Skip to ContentSkip to Navigation
University of Groningen Business School
Connecting for impact
UGBS Executive programma's Marketing Impact met Data en AI

Data Scientist

Data Scientists analyseren grote hoeveelheden data om precies die inzichten te ontdekken waarmee bedrijven betere beslissingen nemen. Ze gebruiken geavanceerde technieken, zoals machine learning en statistiek, om voorspellingen te doen en patronen te ontdekken.

Data is onmisbaar voor allerlei vraagstukken/onderwerpen, zoals:

  • Ontwikkelen van een machine learning-oplossing
  • Achterhalen van outliers
  • Vinden van patronen
  • Verminderen van bias
  • Verhogen van klantwaarde
  • Verbeteren van de voorspelkracht
  • Voorspellen van klantgedrag
  • Beïnvloeden van duurzaam gedrag

In de topmodule Data Scientist besteden we daarom aandacht aan:

  • Het vergroten van je kennis van state-of-the-art analystetechnieken (machine learning)
  • Het vergroten van je kennis van state-of-the-art technieken voor het structureren van ongestructureerde data (beeld-, video-, audio- en tekstanalyse)
  • Hoe je een leidende rol neemt in het databedreven werken in de organisatie

Soft skills voor Data Scientists:
  • Op proactieve wijze een verbindende én verdiepende bijdrage leveren aan belangrijke businessuitdagingen op marketinggebied
  • Thought leadership uitdragen binnen de organisatie op het gebied van data en analyse
  • Onderlinge samenwerking optimaliseren voor high performance
  • Reflecteren op het complete leer- en ontwikkelproces
  • Een effectieve leeraanpak voor jezelf inrichten

Hard skills’ voor Data Scientists:
  • Kennis opdoen van technieken voor analyse van ongestructureerde data, daarmee experimenteren, en deze technieken ook zelfstandig toepassen
  • Belangrijke machine learning-technieken toepassen, interpreteren en implementeren (machine pipeline)
  • Advanced multivariate tijdreeksanalyse toepassen, interpreteren en implementeren
  • Patroonherkenning interpreteren en implementeren
  • Biases en caveats in data-analyse herkennen
  • Het gebruik en de rol van Large Language Models (o.a. ChatCPT) bij de analyse van data

Impact genereren voor Data Scientists:
  • Een overtuigende storyline ontwikkelen voor het communiceren van de inzichten verkregen uit de analyses
  • De uitkomsten van de data science analyses visueel vertalen naar effectieve toepassingen/oplossingen
  • Opdrachtgever en andere stakeholders in de ‘gewenste richting’ leren bewegen
  • Een inhoudelijk leidende rol aannemen in de transformatie naar databedreven werken

Voor wie?

Deze module is perfect voor professionals die na het basisprogramma hun omgeving digitaal helpen groeien. Zo leren zij om samen met een creatief team een strategisch vraagstuk op te lossen op basis van data, analyse en algoritmes. Data Scientists helpen hun organisatie databedreven transformeren.

Praktische zaken topmodule data-scientist:
  • Voor (aanstaande) scientists die de waarde van data willen begrijpen en toepassen en scientists met enkele jaren ervaring
  • Minimaal 9 en maximaal 15 deelnemers
  • Startdatum twee per jaar: najaar 2025 en voorjaar 2026
  • Trainingsdagen zijn offline, van 9 tot 17 uur, te Leusden en aanwezigheid is verplicht
  • Tussen elke trainingsdag zit twee weken. In die tussentijd wordt de deelnemer geacht aan huiswerk te werken en voorbereidende werkzaamheden te verrichten (max 4 uur)
  • Voertaal is Nederlands
  • Minimaal HBO+ werk- en denkniveau op het niveau van Nima-B én afgeronde basismodule
Laatst gewijzigd:28 november 2024 11:47