Over ons Campus Fryslân

Terugblik Opening Academisch Jaar 2024 - 2025

06 september 2024
Tweede Kamerlid Rob Jetten verzorgde de Gemma Frisius lezing

Op donderdag 5 september 2024 vond de opening van het academisch jaar 2024-2025 plaats op Campus Fryslân in Leeuwarden. Een feestelijke bijeenkomst en een moment om te reflecteren, verbindingen te leggen en vooruit te kijken. Lees hieronder meer over de ceremonie met inspirerende speeches, mooie muziek en goede sfeer.

Na de traditionele academische wandeling van het cortège van het stadhuis naar de Beurs werd de ceremonie gehouden in een goed gevuld auditorium.

Wat stond er nog meer op het programma?

Global Responsibility & Leadership (GRL) student Alice Haywood, winnares van de Enterprijs met de app Autimelody, was dit jaar de host.

De nieuwe decaan van de faculteit, prof. dr. Tjalling Halbertsma sprak over het RUG motto Making Connections waarvan Campus Fryslân als interdisciplinaire faculteit een voorbeeld is van de verbinding tussen overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen om met elkaar lokale oplossingen te vinden voor grote vraagstukken. Lees de toespraak van prof. dr. Tjalling Halbertsma.

Teddy Lagerweij, de nieuwe Student Assessor, sprak over Campus Fryslân als een bijzondere plek om te leren en te groeien.

Daaropvolgend verzorgde Rob Jetten de Gemma Frisius lezing gevolgd door een Q&A met het publiek, geleid door dr. Indira van der Zande.

De muziek werd verzorgd door Elise Benard, alumna GRL & Yaniek Meijer, GRL student.

Tot slot deelden afgevaardigen van de Faculteitsraad: lid Leo Pereira en voorzitter Amaranta Luna Arteaga hun beste wensen voor komend academisch jaar.

Alle aanwezigen hartelijk dank voor het bijwonen van dit evenement en we kijken uit naar het nieuwe academisch jaar!

Foto's gemaakt door Jacob van Essen, Hoge Noorden.

Alle toespraken

De Opening of the Academic Year in het nieuws

"In Leeuwarden heb je de Campus Fryslân. Dat is van de Rijkuniversiteit Groningen in een prachtig pand midden in de stad van Leeuwarden. Daar heb je studenten uit Franeker, maar ook uit Mexico, studenten uit Rotterdam en uit Indonesië, en dat is echt een geweldige samensmelting van allemaal talent uit binnen- en buitenland, die leren daar ook hoe ze allerlei verschillende kennis aan elkaar moeten verknopen om hele baanbrekende dingen te doen. Een van de voorbeelden was een app die daar is ontwikkeld door studenten die je helpt om beter communiceren met verstandelijk beperkte familieleden, vrienden of wie dan ook. En dat ontstaat daar omdat je dus talent uit binnen- en buitenland bij elkaar zet."

Rob Jetten, Buitenhof, 8 September 2024

Laatst gewijzigd:12 september 2024 12:08