Statistical physics of learning vector quantization
Promotie: dhr. A.W. Witoelar, 11.00 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Proefschrift: Statistical physics of learning vector quantization
Promotor(s): prof.dr. M. Biehl, prof.dr. N. Petkov
Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen
Leergedrag computer geanalyseerd
Bepaalde computeralgoritmes voor patroonherkenning kunnen worden getraind met behulp van voorbeelden. Dit heet lerende vectorkwantisatie (LVQ).
Ondanks de brede toepassing ervan is het theoretische begrip van LVQ beperkt. In zijn proefschrift construeert Aree Witoelar een theoretisch raamwerk waarbij concepten uit de statistische natuurkunde worden gebruikt voor een exacte analyse van het typische leergedrag van het systeem.
De studies in dit proefschrift vergelijken de karakteristieken van de verschillende LVQ-algoritmen, om zo de robuustheid van neurale gas-schema's en de specifieke voordelen van LVQ 2.1 en robuuste zachte LVQ-algoritmen te demonstreren. Verder wordt verrassend en niet-triviaal gedrag onthuld, inclusief leerplateaus en faseovergangen in het trainingsproces. De resultaten geven inzicht in generieke prototype-gebaseerde leervoorschriften.
Aree Witoelar (Indonesië, 1978) studeerde natuurkunde en sterrenkunde in Groningen. Het onderzoek werd uitgevoerd bij het Johann Bernoulli Institute of Mathematics and Computer Science, afdeling Intelligent Systems.
Laatst gewijzigd: | 13 maart 2020 01:13 |
Meer nieuws
-
21 november 2024
NWA subsidie voor onderzoek om klimaatbeleid te verbeteren
Michele Cucuzzella en Ming Cao zijn partners in het onderzoeksprogramma 'Behavioural Insights for Climate Policy'
-
13 november 2024
Kunnen we op deze planeet leven zonder hem te vernietigen?
Hoeveel land, water of andere hulpbronnen kost onze levensstijl precies? En hoe kunnen we dit aanpassen, zodat we binnen de grenzen blijven van wat de aarde ons kan geven?
-
13 november 2024
Emergentie-onderzoek in de kosmologie ontvangt NWA-ORC-subsidie
Emergentie in de kosmologie - Het doel van het onderzoek is oa te begrijpen hoe ruimte, tijd, zwaartekracht en het universum uit bijna niets lijken te ontstaan. Meer informatie hierover in het nieuwsbericht.