Expertisecentrum In the LEAD
Faculteit Economie en Bedrijfskunde
Expertisecentrum In the LEAD Blog
Header image In the LEAD

Het hoger onderwijs snakt naar meer autonomie: column in het FD

Datum:04 juli 2023
Janka Stoker en Harry Garretsen

De plannen van de onderwijsminister pakken in de praktijk niet altijd goed uit. Geef hogescholen en universiteiten daarom meer beleidsvrijheid, pleiten Janka Stoker en Harry Garretsen in hun nieuwste column voor het Financieele Dagblad.

De benoeming van Robbert Dijkgraaf, een internationaal gelauwerd wetenschapper, tot minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) werd in het hoger onderwijs met gejuich ontvangen. Eindelijk weer eens iemand met verstand van inhoud, zo klonk het alom. Dat prille enthousiasme is ruim een jaar later danig geslonken - er klinkt nu vooral gemor. Er is veel ergernis ‘in het veld’ over het ogenschijnlijke gebrek aan inzicht bij de minister en het ministerie over hoe het wetenschappelijk onderwijs in de praktijk reilt en zeilt.

Klaarblijkelijk is het hebben van een onmiskenbare wetenschappelijke topper als minister nog geen garantie voor doordacht en uitvoerbaar beleid, stellen Stoker en Garretsen in hun column.

Lees de volledige column op de website van het Financieele Dagblad.