Grensoverschrijdende fietsroutes kunnen grensregio’s samenbrengen
Langeafstands fiets- en wandelroutes zijn populair onder toeristen. Routes die door meerdere landen lopen kunnen ervoor zorgen dat regio’s aan beide zijden van het traject met elkaar verbonden worden, ook als deze regio’s in verschillende landen liggen. Er blijven echter nog veel kansen onbenut, zegt dr. Arie Stoffelen van de Rijksuniversiteit Groningen in een paper dat deze week is gepubliceerd.
Voor zijn onderzoek nam Stoffelen, werkzaam als docent en onderzoeker geografie en toerisme bij de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen, de Vennbahn als casestudy. Deze 125 kilometer lange fietsroute loopt over het traject van een vroegere spoorweg tussen Aken in Duitsland en Troisvièrges in Luxemburg, via België, en passeert 14 keer een landsgrens. Routes als de Vennbahn kunnen in de regio bestaande cross-border samenwerkingsverbanden verbeteren. Ze vormen een basis waar andere toeristische producten, sectoren of services aan verbonden kunnen worden. Zo verbindt de Vennbahn fietsnetwerken aan beide zijdes van de grens, waardoor infrastructurele grenzen vervagen en sociale integratie tussen de inwoners van grensregio’s wordt versterkt. De route leidde ook tot een intensivering van grensoverschrijdende samenwerking in andere sectoren, zoals hulpdiensten.
Aanbevelingen
Jaarlijks worden dit soort grensoverschrijdende routes mede gefinancierd door Interreg, een programma van de Europese Unie om samenwerking tussen regionale gebieden van verschillende landen te bevorderen. Projectgroepen die bij dit soort routes betrokken zijn zullen op tijd moeten nadenken over hoe dit geld systematisch ingezet kan worden in plaats van versnipperd in veel kleine projecten, en wat er zal gebeuren als de financiering vanuit organisaties als Interreg ophoudt. Een strategische visie over hoe lokale inspanningen rondom de fiets- of wandelroute met elkaar worden verbonden is noodzakelijk om de gehele grensregio langs de route hiervan te laten profiteren. De Vennbahn is een goed voorbeeld van hoe zo'n strategische visie heeft geleid tot een succesvolle toeristische route. In andere grensgebieden in Europa zijn er echter nog veel voorbeelden waar dit ontbreekt.
Meer informatie
Het artikel ‘ Tourism trails as tools for cross-border integration: A best practice case study of the Vennbahn cycling route ’ is gepubliceerd in Annals of Tourism Research.
Laatst gewijzigd: | 02 maart 2023 14:39 |
Meer nieuws
-
25 september 2024
Slimme energietransitie vraagt om inclusieve aanpak
RUG-wetenschapper Christian Zuidema vertelt over hoe we samen kunnen overstappen naar een duurzame samenleving. Een slimme transitie vraagt om een betere verdeling van de voor- en nadelen, betoogt hij.
-
22 augustus 2024
NWO kent subsidie toe aan groot onderzoek naar relatie tussen platteland en stad
De relaties tussen platteland en stad zijn afgelopen jaren onder druk komen te staan en vragen om toekomstbestendige ruimtelijke oplossingen. Daarom onderzoekt het Fertile Soils project, waarin 10 kennisinstituten en 30 praktijkpartners...
-
08 juli 2024
Nieuwe samenwerking UGBS en Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen: opleidingen voor professionals
Het samenbrengen van kennis en ervaring van beide partners levert nieuwe opleidingsmogelijkheden voor werkenden in uiteenlopende organisaties.