Over ons Faculteit der Letteren Letterenfestival

Ruimte: Tussen-droom-en-daadplein

Saskia Visser & Noa Vickers

Ben je taaldocent, leerling, taalliefhebber of boekverslinder? Op het Tussen-droom-en-daadplein is doorlopend iets te doen en te beleven rond taal, literatuur en onderwijs. In allerlei stands kun je in gesprek gaan met onderzoekers, inspiratie opdoen voor je lespraktijk of profielwerkstuk, je nieuwe lievelingsboek vinden, experimenteren, je creativiteit de vrije loop laten, ontdekken, raden, spelen en nieuwe dingen leren over RUG-onderzoek naar taal en literatuur. Zet je praktische bezwaren aan de kant en laat je inspireren!

De Scholierenacademie / Het Alfasteunpunt

De Scholierenacademie van de RUG zet zich in om de verbinding tussen het voortgezet onderwijs en de universiteit te versterken. Ook wil de Scholierenacademie de wetenschap toegankelijker maken voor docenten en leerlingen, bijvoorbeeld door middel van lespakketten.

Bij het Alfasteunpunt kunnen leerlingen en docenten terecht voor hulp bij het profielwerkstuk, bijvoorbeeld op het gebied van Geschiedenis of Engels.

13.00-17.00 uur

Origineel uit de hoek komen

Ken je dat gevoel? Je bent gevraagd een speech te houden op een bruiloft of een vertrekkende collega toe te spreken. Alleen al bij de gedachte breekt het koude zweet je uit. Geen nood! Hier leer je origineel uit de hoek te komen. Je zult ervaren dat je creatief kunt zijn met taal (en dat beeldspraak veel effect kan hebben). In drie stappen verzin je zelf een originele beeldspraak voor een feestelijke gelegenheid.

Centrum voor Dyslexie en Dyscalculie

Hoe is het om dyslexie of dyscalculie te hebben? Daar kun je achter komen door middel van een paar testjes, uitgevoerd door het Centrum voor Dyslexie en Dyscalculie. Ben je al ervaringsdeskundige op dit gebied? Dan kun je hier terecht voor informatie over extra ondersteuning vanuit de universiteit.

Waar kom ik weg?

Gronings, Drents, Twents of Stellingwerfs, wat hebben die streektalen eigenlijk met elkaar te maken en hoe verschillen ze van elkaar? Ontdek de varianten van het Nedersaksisch en test je regionale taalgevoel. Raad jij waar deze dichters 'weg komen', dan maak je kans op een mooie prijs.

Monstrum: Spelen met middeleeuwse natuur

Kun jij de dieren op tijd uit hun beestenboek bevrijden? In het spel Monstrum word je uitgenodigd om het middeleeuwse dierenrijk te verkennen. Kom in contact met echte en mythische wezens en leer hoe er in het verleden over hen gedacht werd en waarom dat ook voor de wereld van nu nog belangrijk is. Test het spel uit en vertel ons hoe we het nog spannender kunnen maken.

13.00-17.00 uur

Word een echte taalastronaut!

Droom jij er altijd al van om een astronaut te worden? Ben je benieuwd hoe het is om in een MRI-scanner te liggen? En wil je weten hoe een taaltest eruitziet? Bij ons krijg je de kans om een echte taalastronaut te worden! Je doet mee aan een ruimtetraining waarna je een heus ruimtediploma ontvangt. Tijdens de training ga je aan de slag met taaltests om te ervaren hoe een taalonderzoek werkt. Ook bootsen we een MRI-onderzoek na, zodat je kunt ervaren hoe het zou zijn om zo’n onderzoek te ondergaan. Dit is allemaal onderdeel van een groot onderzoek naar hoe kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) taal begrijpen, leren en produceren. Weet je niet precies wat een TOS inhoudt? Dat leggen we tijdens de training uit.

13.00-17.00 uur

Hoe schrijf jij (Nederlands)?

Als je de taal net aan het leren bent, kan het lastig zijn om een Nederlandse tekst goed te begrijpen. Hoe kunnen de schrijvers van zulke teksten daar rekening mee houden? Tijdens dit experiment onderzoeken Penny Heisterkamp en Veerle Baaijen of het mogelijk is je schrijfstijl aan te passen naar het niveau van iemand die het Nederlands nog niet zo goed beheerst. Je hoort welke struikelblokken mensen die Nederlands leren tegenkomen, en wat je zelf kunt doen om internationals zich welkom te laten voelen.

Het literaire spreekuur

Kom naar het literaire spreekuur, ga in gesprek met onze ‘boekendokters’ en krijg een boekrecept op maat. Onze experts adviseren over Waddenliteratuur, rouwliteratuur en graphic novels, geven leestips aan mensen die niet lezen (ook handig voor iedereen die een partner, kind of vriend(in) aan het lezen wil krijgen!) en voor de jongste bezoekers is er een kinderboekendokter aanwezig.

De taalkundehoek

Waar houden studenten taalkunde zich zoal mee bezig? Met onderzoek naar koosnamen bijvoorbeeld, of naar taalverandering, naar taal bij kinderen met autisme of naar taal in rekenboeken. In de taalkundehoek worden al deze projecten op een interactieve en laagdrempelige wijze gepresenteerd. Zit je op de middelbare school en ben je op zoek naar inspiratie voor je profielwerkstuk, of ben je docent en op zoek naar een interessante invulling van een les?

Kom langs!

Van der Velde

Bij de kraam van boekhandel Van der Velde vind je allerlei boeken die iets te maken hebben met de activiteiten op het festival. Je kunt hier bijvoorbeeld terecht met je recept van het literaire spreekuur of voor een boek van een van onze sprekers. En wat dacht je van de romans op de nieuwe leeslijst van Spraakmakende Boeken?

Laatst gewijzigd:06 september 2024 11:55