Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Kennisbank Rechten Opleidingen, Studieonderdelen & Studiebegeleiding

Studieonderdelen

  • Ocasys onderwijscatalogus

  • Studiestartgroep

    Algemeen

    Alle eerstejaarsstudenten (zuivere eerstejaars) en nieuwe premasterstudenten worden aan het begin van het studiejaar ingedeeld in zogenoemde studiestartgroepen (SSG). De SSG zijn bedoeld om de overgang van het VWO (of het HBO) naar de universiteit makkelijker te maken. Tijdens de SSG worden verschillende onderdelen behandeld ten behoeve van de studievaardigheden. Je leert in een kleine (halve) werkgroep laagdrempelig je medestudenten kennen.

    Mentoren

    Studenten worden tijdens de SSG begeleid door mentoren (ouderejaars rechtenstudenten). De mentoren laten de student kennis maken met allerlei studie-gerelateerde onderwerpen waar een rechtenstudent mee te maken gaat krijgen. Tevens is de mentor, naast de studieadviseur, beschikbaar als eerste aanspreekpunt voor vragen.

    Laatst gewijzigd op 05-06-2024


  • Bachelor-afsluitend onderdeel

    Algemeen

    Het bachelor-programma Rechtsgeleerdheid kent een afsluitend onderdeel.

    Het bachelor-afsluitend onderdeel Studentenrechtbank is verplicht in de richtingen:
    - Nederlands Recht
    - Fiscaal Recht
    - IT-Recht
    - Internationaal en Europees Recht

    Het bachelor-afsluitend onderdeel Notarieel Onderzoeksproject is verplicht in de richting Notarieel Recht.

    Het afsluitend onderdeel Bestuurskundig Onderzoeksproject is verplicht in de richting Juridische Bestuurskunde

    Doel Studentenrechtbank

    Het overkoepelende doel van dit vak is dat een student na afloop beschikt over vaardigheden waarmee de student zelf opgedane juridische kennis zowel mondeling als schriftelijk op heldere wijze weet over te brengen.

    In het eerste semester krijgen de deelnemers een zaak toegewezen, waarover zij onder begeleiding van een schrijfvaardigheidsdocent een essay schrijven en vervolgens een pleitnota of vonnis. In het tweede semester worden de stukken ingeleverd en besproken. Ook leren studenten van elkaar door peer-feedback op een wetenschappelijk essay van een medestudent te geven. Vooraf aan de zitting worden de deelnemers getraind door communicatietrainers in de wijze waarop zij hun zaak dienen te presenteren. Een jury bestaande uit twee praktijkjuristen (bijv. rechter, officier van justitie, advocaat), de communicatietrainer en de schrijfvaardigheidsdocent beoordeelt de presentatie.)

    Doel Bestuurskundig onderzoeksproject en Notarieel onderzoeksproject

    De vakken beogen:

    (a) de schrijf- en communicatievaardigheden te verbeteren;

    (b) onderzoeksvaardigheden te verdiepen;

    (c) bij te dragen aan de academische vorming.

    De studenten oefenen deze vaardigheden aan de hand van opdrachten en het zelfstandig verrichten van onderzoek.

    Entreevoorwaarden

    Studentenrechtbank
    Je kunt aan de Studentenrechtbank deelnemen wanneer je voorafgaand aan de intekening tenminste 90 ECTS, waaronder de eerstejaarsvakken en voldoendes op de vakken Juridische Onderzoeksvaardigheden 1 en Juridische Onderzoeksvaardigheden 2 (afstudeerrichtingen Nederlands Recht en Fiscaal Recht) of Recht & Informatiemanagement (afstudeerrichting IT-Recht) of Research Seminar (Internationaal en Europees Recht) in Progress geregistreerd hebt staan.

    Voor studenten van de verkorte bachelor Rechtsgeleerdheid, afstudeerrichting Internationaal en Europees Recht geldt dat zij ook aan de kunnen deelnemen als een ze voorafgaand aan de intekening, de eerstejaarsvakken van de bachelor International and European Law, en minimaal 60 ECTS van de tweede- en derdejaarsvakken van de bachelor International and European Law, en de eerstejaarsvakken Bestuursrecht: Inleiding, Burgerlijk Recht 1, Staatsrecht 1 en Strafrecht 1 in Progress geregistreerd hebben staan.

    Notarieel Onderzoeksproject
    Dit vak is alleen toegankelijk voor studenten die op 12 augustus direct voorafgaand aan de intekening tenminste 90 ECTS waaronder eerstejaarsvakken en voldoendes op de vakken Juridische Onderzoeksvaardigheden 1 en Juridische Onderzoeksvaardigheden 2 in Progress geregistreerd hebben staan.

    Bestuurskundig Onderzoeksproject
    Dit vak is alleen toegankelijk voor studenten die op 12 augustus direct voorafgaand aan de intekening tenminste 90 ECTS waaronder eerstejaarsvakken en voldoendes op de vakken Juridische Onderzoeksvaardigheden 1 en Methoden Sociaalwetenschappelijk Onderzoek in Progress geregistreerd heeft staan.

    Kijk voor meer informatie op Ocasys.

    Bevestigingsmail toelaatbaar tot afsluitend onderdeel

    Voorafgaand aan de intekening ontvangt iedereen die toelaatbaar is tot het bachelor-afsluitend onderdeel een mail. Zo weet je zeker dat je bij de start van de intekening je kan intekenen voor het bachelor-afsluitend onderdeel. De mail wordt uiterlijk 14 augustus gestuurd. Heb je geen mail ontvangen (ook niet in de spam?), stuur dan voor 16 augustus een mail naar octa-rechten rug.nl. Zij controleren dan of er iets mis is gegaan en je toch toelaatbaar bent.


    Voldoe je niet aan de entreevoorwaarden?

    Voldoe je niet aan de entreevoorwaarden? Dan kun je je niet intekenen voor het bachelor-afsluitend onderdeel.

    Voor de Studentenrechtbank houdt de examencommissie een reservelijst bij. De examencommissie kan niet op voorhand op grond van bijzondere omstandigheden op verzoek van de student deze direct plaatsen. Wel kan de examencommissie de student op een reservelijst plaatsen. Studenten op deze lijst worden geplaatst op de plekken die overblijven/vrijkomen na sluiting van de intekening of in de loop van het collegejaar. Voor plaatsing op deze lijst stuur je een onderbouwd verzoek aan de examencommissie. De reservelijst is ook voor studenten die te laat zijn voor intekening.

    Voor het Notarieel onderzoeksproject en het Bestuurskundig onderzoeksproject geldt voor collegejaar 2024-2025 een overgangssituatie. Studenten die zich tussen 19 en 23 augustus 2024 niet kunnen intekenen omdat zij op 12 augustus 2024 geen 90 ECTS in Progress geregistreerd hebben staan, kunnen zich bij de examencommissie melden.

    Intekenen

    Kijk hier voor de informatie over de intekenprocedure.

    Intekening vindt plaats in de intekenperiode voorafgaand aan blok 1, in augustus. Intekening voor het bachelor-afsluitend onderdeel is bindend: zij leidt per definitie tot een resultaat (ofwel een eindcijfer, ofwel een voldoende ofwel een onvoldoende). De examencommissie kan op grond van bijzondere omstandigheden op verzoek van de student anders beslissen dan hiervoor is aangegeven.

    Rooster

    Blok 1 en 2
    Raadpleeg het rooster in de
    roostergenerator. Het rooster verschijnt uiterlijk 1 augustus.


    Blok 3 en 4
    Raadpleeg het rooster in de
    roostergenerator. Het rooster verschijnt uiterlijk 1 januari.

    Voor de studentenrechtbank geldt in blok 3 en 4: door je casusnummer te selecteren onder de optie 'Groepen' in het rooster, krijg je alle onderdelen zichtbaar voor jouw casusgroep.

    Let op: je dient zelf conflicten in de roostering te voorkomen.

    Extra informatie Studentenrechtbank

    Klik hier om het document te openen met extra informatie over de Studentenrechtbank met onder andere de planning en contactinformatie.

    Laatst gewijzigd 31-07-2024


  • Seminaars

    Algemeen

    Een seminaar is een werkvorm waarin academische en juridische vaardigheden aan bod komen. Het kent een onderzoekachtige opzet. Je doet onderzoek, voert opdrachten uit, houdt referaten en schrijft papers. Het gaat om een wetenschappelijke denktraining, waarbij, nadat een goede analyse heeft plaats gevonden, een (creatieve) oplossing voor een juridische vraagstelling helder wordt gepresenteerd, voorzien van argumenten.

    Vaardigheden

    De volgende academische vaardigheden komen aan bod:

    • logisch redeneren, argumenteren, creatief denken, problemen analyseren, verbanden leggen;
    • verbale vaardigheden: argumenteren en formuleren;
    • communicatieve vaardigheden: communiceren, presenteren en overreden, luisteren, lezen.

    Onder juridische vaardigheden wordt verstaan:

    • hanteren van een juridisch perspectief;
    • adequaat omgaan met het descriptieve en prescriptieve aspect;
    • begrijpen en toepassen van wetteksten;
    • opzoeken en toepassen van jurisprudentie.

    Ingangseisen



    Intekening bindend

    Met een masterinschrijving of een afgerond en goedgekeurd vakkenpakket en een aanmelding voor de master, ben je toelaatbaar tot de seminaars.

    Je krijgt voorafgaand aan de intekenperiode een mail als je toelaatbaar bent voor de seminaars. Controleer of je deze email hebt ontvangen om er zeker van te zijn dat je jezelf kunt intekenen voor het seminaar.

    Intekening voor een seminaar is bindend, maak dus een bewuste keuze! Intekening leidt per definitie tot een resultaat, ofwel een eindcijfer bij deelname aan het seminaar, ofwel een onvoldoende bij afwezigheid/afhaken bij een seminaar.

    De Examencommissie kan op grond van bijzondere omstandigheden op verzoek van de student anders beslissen dan hiervoor is aangegeven.

    Voorwaardelijke seminaarintekening Blok 3 en 4

    Voldoe je niet aan de bovengenoemde entreevoorwaarden omdat je nog tentamens aflegt in januari dan bestaat er in januari de mogelijkheid tot een voorwaardelijke seminaar intekening in blok 3 en 4. Je komt hiervoor in aanmerking als je voldoet aan de volgende eisen:

    • Je hebt een goedgekeurd vakkenpakket
    • Je hebt maximaal nog twee bachelor vakken open staan
    • Je hebt een aanmelding voor de master per 1 februari of 1 maart.

    Voldoe je aan deze eisen en wil je graag deelnemen aan een seminaar, stuur dan een mail naar octa-rechten rug.nl met het verzoek tot een voorwaardelijke seminaar intekening. Geef in de mail je 1e, 2e en 3e voorkeur aan. De onderwijsadministratie controleert vervolgens of je voldoet aan de eisen en zal je, indien er nog plek is, voorwaardelijk toelaten tot het seminaar.

    Op 1 maart controleert de onderwijsadministratie of je inschrijving voor de master afgerond is, is dit niet het geval dan word je alsnog verwijderd uit het seminaar.

    Intekenen

    Kijk hier voor de informatie over de intekenprocedure.

    Deelname minder dan 5 studenten

    Bij een aanmelding van minder dan vijf studenten kan de faculteit beslissen dat een seminaar niet doorgaat. Je wordt dan benaderd voor keuze van een ander seminaar.

    Tweede seminaar

    Je mag een verzoek indienen om een tweede seminaar te volgen tijdens hetzelfde semester. 

    Deelname en inschrijving voor een tweede seminaar in hetzelfde semester kan alleen, mits na sluiting van de intekening blijkt dat er nog ruimte is in het tweede seminaar van jouw keuze. Je kunt jouw verzoek sturen naar octa-rechten@rug.nl. Deze dient binnen te zijn voordat de intekenperiode verstreken is. Je krijgt in de week na de intekenperiode per e-mail bericht of je geplaatst bent.

    Let op: we adviseren om de extra studielast van een tweede seminaar te bespreken met onze studieadviseurs.

    Ocasys

    Kijk voor meer informatie over de seminaars op Ocasys.

    Laatst gewijzigd op 11-09-2024


  • Scriptie

    Algemeen

    In alle masteropleidingen vormt de eindscriptie een verplicht, afsluitend onderdeel van het programma. In deze eindscriptie moet je aantonen de academische vaardigheden zodanig te beheersen dat je in staat bent met behulp van de tijdens de studie verworven kennis zelfstandig:

    - een voor de juridische wetenschap relevante probleemstelling te formuleren;
    - een wetenschappelijk verantwoord onderzoek op te zetten;
    - de voor dit onderzoek relevante gegevens te verzamelen, rangschikken, analyseren, correleren en waarderen;
    - verdedigbare conclusies te trekken op basis van het verrichte onderzoek en zo mogelijk verdedigbare oplossingen te formuleren;
    - het onderzoek en de resultaten ervan op heldere en overzichtelijke wijze schriftelijk weer te geven.

    De studielast van de scriptie is geregeld in de Onderwijs en Examenregeling(OER) van je opleiding en is ook terug te vinden in het Scriptiereglement.

    Intekenen en/of toegang krijgen tot de omgeving in de studentportal

    Masterscriptie 12 EC
    Voordat je begint teken je je in Progress in voor de scriptie onder 'Intekenen - Rechten - Scriptie'. De intekening zorgt ervoor dat je binnen 24 uur toegang krijgt tot de vakinformatie in de studentportal (Brightspace). Hier vind je meer informatie over het scriptietraject.

    Scriptie Recht en Bestuur
    Hiervoor is een intekening nodig in Progress (Scriptie Recht en Bestuur septemberinstroom of Scriptie Recht en Bestuur februari-instroom, zie
    Ocasys voor meer informatie).

    Scriptie Research Master
    Hiervoor is geen intekening in Progress.

    Kleine scriptie
    Hiervoor is geen intekening in Progress en er is ook geen omgeving in de studentportal. Hieronder lees je meer informatie over de kleine scriptie.

    Scriptievoorbereidingstraject (verplicht *)

    Om met de scriptie te kunnen beginnen moeten studenten eerst het Scriptievoorbereidingstraject volgen. Dit traject ondersteunt de studenten bij het schrijven van een scriptie. De studenten maken kennis met de eisen waaraan een scriptie moet voldoen. Daarnaast worden praktische tips gegeven voor het onderzoeks- en schrijfproces.

    Het traject bestaat uit de volgende onderdelen:
    - scriptie hoorcollege (verplicht) - wordt elk blok aangeboden
    - hoorcollege van de UB ("bibliotheekcollege") (verplicht) - wordt elk blok aangeboden
    - scriptieworkshops van het
    Groninger Centrum voor Juridische Vaardigheden (facultatief) - worden aangeboden in blok 1 en blok 3
    - opdracht persoonlijk zoekplan (facultatief) - zie de Scriptie-omgeving op Brightspace
    - practicum 'Oriëntatie op onderwerp' (facultatief) - aanbod verschilt per vakgroep
    - opgenomen college 'Recht spreken, krom schrijven' (facultatief) - zie de Scriptie-omgeving op Brightspace.

    Mocht je ondersteuning nodig hebben om de vaart in je scriptieproces te houden, dan kun je je opgeven voor een scriptie-ondersteuningsgroep. Voor meer informatie en opgave kun je mailen naar studieadvies-rechten rug.nl.

    Kijk voor meer informatie op Ocasys.

    * Voor studenten Recht en Bestuur / Juridische Bestuurskunde geldt een afwijkend programma. Meer informatie kun je vinden in de 'Scriptiehandleiding Master Juridische Bestuurskunde'. Deze is te vinden via de Kennisbank Rechten.

    Scriptiecoördinatoren

    Voor vragen is de scriptiebegeleider het eerste aanspreekpunt. Heb je nog geen scriptiebegeleider, dan kun je contact opnemen met de scriptiecoördinator van de beoogde vakgroep/afstudeerrichting.

    Mr. dr. L.M. (Michelle) Bruijn is de facultaire scriptiecoördinator. Zij is het aanspreekpunt in het geval een student er niet met de scriptiebegeleider uit komt. Voor vragen kan gemaild worden naar scriptie.rechten rug.nl.

    Daarnaast heeft elke vakgroep/sectie een scriptiecoördinator.

    Scriptiereglement

    De faculteit kent een Scriptiereglement, met onder meer richtlijnen voor het schrijven van een scriptie en informatie over:

    - het (verplichte) scriptievoorbereidingstraject
    - de keuze van het onderwerp;

    -
    de scriptiebegeleiding;
    -
    de omvang;
    -
    de beoordeling;
    -
    de wijze van inleveren etc.

    Kleine scriptie

    Een student kan ervoor kiezen om bij wijze van keuzevak een kleine scriptie te schrijven. Bovenstaande regeling is hierop niet van toepassing. Voor een kleine scriptie kun je contact opnemen met een docent met het verzoek of deze je wil begeleiden. De kleine scriptie moet minimaal 3 ECTS en mag maximaal 7 ECTS zijn. In het scriptiereglement staat vermeld welke artikelen daaruit van toepassing zijn op de kleine scriptie.

    Ook maakt een kleine scriptie deel uit van sommige fiscale premasterprogramma’s. Ook in dit geval hoef je niet het scriptievoorbereidingstraject te volgen. Je kunt contact opnemen met de scriptiecoördinator van Belastingrecht.

    Laatst gewijzigd op 2-10-2024


  • Recht in Praktijk

     

    Algemeen

    Recht in Praktijk is een verzamelnaam voor alle activiteiten die je binnen of buiten de faculteit in staat stellen het recht of de rechtswetenschap in de praktijk toe te passen, in aanraking te komen met het werkveld en voor het werkveld belangrijke vaardigheden te oefenen. Denk bijvoorbeeld aan het lopen van een stage, advieswerk in een rechtswinkel, het meedoen aan pleitwedstrijden, masterclasses, etc. Meer informatie over de Recht in Praktijk onderdelen vind je op de website van Career Services Law en in Ocasys. (bachelor en master).

    Studiepunten toekennen

    Alleen onderdelen opgenomen in het overzicht in Ocasys (bachelor en master) kunnen gehonoreerd worden met ECTS.

    Regels die gelden bij het opvoeren van Recht in Praktijk onderdelen op je vakkenpakket:

    - Om studiepunten te kunnen krijgen voor een Recht in Praktijk onderdeel, moet dit onderdeel vooraf goedgekeurd worden middels het vakkenpakket in Progress.

    - Een stage dient vooraf te worden goedgekeurd door de stagecoördinator. Dat betekent dat het stageplan moet voldoen aan de eisen uit het stagereglement.

    - Werk mag niet als stage worden opgevoerd.

    - Meerdere stages en/of kleine scripties (of een combinatie hiervan) mogen niet over hetzelfde onderwerp gaan.

    - Alle (verdere) vereisten vind je in het Recht in Praktijk reglement.

    Contactpersonen

    Schema facultaire contactpersonen - stagecoördinatoren

    Kijk in Ocasys voor alle coördinatoren van de Recht in Praktijkonderdelen.

    Ingangseisen Masterclass

    Met een masterinschrijving of een afgerond en goedgekeurd bachelorvakkenpakket en een aanmelding voor de master ben je toelaatbaar tot masterclasses.

    Voor sommige masterclasses zijn er specifieke ingangseisen en aanmeldprocedures. Kijk in Ocasys voor de ingangseisen per masterclass.

    Intekenen

    Kijk hier voor de informatie over de intekenprocedure.

    Let op:

    Intekening voor een masterclass is bindend, maak dus een bewuste keuze!

    Intekening leidt per definitie tot een resultaat, ofwel een eindcijfer bij deelname aan de masterclass, ofwel een onvoldoende bij afwezigheid/afhaken bij een masterclass.

    De Examencommissie kan op grond van bijzondere omstandigheden op verzoek van de student anders beslissen dan hiervoor is aangegeven.

    Laatst gewijzigd op 24-07-2024


  • Stage

    Algemeen

    Het is aan te bevelen om tijdens de studie een stage te gaan lopen. Een stage kan je helpen bij het maken van de beroepskeuze en levert bovendien relevante werkervaring die bij sollicitatieprocedures belangrijk gevonden wordt.

    Een geschikt moment om stage te lopen is in het laatste jaar van de bachelor of tijdens de master. Je kan een stage die je tijdens de master loopt ook gebruiken als invulling van het vak Recht in Praktijk . Om je op weg te helpen bij het kiezen van een stage en na te denken over je carrière na de studie, is alle informatie terug te vinden op de volgende
    website Hier kun je de stappen uit het career decision making model volgen:

    - Zelfanalyse
    -Exploratie -Beslissen
    -Actie
    -Reflectie

    Met behulp van deze stappen word je aangezet na te denken over je beroepskeuze en kan je een passende stage kiezen.

    Stagecommunity

    Om je zo goed mogelijk te begeleiden bij dit proces heeft de faculteit zogenaamde online stagecommunity's opgericht. Een open community voor het bovengenoemde oriëntatieproces en een gesloten community voor als je daadwerkelijk stage gaat lopen. Je vindt de open community onder My Organizations in de Student Portal en je wordt toegevoegd aan de besloten community als je een door de stage-coördinator goedkeurde stage hebt gevonden. In deze community’s vind je nuttige en leuke informatie zoals filmpjes en blogs van studenten die al stage hebben gelopen. Ook kan je vragen stellen aan medestudenten die stage lopen en de (facultaire) stagecoördinatoren.

    Stappenplan

    In het stappenplan stage lopen voor studiepunten vind je alle belangrijke stappen op een rij.

    Facultaire stagecoördinator/loopbaancoach

    Elke opleiding heeft een eigen stagecoördinator. Voor algemene vragen over de stage kan je ook terecht bij de facultaire stagecoördinator.

    Stagereglement

    De faculteit kent een Recht in Praktijk-reglement, met onder meer richtlijnen over de duur van de stage, de stagebegeleiding, goedkeuring stage, geheimhouding en verzekeringen.

    Stage goedkeuren
    - Examencommissie

    Om een stage een onderdeel van het vakkenpakket te laten zijn, moet deze goedgekeurd zijn door de Examencommissie d.m.v. het wijzigen van het vakkenpakket.

    Stage goedkeuren
    - Stagecoördinator

    De stagecoördinator van jouw opleiding moet voordat je begint met stage lopen, de stage inhoudelijk goedkeuren. Dat betekent dat voor aanvang van de stage het stageplan door de stagecoördinator goedgekeurd moet worden conform de eisen uit het stagereglement. Na afronding van de stage vindt de beoordeling plaats aan de hand van het stageverslag en de beoordeling van de stageverlener door de stagecoördinator.

    Combinatie met (kleine)scriptie

    Een stageverslag en een kleine scriptie kunnen niet over hetzelfde onderwerp gaan. Binnen een opleiding kan een activiteit slechts eenmaal tot toekenning van studiepunten leiden.

    Stageplaatsen in Gradleaders Career Center

    De stageplaatsen die aan de faculteit worden aangeboden staan in Gradleaders Career Center en op stagewebsite. Deze informatie is te vinden onder het tabblad Career in de Student Portal. Tevens vind je hier alle carrière evenementen op een rijtje.

    Goin Global

    In de Student portal onder het tabblad Career vind je stages in binnen en buitenland onder het kopje GoinGlobal.

    Last update: 29-07-2024


  • Studeren in het buitenland

    Algemeen

    Indien jij interesse hebt in een studieperiode in het buitenland kan je contact opnemen met het International Office van de Faculteit Rechtsgeleerdheid. Algemene informatie kan je vinden op de website. Het International Office organiseert elk jaar in oktobereen informatiebijeenkomst voor studenten die op exchange willen gaan.

    Aanmelden / Deadline

    De deadline voor aanmelding hangt af van waar jij naar toe wilt. Jij kunt dit nalezen op de website. Na de deadlines zijn er altijd mogelijkheden om na geplaatst te worden; meer informatie kan per mail worden opgevraagd bij het International Office.

    Welke vakken

    Om zoveel mogelijk te voorkomen dat een studieperiode in het buitenland tot verlies van studietijd leidt, volgt de faculteit een soepel beleid ten aanzien van de erkenning van in het buitenland behaalde studieresultaten.

    Vakken gevolgd in het buitenland zijn in principe extra-curriculair voor studenten van Nederlandstalige opleidingen.

    Jij dient voor aanvang van de studieperiode in het buitenland het pakket van de te volgen vakken laten goedkeuren door de Examencommissie. Indien de te volgen vakken te veel overlap vertonen met vakken die binnen het eigen programma worden gevolgd zullen zij niet worden goedgekeurd. Daarnaast worden bachelor-vakken zeldzaam goedgekeurd in de masterfase. Zelfs als de bachelor-vakken goedgekeurd zijn, komen ze niet op jouw diploma te staan. Ook vakken die niet bijdragen aan jouw juridische ontwikkeling worden niet goedgekeurd.

    Meer informatie over de vakkenkeuze kan je vinden op de website.

    Vakken laten goedkeuren

    Jij moet de exchangevakken laten goedkeuren door de examencommissie via het aanvraagformulier vakken buitenland.

    Daarnaast moet het totale programma worden goedgekeurd in het vakkenpakket.

    Registratie behaalde resultaten

    Behaalde resultaten worden in Progress met de individuele vaknamen en resultaten genoteerd, mits de vakken zijn goedgekeurd door de examencommissie.

    Beurs

    Meer informatie over beurzen kan je nalezen op de website.

    Laatst gewijzigd op 29-07-2024


  • Summer/winter schools en Blended Intensive Programme (BIPs)

    Algemeen

    Als je deelneemt aan een summer school, winter school of een Blended Intensive Programme (BIP) en je wilt dat een dergelijke module ook op jouw diploma staat, dan moet je goedkeuring voor degelijke modules aanvragen bij de Examencommissie.

    Extracurriculair

    Summer schools, winter schools en Blended Intensive Programmes (BIPs) zijn nooit onderdeel van jouw programme en daarom zullen dergelijke modules enkel als extracurriculaire vakken voor jouw diploma worden goedgekeurd. Ze staan dan als op jouw diploma supplement, als onderdeel van jouw vakkenpakket, maar hebben geen invloed op jouw gemiddelde cijfer.

    Eisen

    Summer schools, winter schools en BIPs kunnen alleen worden goedgekeurd als ze aan de volgende drie eisen voldoen:
    1. De module moet juridisch relevant zijn;
    2. De module moet worden aangeboden door een geaccrediteerde instelling;
    3. De module moet worden afgesloten met een individuele toetsing (examen/tentamen, toets, paper, etc.).

    Modules die niet aan bovenstaande drie eisen voldoen, kunnen niet worden goedgekeurd. Je kunt dergelijke modules uiteraard altijd op je cv zetten, om aan te tonen dat je deel hebt genomen aan extracurriculaire activiteiten.

    Aanvraagformulier goedkeuring

    Zoals aangegeven, moet je goedkeuring vragen voor dergelijke modules. Dit kan middels het online formulier.

    Registratie behaalde resultaten

    Als de module wordt goedgekeurd, zal deze worden geregistreerd in Progress als vak. Vergeet niet deze dan ook toe te voegen aan je vakkenpakket in Progress.

    Laatst gewijzigd op 9-8-2024


View this page in: English