Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Onderwijs Praktische informatie Voorlichting
Header image Juridische Bestuurskunde

Keuzestress? Meld je aan voor Eén dag Juridische Bestuurskunde!

Datum:06 februari 2023
Een dag bestuurskunde

Ben jij benieuwd of de afstudeerrichting Juridische Bestuurskunde in Groningen voor jou de juiste keuze is? Tijdens Eén dag student Rechten - Juridische Bestuurskunde krijg je een beeld van de studie, maar maak je ook kennis met afgestudeerden, zodat je je een beeld kunt vormen van het werkveld.

Prof. Dr. Heinrich Winter:

De opleiding Juridische Bestuurskunde richt zich op het functioneren van het recht in de praktijk. Daarvoor is kennis van het recht nodig en ook van de manier waarop de werking van het recht kan worden beschreven. Zaken die we allemaal belangrijk vinden, publieke waarden zoals veiligheid en gezondheid, zijn op veel plaatsen in wetgeving neergelegd. Denk aan de arbeidsomstandighedenwetgeving, of wetgeving over veiligheid van vervoer op de weg, over het water of het spoor. Rijksinspecties zijn belast met het waarborgen van die in het recht neergelegde publieke waarden. Dat toezicht staat centraal bij een van de vakken in de opleiding Juridische Bestuurskunde. Dat toezichthouden gaat niet altijd goed, zoals Nieuwsuur recent liet zien. De aan de opleiding verbonden hoogleraar Juridische Bestuurskunde Heinrich Winter gaf daarop in de studio commentaar dat ook gaat over de verhouding overheid/markt, een mooie illustratie van de relevantie van de opleiding voor de praktijk!

J.B.S.V. Dorknoper:

Juridische Bestuurskunde helpt je om meer zicht te krijgen op maatschappelijke problemen door een breder beeld te schetsen dan alléén het juridische kader. Je leert namelijk meer over de burgers waarover dit gaat, de manier waarop organisaties werken en beleid tot stand komt en hoe verschillende belangen die dit kunnen beïnvloeden. Nederland ziet steeds meer vraagstukken waarbij zowel een juridische als een bestuurskundige achtergrond goed van pas komen, deze studie leert je dan ook sterk juridisch te denken over maatschappelijke vraagstukken binnen een bestuurskundig speelveld. Door de studie wordt duidelijk dat bestuurskundige en juridische aspecten nauw verweven zijn en samen één geheel vormen, het is bij uitstek een studie voor maatschappelijk betrokken studenten. De studie wordt gekenmerkt door zijn kleinschaligheid waardoor je zowel de andere studenten als docenten goed zult leren kennen en er meer aandacht besteed wordt aan iedere student. Daarnaast is het de enige studie die je zowel opleidt als bestuurskundige als meester in de rechten.

Inschrijven?

De volgende 'Eén dag student Rechten - Juridische Bestuurskunde' vindt plaats op 9 februari. Gedurende de gehele dag worden je vragen beantwoord in informele gesprekken met studenten, docenten en praktijkdeskundigen. Ook prof. Winter en leden van de studievereniging J.B.S.V. Dorknoper zullen hier aanwezig zijn. Voor meer informatie ga naar: