Expertisecentrum In the LEAD
Faculteit Economie en Bedrijfskunde
Expertisecentrum In the LEAD Blog
Header image In the LEAD

Rutte is zelf het grootste obstakel voor verandering: column in het FD

Datum:09 juli 2023
Janka Stoker en Harry Garretsen

Na nog maar anderhalf jaar sneuvelt het kabinet door aloude en keiharde machtspolitiek van de premier en zijn partij. Daadwerkelijke vernieuwing vraagt nu om een andere leider, aldus Janka Stoker en Harry Garretsen in hun column voor het Financieele Dagblad.

Alle coalitiepartijen kozen ervoor om niemand de schuld te geven voor de val van kabinet-Rutte IV, maar er wordt volop gespeculeerd dat vooral de VVD, en met name premier Rutte, het kabinet heeft opgeblazen.

Het motto van Rutte IV was ‘omzien naar elkaar, vooruitkijken naar de toekomst’. Het is lastig om daar nu niet cynisch over te doen. Omzien naar elkaar lukte uiteindelijk al niet eens binnen de eigen kabinetsgelederen en naar de toekomst werd er voornamelijk vooruit geschoven. In plaats van het toegezegde andere politieke gedrag en leiderschap, is het kabinet al na anderhalf jaar gesneuveld door aloude en keiharde machtspolitiek van de premier en zijn partij.

Lees het volledige artikel op de website van het Financieele Dagblad.