Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Veiligheid bij thuisbeademing: ervaringsdeskundige studenten winnen scriptieprijs

10 juli 2007

Vierdejaarsstudenten Heerko Groefsema en Gerard Biemolt krijgen vanmiddag een prijs uitgereikt voor de beste scriptie van het vak ICT Management en Consultancy van de opleiding Technische Bedrijfskunde. De prijswinnende scriptie gaat over Veiligheid bij thuisbeademing met behulp van domotica. Domotica is de technologie waarmee alle elektrische toestellen in een woning met elkaar communiceren en is zo een hulpmiddel voor personen met een functiebeperking. De scriptieprijs wordt vanmiddag uitgereikt om 16.15 uur in de Mediacentrale op het Helperpark in Groningen.

Groefsema en Biemolt weten waarover zij spreken. Groefsema moet zelf beademd worden en rijdt daarom in een speciale rolstoel. Biemolt is zijn buddy en helpt hem al jaren. Gisteren werd in het rapport 'Meedoen met  beperkingen' door het Sociaal en Cultureel Plan Bureau nog geconstateerd dat de achterstand van gehandicapten op het gebied van wonen, werken, inkomen en vrije tijd nog steeds groot is. Gehandicapten  hebben nog steeds problemen om mee te komen in het regulier onderwijs. Groefsema en Biemolt laten zien dat het hier in het Noorden ook anders kan.

Zorg speerpunt van onderzoek
De scriptieprijs wordt om 16.15 uur in de Mediacentrale uitgereikt door Prof.dr.ir. Hans Wortmann, voorzitter van het ICT Platform van de RUG, hoogleraar Business Information Systems aan de Faculteit Bedrijfskunde en voormalig vice president research&development bij Baan.

De zorg vormt een van de belangrijke speerpunten in het onderzoek aan de Faculteit. In het ICT Platform RUG werken verschillende faculteiten samen aan interfacultair ICT gerelateerd onderzoek. ICT in de zorg is een onderwerp waaraan meerdere faculteiten werken.

Seminar
Het seminar van vanmiddag gaat over zorgdomotica en is georganiseerd door het project I2Care van de Rijksuniversiteit Groningen en het Zorg Innovatie Forum. Beide organisaties richten zich op de innovatie van de zorg in Noord Nederland. Studenten Technische Bedrijfskunde hebben dit jaar gekeken naar de zorg infrastructuur in Noord Nederland.

Noot voor de pers
Voor nadere informatie: John van Meurs, projectleider van I2care, tel. 06 532 67 111 of 050 363 38 64.

Laatst gewijzigd:06 december 2019 09:17