Wat te doen met AI in het taalonderwijs?
AI is al langere tijd niet meer weg te denken bij het schrijven van teksten. Wie schrijft er nog zonder gebruik te maken van een automatisch woordenboek? En wie vertaalt zinnen niet via een online vertaler? Nu AI zich de laatste tijd enorm ontwikkelt, moet je maar net weten hoe je het beste met deze nieuwe technologieën om kunt gaan. We vroegen Jane Mahoney, docent Engels en programmacoördinator bij het Talencentrum, naar hoe zij binnen de afdeling Engels omgaan met AI in het taalonderwijs.
Vanaf wanneer zetten jullie AI bewust in tijdens het taalonderwijs?
Toen ChatGPT in november 2022 officieel werd gelanceerd, zijn we (Matthew Pattemore, Marrit Faber, Miryam Wijnhoven, Junyao Zhang en ikzelf) in december begonnen met onderzoeken, experimenteren en bespreken wat de gevolgen van AI zijn voor de academische schrijfvaardigheid. Er kwamen in deze periode ook veel vragen binnen van studenten over het beleid rondom het gebruik van AI. Des te meer reden om AI hoog op de agenda te zetten en dit ook in te gaan zetten in onze cursussen. In januari hebben we daarom een schrijfcursus die een paar weken later van start zou gaan compleet omgegooid en hebben we voor het eerst het gebruik van AI-tools geïmplementeerd in ons onderwijs.
Vanaf het tweede semester van afgelopen academisch jaar was AI een terugkerend thema in een aantal van onze facultaire cursussen. Momenteel is AI al een vast onderdeel in de programma’s van International Business, Economics and Business Economics, International and European Law en van het Honours College. Binnenkort gaan we ook gebruik maken van AI in onze andere programma’s en onze eigen cursussen!
Hoe gebruiken jullie AI tijdens de lessen?
We laten de studenten gebruik maken van AI-tools bij het plannen, organiseren en ondersteunen van hun schrijfproces, maar het schrijven zelf blijft hun eigen verantwoordelijkheid. Doordat ze zelf blijven schrijven raken ze vertrouwd met het schrijfproces en kunnen ze minder goed geschreven teksten herkennen. Dit is een belangrijke vaardigheid wanneer je met AI-tools werkt, want AI-gedreven tekstgenerators staan niet bekend om hun samenhangende teksten en hun brede academische woordenschat. We hameren daarom voortdurend op het belang van behoud van academische integriteit en op het feit dat de studenten zich er bewust van moeten zijn dat AI niet perfect is en altijd moet worden gecontroleerd op juistheid.
Een voorbeeld van een specifiek type tool die we gebruiken is een outline generator, zoals app.copy.ai. Deze tool helpt studenten om de structuur van een tekst te bepalen, voordat ze beginnen met schrijven. Deze structuur kunnen studenten niet alleen inzetten voor hun academisch essay, maar ook voor een presentatie of tijdens discussies. Op dit moment kan AI niet direct helpen bij spreekvaardigheid (totdat we een chip in ons hoofd krijgen), maar door het vinden van de juiste structuur middels AI kunnen studenten hun verhaal wel makkelijker opschrijven en beter verwoorden.
Andere tools zijn bijvoorbeeld vocabulary profilers, online editors, notatietools, onderzoekstools die essaystructuren genereren inclusief betrouwbare bronnen, reference generators, samenvattingstools en meer. De doorlopende ontwikkeling van nieuwe AI-tools betekent dat degenen die ze gebruiken voortdurend op de hoogte moeten zijn van wat er op de markt is. De gratis tools zijn uiteraard niet altijd zo goed als de betaalde versies, maar op dit moment zijn er genoeg gratis tools in omloop voor studenten en docenten om mee te experimenteren en om bekend te raken met AI.
Hoe reageren de studenten er tot nu toe op?
Voor veel studenten is het duidelijk waarom we schrijfvaardigheid blijven onderwijzen: om ongeschikte teksten te kunnen herkennen, maar ook vanwege de realiteit dat er niet altijd betrouwbare AI-tools beschikbaar zijn. Sommige studenten proberen AI te gebruiken om hun schrijfproces te versnellen, maar de meesten beseffen dat de basisvaardigheden essentieel zijn voor het schrijven in de toekomst - met of zonder hulp van AI.
Heb je nog tips voor andere docenten over hoe ze AI kunnen gebruiken in hun lessen?
Het is belangrijk dat docenten aan de ene kant de aanwezigheid van AI serieus nemen en aan de andere kant niet te hoge verwachtingen ervan scheppen bij hun studenten. Het blijft cruciaal om schrijfvaardigheid te onderwijzen, ongeacht de opkomst van AI. Het vermogen om teksten te structureren en te begrijpen is van onschatbare waarde, of je nu met of zonder AI werkt. En hoewel AI feedback kan geven, mist het vaak persoonlijke en menselijke nuances die in een geschreven tekst van een individu te vinden zijn, waardoor AI geen persoonlijke, menselijke en toepasselijke feedback kan geven. Docenten die betrokken zijn bij het taalonderwijs hoeven zich daarom ook geen zorgen te maken over hun baan.
Ik ben lid van een RUG-brede groep die docenten, personeel en studenten informeert over AI en de voor- en nadelen ervan in het onderwijs. Elke faculteit begint zijn eigen actieve beleid te ontwikkelen voor het gebruik van AI-tools, maar gebruikt dit eerste jaar vooral om te beslissen wat wel en niet werkt. Als lid van deze groep heb ik al enkele workshops gegeven over het gebruik van AI in taalonderwijs. Als jouw faculteit of afdeling geïnteresseerd is in zo'n workshop, kun je altijd contact opnemen met het Talencentrum .
Laatst gewijzigd: | 13 december 2023 16:41 |
Meer nieuws
-
10 juni 2024
Om een wolkenkrabber heen zwermen
In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...
-
21 mei 2024
Uitslag universitaire verkiezingen 2024
De stemmen zijn geteld en de uitslag van de universitaire verkiezingen is binnen!