Over ons Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen

NWO kent subsidie toe aan groot onderzoek naar relatie tussen platteland en stad

22 augustus 2024
Platteland-stad-relaties

De relaties tussen platteland en stad zijn afgelopen jaren onder druk komen te staan en vragen om toekomstbestendige ruimtelijke oplossingen. Daarom onderzoekt het Fertile Soils project, waarin 10 kennisinstituten en 30 praktijkpartners samenwerken, hoe platteland en stad gezamenlijk kunnen optrekken in grote opgaves zoals de landbouwtransitie, woningbouwopgave en klimaatbestendig waterbeheer. NWO kent 5,5 miljoen euro toe voor 5 jaar onderzoek.

Hoewel klimaatverandering, achteruitgang van de biodiversiteit en demografische veranderingen zowel de stad als het platteland treffen, hebben overheden de afgelopen decennia voornamelijk in stedelijke gebieden geïnvesteerd. Dit vraagt om een herwaardering van het platteland. Fertile Soils richt zich daarom op vragen als: Welke geïntegreerde aanpak past bij de identiteit, landschappelijke karakteristieken en opgaven binnen een regio? Welke inrichtingsvoorstellen, verdienmodellen en samenwerkingsvormen kunnen de beoogde toekomstvisie voor stad-land regio’s mogelijk maken?

Groningse bijdrage

Vanuit de Rijksuniversiteit Groningen is Tialda Haartsen, hoogleraar rurale geografie, leider van het deel van het project dat zich bezighoudt met sociaal-culturele aspecten van platteland-stad-relaties. Haartsen: “Samen met Koen Salemink gaan we onderzoeken hoe beelden van het platteland en de stad een rol spelen in deze relaties, of er levensloop- en generatieverschillen in die relaties zitten, en zoeken we specifiek naar toekomstige behoeften door met maatschappelijk actieve jongeren in gesprek te gaan.” Vanuit Groningen is Caspar van den Berg (hoogleraar transities in de publieke sector) betrokken bij het onderdeel over bestuurlijke aspecten van platteland-stad relaties, en levert Mans Schepers (universitair docent archeologie) een bijdrage aan het onderdeel over biofysische aspecten van platteland-stad-relaties.

Vijf casusgebieden

Fertile Soils werkt intensief samen met vijf regio’s: Groningen-Het Hogeland, Regio Zwolle, Van Gogh National Park, Metropool Regio Amsterdam en Metropool Regio Rotterdam Den Haag. Door met deze regio’s ‘learning communities’, groepen van stakeholders die met elkaar en van elkaar willen leren, te ontwikkelen, is kennisuitwisseling sterk verankerd in het project en blijft het onderzoek voortdurend relevant doordat het kan inspelen op de uitdagingen van de stadsregio’s. Vanuit het noorden zijn het Van Hall Larenstein (Martijn van der Heide) en de provincie Groningen eveneens partners in het project.

Fertile Soils wordt mede mogelijk gemaakt door de NWO subsidie binnen het programma Stad en Land in samenhang (Missie gedreven calls KIC 2020-2023). https://www.nwo.nl/nieuws/toewijzing-voor-een-aanvraag-voor-stad-en-land-in-samenhang

Laatst gewijzigd:22 augustus 2024 12:07