Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Onderwijs Praktische informatie Voorlichting
Header image Juridische Bestuurskunde

Bestuurskunde Challenge

Datum:16 mei 2024
Auteur:Fons van Ulzen
het winnende team van de RUG

Vrijdag 1 december vond de challenge van dit jaar plaats in Utrecht. Namens J.B.S.V. Dorknoper traden Jim Jerald Ebens Aafke Zeldenrust Maureen Swier en Matthias Wieringa aan . Vol frisse moed stapten zij om kwart over 8 in de trein. Na een vlotte reis vol politieke discussie waar menig treinreiziger van heeft kunnen genieten, kwamen ze aan in Utrecht.

Op het Departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap werden eerst twee presentaties over digitalisering en AI gegeven. Vervolgens kregen de teams de casus gepresenteerd; Hoe krijgt de overheid grip op AI in Techville; een pilot stad waarin zelfs het openbaar bestuur via AI geregeld wordt? Na ruim twee en half uur brainstormen was het moment daar. Team Dorknoper betrad het podium en blies alle andere deelnemers weg met een krachtig en helder advies. Na enkele mooie woorden van de jury mocht de grote bokaal mee terug naar het mooie Groningen. Zo zie je maar weer, de beste bestuurskundigen, worden opgeleid aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Jullie zijn met de winst naar huis gegaan, wat was jullie winnende tactiek?

We hebben natuurlijk de juridische onderlegger die we meenemen uit onze studie. Door de casus aan te vliegen met deze achtergrond kwamen tot drie aspecten van onze oplossing die hebben bijgedragen aan de winst. Eén daarvan is het ‘hoofdschap’ van de gemeenteraad, dat betekent dat zij de baas zijn in de gemeentelijke structuur, door de democratische legitimatie van de raad voorop te stellen werden de bevoegdheden van de AI-chatbot begrensd . Dat was ons uitgangspunt. Voor de informatiepositie ten opzichte van de wethouders. Die zouden in de tech-ville heel veel invloed krijgen.

De gemeenteraad moet niet alleen op basis van AI info krijgen, maar moet ook naar de wethouders kunnen voor informatie. Dat vond de jury erg interessant.  Daarnaast legden we de focus op de publiek-private samenwerking. Dat betekent dat de regulering gedeeltelijk bij de markt gelegd moet worden. Juist omdat de ontwikkeling van AI zo snel gaat dat het moeilijk is dat tempo bij te houden via wetgeving.

Hoe kijken jullie terug op de dag?

Het was ontzettend leuk! We hebben ervaring opgedaan met andere bestuurskundige studies en dat we dan met de winst naar huis mogen gaan is natuurlijk iets om trots op te zijn. Het was ook leuk om te zien waar andere studies mee kwamen, we hebben echt interessante andere ideeën voorbij zien komen. Uiteraard was de borrel in Utrecht achteraf ook erg leuk.

Hebben jullie nog een afsluitende anekdote?

‘We mogen de wisselbeker houden, want de bestuurskunde challenge wordt afgeschaft.’

Fons van Ulzen

Hé! Wat leuk dat je op de blogpagina van Juridische bestuurskunde terecht bent gekomen! Voor praktische informatie over onze leuke studie en verhalen van (ex)studenten en docenten ben je op de juiste plek! Als student-assistent van de vakgroep SBB en master-student JB zal ik je middels deze blogs een inkijkje geven in de studie Juridische bestuurskunde!