Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Faculteit der Letteren
Header image Uit de collegebank geklapt

En de koffie is gratis

Datum:29 mei 2024
Kim den Hartog (links) en Eline van Smeden (rechts)
Kim den Hartog (links) en Eline van Smeden (rechts)

Middels interessante, uiteenlopende projecten richt het profielversterkingsteam Nederlands zich op het zichtbaar maken van de neerlandistiek. Het team wordt ondersteund door twee student-assistenten. Tijdens het studiejaar 2023-2024 zijn dat Eline van Smeden (derdejaars bachelorstudent) en Kim den Hartog (derdejaars bachelorstudent). Zij richten zich op het Vakdidactisch Netwerk Nederlands Noord (V3N) en op de neerlandistiek als onderzoeksgebied. In dit blog lees je over hun ervaringen!

Eline: profielversterking op de kaart in onderwijsland

‘Goedemorgen!’ Met mijn okergele koffiemok wandel ik op maandagen door de gang van de vierde verdieping van het Harmoniegebouw. Ik zwaai naar Albert, de studieadviseur, waar ik vaak even een praatje mee maak voor ik mijn dosis cafeïne bij de automaat haal. Sinds september mag ik aan de slag binnen het team van profielversterking Nederlands. Ik houd me vooral bezig met de administratieve kant van het team; ik noem mezelf vaak de typmiep van het stel. 

Ik ben actief in de organisatie van V3N. Dit netwerk verbindt docenten Nederlands uit het voortgezet en hoger onderwijs in het noorden van Nederland. Dit doen ze onder andere door bijeenkomsten te organiseren, bijvoorbeeld over creatief schrijven of jeugdliteratuur. Ik notuleer vergaderingen en houd de administratie bij. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor de communicatie met leden en de promotie van de bijeenkomsten, zo maak ik ook de posters.

Verder heb ik de mogelijkheid om een gastles te geven die ik vorig studiejaar opgezet heb met twee medestudenten. In december heb ik er één gegeven in Groningen en volgende maand staan er twee op de planning in Leeuwarden. Ik geef een gastles over oudere letterkunde aan 5 vwo, naar aanleiding van een onderzoeksatelier dat ik vorig jaar gevolgd heb. Met de leerlingen kijk ik naar Palamedes van Vondel om te onderzoeken hoe actueel het toneelstuk nog is. 

Ik vind het erg fijn om mijn steentje bij te kunnen dragen binnen dit team. Samen proberen we ervoor te zorgen dat de neerlandistiek meer op de kaart komt te staan, in mijn geval specifiek binnen het onderwijs. Het is mooi om te zien dat steeds meer docenten uit de noordelijke provincies kennis nemen van ons team. Ondanks dat thuiswerken binnen mijn profiel goed te doen is door de administratieve taken, probeer ik wel elke week even op kantoor te zijn. Het is een team van fijne mensen en er is altijd ruimte om even bij te kletsen onder het genot van een (gratis!) kop koffie.

Kim: meer zichtbaarheid van het onderzoek

Het is woensdagochtend en ik loop naar het kantoor van Profielversterking Nederlands. Ik begroet mijn collega Douwe en neem plaats op mijn vaste plek. De sfeer zit er al in. Het eerste dat Douwe zegt is dat hij zo’n geluk heeft met zijn werk: ‘Ik mag gedichten lezen en ik krijg ervoor betaald!’ Ik moet lachen en geef hem groot gelijk.

Dit jaar hield ik me bezig met het zichtbaar maken van het onderzoek binnen de neerlandistiek. Zo interview ik docenten van de opleiding over hun expertise binnen hun specifieke discipline: historische en moderne Nederlandse letterkunde, taalkunde en taalbeheersing. Via deze interviews schrijf ik artikelen op de RUG-website. Deze geven een beeld van de mogelijkheden binnen het onderzoek. Zo krijgen onderzoekers uit verschillende vakgebieden en andere geïnteresseerden een beeld van de inhoud en maatschappelijke relevantie van de neerlandistiek. Mijn twee grootste hobby’s zijn dan ook schrijven en praten, dus ik kan hier goed mijn creatieve ei kwijt. Daarnaast is het ontzettend leerzaam. Zo heb ik steeds beter onder de knie gekregen hoe ik feedback ontvang en geef, hoe ik mijn doelpubliek goed voor ogen houd bij schrijven én presenteren en hoe een simpele vraag veel leuke deuren kan openen.

Naast dit project ga ik regelmatig mee op schoolbezoeken, sluit ik aan bij decaanvergaderingen en presenteer ik op evenementen als de Neerlandistiekdag. Daarnaast ontwikkel ik samen met een medestudent een wetenschapsdate over Surinaamse literatuur en het concept Othering. Ik heb mijn student-assistentschap zo een gevarieerde, creatieve invulling kunnen geven en wanneer iets mijn interesse wekt, is er de ruimte en flexibiliteit om mijn steentje bij te dragen.

Als student-assistent bij het profielversterkingsteam doe ik belangrijke vaardigheden op die goed van pas komen bij mijn toekomstige carrière, maar stiekem geniet ik het allermeest van de sfeer op de werkvloer. Het team bestaat uit een fijne groep mensen, waar toegankelijkheid op nummer één staat. Zo is er tussendoor altijd tijd voor een kop koffie en is iedereen bereid om de ander te helpen met advies of een gezellig gesprek.




Tags: Docentschap

Reacties

Reacties laden...