Skip to ContentSkip to Navigation
University of Groningen Business School
Connecting for impact
UGBS Executive programma's Marketing Impact met Data en AI

Basis-programma

Het basisprogramma geeft een beeld van de vier verschillende disciplines: Data Marketeer, Data Scientist, Data Consultant en Data Engineer. In 5 dagen krijg je inzicht in de andere datawerelden en zie je hoe je binnen de andere disciplines nieuwe klantwaarde creëert.

Essentiële vaardigheden in het basisprogramma:

  • Het doorgronden van de klantwens en de business problematiek
  • Het vertalen van de eigen bijdrage in klantwaarde creatie
  • De gezamenlijke ontwikkeling van data producten
  • Het doorlopen van een cyclisch analytisch proces/werkwijze
  • De optimale (agile) samenwerking in een data creatief team
  • Een gemeenschappelijke taal/begrippenkader
  • Het genereren van impact/invloed met een dataproduct
  • Het optimaal ondersteunen van het managementbeslissingsproces met advisering

Opbouw van de dagen:

Dag 1: Kennismaking met elkaar, met de vier verschillende disciplines, en met het waardecreatiemodel dat we binnen de cursus gebruiken. Verder leer je deze dag achterhalen en begrijpen wat de uitdagingen zijn van de organisatie, hoe je persoonlijke leerdoelen opstelt, en hoe je een stappenplan/backlog maakt.

Dag 2: We gaan de verdieping in met de disciplines in relatie tot het waardecreatiemodel. Je presenteert een eigen (data)project en leert reflecteren op je eigen leerdoelen en ontwikkelplannen. We kijken naar gemeenschappelijke kritieke succesfactoren, en geven een overzicht van het complete proces (intake, probleemanalyse, onderzoeksvraag, stakeholdermanagement etc.)

Dag 3: We introduceren soft skills, zoals persoonlijk leiderschap, communicatie en beïnvloeding. Ook kijken we naar het voeren van een effectieve intake voor probleemanalyse (SCQ), het formuleren van een met data onderbouwde onderzoeksvraag, en we bespreken meegebrachte databronnen in het kader van de businessproblematiek. Verder behandelen we hoe je je eigen netwerk/stakeholders in kaart brengt. We oefenen het communiceren met stakeholders en zien hoe je een adviesrelatie met opdrachtgevers ontwikkelt.

Dag 4: We introduceren hard skills, zoals data verzamelen en prepareren, beschrijvende analyses maken. We oefenen hoe je zelf waarde uit een dataset achterhaalt (vanuit je eigen discipline). Ook leren we inzichten samenbrengen met behulp van het waardecreatiemodel. We oefenen met de rollen in een groep en creëren een optimale samenwerking in een agile omgeving. We geven vandaag ook een inleiding voorspelmodelbouw.

Dag 5: We bespreken de behaalde resultaten en reflecteren op de opgedane ervaringen en je eigen rol (in het waardecreatiemodel). Voordat we het basisprogramma afsluiten, oefenen we nog met gewenste aanpassingen en het verkrijgen van een heldere opdracht.

Resultaat

Dankzij dit brede basisprogramma doe je nieuwe inzichten en vaardigheden op. Ook ben je nu beter in staat je eigen leerdoelen verder te verkennen. Van daaruit bepaal je welke van de 4 onderstaande topmodules het beste passen bij je verdere ontwikkeling.

  1. Data Marketeer
  2. Data Scientist
  3. Data Consultant
  4. Data Engineer

Data basisprogramma start april 2025:

* Vrijdag 11 april, vrijdag 25 april, vrijdag 16 mei, vrijdag 6 juni en vrijdag 27 juni

Praktische informatie

  • Minimaal 10 en maximaal 15 deelnemers per basisopleiding
  • Opleidingsdagen starten in 2025 (iedere eerste vrijdag van april, juni, september, oktober, december)
  • Trainingsdagen zijn offline, van 9 tot 17 uur, te Leusden en aanwezigheid is verplicht
  • Tussen elke trainingsdag zit twee weken. In die tussentijd wordt de deelnemer geacht aan huiswerk te werken en voorbereidende werkzaamheden te verrichten (max 4 uur)
  • Voertaal is Nederlands
  • Minimaal HBO+ werk- en denkniveau; op het niveau van Nima-B
  • Korte intake voorafgaand aan het programma om voorbereidingen op module toe te lichten
Laatst gewijzigd:29 oktober 2024 11:47