Skip to ContentSkip to Navigation
University of Groningen Business School
Connecting for impact
UGBS Executive programma's Marketing Impact met Data en AI

Data Marketeer

Een Data Marketeer past data waardevol toe en voert nieuwe inzichten door in onder meer marketingstrategieën, productinnovaties, klantbenaderingen en branding & communicatie. Uiteraard met de bedoeling om klanten meer toegevoegde waarde te bieden. Dat kan bijvoorbeeld door klantgedrag te analyseren en campagnes te optimaliseren, zodat bedrijven hun doelgroepen effectiever bereiken.

Data is onmisbaar voor allerlei vraagstukken/onderwerpen, zoals:

  • Achterhalen en segmenteren van klantgroepen
  • Vinden van een optimale prijsstelling
  • Verminderen van churn
  • Verhogen van de klantwaarde
  • Verbeteren van de campagneresultaten
  • Voorspellen van productgebruik
  • Beïnvloeden van duurzaam gedrag

In de topmodule Data Marketeer bestenden we daarom aandacht aan:

  • Kennis van basis-analysetechnieken opdoen
  • Toepassen van enkele eenvoudige voorspelmodellen/algoritmen
  • Zelf datavisualisatie uitvoeren en dashboarding toepassen
  • Data-inzichten vertalen naar een concreet minimal viable product

Leerdoelen

Soft skills voor Data Marketeers:
  • Succesvol een community/netwerk ‘opstarten’ en enthousiast maken voor een nieuw idee
  • Een experimenterende en lerende aanpak implementeren
  • Patronen herkennen in inzichten en deze ook kunnen duiden
  • Nieuwe samenwerkingen aangaan met partners

Impact genereren voor Data Marketeers:
  • Kennis opdoen van digitale businessmodellen en strategieën voor digitale transformatie
  • Stappenplan/roadmap ontwikkelen voor digitale transformatie, de organisatie hiermee laten starten en de voortgang ervan bewaken en monitoren

Voor wie?

Deze module is perfect voor professionals die na het basisprogramma hun omgeving digitaal helpen groeien. Zo leren zij om samen met een creatief team een strategisch vraagstuk op te lossen op basis van data, analyse en algoritmes. Data Marketeers helpen hun organisatie databedreven transformeren.

Praktische zaken topmodule Data Marketeer:

  • Voor (aanstaande) marketeers die de waarde van data willen begrijpen en toepassen en marketeers met enkele jaren ervaring
  • Minimaal 9 en maximaal 15 deelnemers
  • Opleidingsdagen: startdatum twee per jaar: najaar 2025 en voorjaar 2026
  • Trainingsdagen zijn offline, van 9 tot 17 uur, te Leusden en aanwezigheid is verplicht
  • Tussen elke trainingsdag zit twee weken. In die tussentijd wordt de deelnemer geacht aan huiswerk te werken en voorbereidende werkzaamheden te verrichten (max 4 uur)
  • Voertaal is Nederlands
  • Minimaal HBO+ werk- en denkniveau op het niveau van Nima-B én afgeronde basismodule

Laatst gewijzigd:22 oktober 2024 15:37