Skip to ContentSkip to Navigation
Expertisecentrum In the LEAD
Faculteit Economie en Bedrijfskunde
Expertisecentrum In the LEAD Blog
Header image In the LEAD

Feedback geven op een constructieve manier: mening prof.dr. Janka Stoker

Datum:14 september 2021

Feedback geven: houd het bij twee kritische punten
Voor werknemers kan het krijgen van (negatieve) kritiek ongemakkelijk voelen. Maar ook het geven van feedback is uitdagend. Hoe doe je dat als manager op een goede, constructieve manier?

Dat het krijgen van feedback kan helpen bij het verbeteren van de prestaties van werknemers wordt ondersteund door de wetenschap, zegt Janka Stoker. Zij is hoogleraar Leiderschap en Organisatieverandering, aan de Rijksuniversiteit Groningen. ‘Maar geven managers vaak genoeg kritiek en hoe doen ze dat? Het is niet eenvoudig goede feedback te geven waar mensen mee worden geholpen.’ Volgens Stoker kunnen mensen beter worden in hun werk als ze de kritiek zien als hulp, niet als aanval. ‘Dat vereist wel dat je die op een juiste manier verwoordt en dat de omgeving veilig genoeg voelt om feedback te geven en te ontvangen. Ook is het belangrijk niet al het commentaar op te sparen voor het jaarlijkse functioneringsgesprek – zeg het als je iets opvalt.’

Als je als manager de kunst van het feedback geven onder de knie hebt, kan dat bijdragen aan een gezonde­ relatie tussen werkgever en werknemer, meent de hoog­leraar. ‘Mensen waarderen het dat je moeite voor ze doet en daarnaast is het fijn informatie te krijgen over je manier van werken.’

Lees het volledige artikel in het FD >>

Volg ons oplinkedin