video vertelt Evgeni meer over zijn onderzoek en de manieren waarop hij de resultaten daarvan integreert in het onderwijs.

Laatst gewijzigd:05 september 2024 12:16