Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

The potential of a classroom network to support teacher feedback. A study in statistics education

15 juni 2012

Promotie: dhr. J.L.J. Tolboom, 14.30 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: The potential of a classroom network to support teacher feedback. A study in statistics education

Promotor(s): prof.dr. H. Broer, prof.dr. W.A.J.M. Kuiper

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Meer feedback verhoogt het effect van wiskundeonderwijs

In het wiskundeonderwijs ervaren docenten voortdurend een gebrek aan tijd om hun leerlingen goed te instrueren. In Nederland is daarbij de contacttijd voor wiskunde in de afgelopen vijftien jaar ook nog eens afgenomen. Wiskunde wordt door leerlingen bovendien als moeilijk ervaren. Het onderzoek van SLO-leerplanontwikkelaar Jos Tolboom richt zich op de vraag: hoe kunnen we de contacttijd in het wiskundeonderwijs beter benutten?

Analyses van leeropbrengsten laten zien dat feedback één van de krachtigste middelen is om de leeropbrengst te verhogen. In het onderzoek benut Tolboom de mogelijkheid van grafische rekenmachines om de feedback in wiskundeonderwijs te verbeteren.

De grafische rekenmachines waren via een draadloos netwerk verbonden met de computer van de docent. Zo konden leerlingen via hun rekenmachine onmiddellijke feedback krijgen bij bepaalde opgaven. Ook kon de docent in een volgende les feedback geven met behulp van een analyse door het systeem.

Het onderzoek richtte zich in eerste instantie op het ontwikkelen van de zogenaamde 'gegevensgeletterdheid' bij de leerlingen. 'Algoritmische vaardigheden' werden daarbij niet vergeten.

Tijdens vier empirische rondes is deze wijze van werken in negen klassen ontworpen, getest, geëvalueerd en bijgesteld. De wiskundedocenten en hun leerlingen waren over het algemeen enthousiast over het resultaat. Ze vinden zelfs dat de helft van de lessen aan deze werkvorm besteed zou kunnen worden. Docenten geven wel aan dat deze manier van lesgeven niet gemakkelijk onder de knie te krijgen is. Tolboom noemt in zijn proefschrift een aantal voorwaarden waaraan moet worden voldaan voordat de werkwijze succesvol kan zijn.

Jos Tolboom (Emmen, 1966) studeerde econometrie in Groningen. Het onderzoek werd uitgevoerd bij didactiekafdelingen van de Rijksuniversiteit Groningen en de Universiteit Utrecht en gefinancierd oor de RUG en SLO. Tolboom werkt bij het nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling van SLO als leerplanontwikkelaar wiskunde.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:01
View this page in: English

Meer nieuws

  • 20 januari 2025

    Een waterbestendige sensor die zichzelf herstelt

    Het rekt, plakt, herstelt zichzelf als er een scheurtje ontstaat, het is water- en vorstbestendig, en het geleidt elektriciteit. PhD-student Zeyu Zhang heeft een zogenaamde hydrogel ontwikkeld onder begeleiding van Patrizio Raffa, hoogleraar Slimme...

  • 06 januari 2025

    Even sparren met een medische AI-assistent

    Andra Cristiana Minculescu onderzocht hoe een AI-tool zou kunnen overleggen met een team van medische experts. Vandaag won ze met haar project de impact award van de Faculty of Science and Engineering, Rijksuniversiteit Groningen.

  • 06 januari 2025

    Hoe een tegendraads idee recycling van rubber mogelijk maakt

    Een klein bedrijf in Grootegast maakt fietsmandjes en slippers van gerecycled rubber. Dat is bijzonder, want tot voor kort was het onmogelijk rubber opnieuw te gebruiken. Totdat hoogleraar Chemische Technologie aan de RUG Francesco Picchioni, samen...