22 mei: Internationale dag van de biodiversiteit
De 'Internationale dag van de biodiversiteit' is door de VN in het leven geroepen om het thema biologische diversiteit extra aandacht te geven. Voor de RUG is dit een belangrijk thema. Op deze pagina vind je een overzicht van de activiteiten die de RUG in het kader van deze dag organiseert en daarnaast ook onderzoeken en artikelen over biodiversiteit.
Activiteiten rondom biodiversiteit
Mediatour biodiversiteit op Zernike
Het zal je misschien verbazen dat er op het gebied van ecologie en biodiversiteit veel kansen liggen op het Zernike terrein. Wil je hier meer over weten? Loop dan de nieuwe audioroute op de Zernike Campus.
De route start bij de vlonders naast de Duisenbergvijver midden op de campus. Je volgt de route door de QR-codes op de borden te scannen. Vergeet je koptelefoon niet!
Lespakket biodiversiteit
Ga samen met je klas op ontdekking in de omgeving rond de school, en vergelijk en onderzoek wat er allemaal leeft op verschillende plekken rond de school!
In het lespakket gaan de leerlingen hun eigen onderzoek uitvoeren. Aan de hand van het onderzoeksreuzenrad volgen de leerlingen elke week stappen om zelf antwoord te kunnen geven op de vraag 'Op welke plek rond school is de biodiversiteit het grootst?'
Meer informatie over het lespakket
Onderzoek naar Biodiversiteit
Verschillende RUG-onderzoekers doen ook onderzoek binnen dit thema en kijken onder andere naar de gevolgen van menselijk handelen op biodiversiteit, hoe nieuwe soorten ontstaan, en verschillen tussen dieren of insecten onderling. Hieronder lees je meer over het onderzoek van een aantal van hen.
Regenwormen doen belangrijk werk. Ze breken dode plantenresten af waardoor voedingsstoffen door anderen gebruikt kunnen worden. Op hun beurt dienen regenwormen als voedsel voor egels, mollen en vogels. Zo spelen ze een grote rol in de voedselvoorziening van mens en dier. Door het vele graafwerk houden de regenwormen de bodem luchtig en gezond. Hierdoor kan de bodem beter water vasthouden en afvoeren. En dat is belangrijk, nu droogte of juist flinke buien vaker voorkomen door klimaatverandering.
Om meer inzicht te krijgen in de gesteldheid van de regenworm in Nederland organiseerde Jeroen Onrust samen met CurioUs? een grootschalige wormentelling door heel Nederland.
Lees meer over de wormentelling
Waddengebieden zijn dynamische gebieden die droogvallen bij eb en overstromen bij vloed. Ze staan bekend om hun ecologische rijkdom, met een hoge biodiversiteit en grote aantallen dieren.
Tot nu toe is de ecologie van waddengebieden wereldwijd voornamelijk bestudeerd vanuit het perspectief van deze vogels. Biologen van RUG en NIOZ hebben de wetenschappelijke literatuur geanalyseerd om de rol van haaien en roggen in waddengebieden in kaart te brengen. Dit laat zien dat naast vogels ook haaien en roggen een belangrijke functie hebben in deze ecosystemen.
Lees meer over de rol van haaien en roggen in het waddengebied
Prof. Klemens Eriksson: Kunstmatige riffen
Associate Professor Marine Ecology, Faculty of Science and Engineering
Sinds november 2021 liggen langs de Groningse Lauwersmeerdijk 48 kunstmatige riffen om de onderwaternatuur van de Waddenzee te versterken. Onderzoekers hebben de riffen langs de Lauwersmeerdijk voor het eerst naar boven gehaald, om te kijken wat er op en rond leeft.
Lees meer in ‘We zien nu al een rif vol leven’
Sylvia de Vries: Zonneparken en biodiversiteit
Faculty of Science and Engineering - GELIFES/Agricola
Wat zijn de effecten van een zonnepark op de ecologie? Hoe leg je een zonnepark het meest natuurvriendelijk aan? Deze en veel meer vragen hoopt biologe Sylvia de Vries over vijf jaar te kunnen beantwoorden. Ze gaat als promovendus onderzoek doen naar de aanleg van zonneparken.
Lees meer in 'Sylvia de Vries onderzoekt ecologische effecten zonneparken'
De Rudolf Agricola School for Sustainable Development
De Rudolf Agricola School for Sustainable Development houdt zich ondermeer bezig met biodiversiteit. Onderzoekers betrokken bij de Rudolf Agricola School zijn o.a.:
-
Christiaan Both: vogeltrek, evolutie-ecologie, klimaatverandering, populatie-ecologie. Faculty of Science and Engineering.
-
Chris Smit: experimenteel ecologiebehoud, gemeenschapsecologie, terugkeer van de wolf. Faculty of Science and Engineering.
-
Tjisse van der Heide: kunstecologie, ecosysteemtechniek. Faculty of Science and Engineering.
-
Laura Govers: mariene ecologiebehoud, waddem, biogeochemie, zeegrasecologie. Faculty of Science and Engineering.
-
Raymond Klaassen: ecologie en vogels. Faculty of Science and Engineering.
Laatst gewijzigd: | 12 maart 2024 09:24 |
Meer nieuws
-
10 juni 2024
Om een wolkenkrabber heen zwermen
In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...
-
21 mei 2024
Uitslag universitaire verkiezingen 2024
De stemmen zijn geteld en de uitslag van de universitaire verkiezingen is binnen!