Skip to ContentSkip to Navigation

Het effect van corona op studenten

Geestelijke gezondheid en zingeving bij studenten

We voeren een longitudinaal online enquête onderzoek uit naar geestelijke gezondheid en zingeving tijdens de crisis.

Contactperson:Lea Jasmin Seidel
Project Collaborators: Brian Ostafin, Judith Daniels & Lea Jasmin Seidel
Department: Psychology, Clinical Psychology

Overgang van studie naar werk bij studenten

We voeren onderzoeken uit naar de overgang van studie naar werk bij studenten (corona-effecten op het afstuderen van studenten)

Project collaborators: Anne-Kathrin Kleine, Antje Schmitt, Anita Keller
Contactperson: Anne-Kathrin Kleine
Projectwebsite: https://rugtransition.webnode.com/
Department: Psychology, Organizational Psychology

Over welzijn in het hoger onderwijs: de veerkracht van studenten tijdens de COVID-19-pandemie volgens studenten, docenten en universiteitsmedewerkers

In de loop van COVID-19 hebben pandemiegerelateerde stressfactoren het welzijn van universiteitsstudenten beïnvloed. Veerkracht zou studenten kunnen helpen om met dergelijke crises om te gaan. Bovendien kan de leeromgeving van studenten bepalend zijn voor hun welzijn en veerkracht, door te voldoen aan hun psychologische basisbehoeften aan autonomie, competentie en verbondenheid. In totaal interviewden we zes deelnemers (universiteitsstudenten, universiteitsdocenten, studieadviseur, studentenpsycholoog) in een longitudinale interviewstudie, die de periode van de pre- tot midden-COVID-19 pandemie beslaat, en vroegen over de beloop van het welzijn van studenten, weerbaarheidsfactoren, en de effecten van de leeromgeving. Voor de analyse gebruikten we thematische inductieve en deductieve codering. De deelnemers bevestigden de veronderstelde stressoren, maar ook positieve gevolgen voor het welbevinden van de studenten, met inbegrip van de groei van veerkracht. Geïnterviewden rapporteerden ook een verscheidenheid aan veerkrachtfactoren, zowel binnen het individu als binnen de academische wereld. Bovendien wijzen de interviewgegevens op veranderingen in het onderwijs die verband houden met de behoeften van studenten aan autonomie, competentie en verbondenheid, die op hun beurt gevolgen hebben voor leren en betrokkenheid. Dergelijke bevindingen kunnen helpen om academische systemen opnieuw vorm te geven voor de post-pandemische toekomst.

Het onderzoek is gepresenteerd
- tijdens de ICO Spring School 2021 (presentaties beschikbaar via de website via researchgate)
- tijdens het Healthy Ageing Symposium aan de RUG en het JURE congres 2021 (presentaties (voor een groote deel hetzelfde) van het JURE congres zijn beschikbaar via de website of researchgate)

Darnaast is het manuscript inmiddels in review en gepubliceerd als preprint, te vinden via https://psyarxiv.com/fs6wk


Project collaborators : Lisa Kiltz, Ellen P.W.A. Jansen, Marjon Fokkens-Bruinsma
Contactperson: Lisa Kiltz
Projectwebsite: https://thrive.gmw.rug.nl/category/enhancing-resilience/
Department: Psychology, Clinical Psychology and Experimental Psychopathology

Laatst gewijzigd:17 juni 2024 11:49
View this page in: English