How do you build an efficient search engine? How can you improve Google Translate? How can you use machine learning to make a chatbot? And how do people use emoticons and hashtags on social media?
Information Science: the automatic processing of information
Information is sometimes compared with oil: unprocessed oil is useless, as is unprocessed information. But once processed, oil becomes a valuable commodity, and so does information. This is why it is important to develop good methods for processing information. The Bachelor’s programme Information Science teaches you how to gather and analyse information, present knowledge and interpret texts. Not by hand obviously, but by using computers and smart software, which you will also learn to develop.
Information Science in Groningen: artificial intelligence with language
Much unprocessed information is presented in plain text. This includes blogs, tweets, digital fora and newspaper articles, for example. You can extract a lot of interesting information from these texts. And that is what we do in Groningen: automatic analysis and verification, particularly of textual content. This is why the programme in Information Science at Groningen is taught at the Faculty of Arts. You will, however, be awarded a Bachelor of Science, because the nature of this three-year programme is essentially technical: it involves a lot of programming, optimizing information systems and applying machine learning (automatic predictions on the basis of patterns found in huge volumes of information).
N.B. The courses in this programme are mainly taught in Dutch, this is not an international BA-programme.
Heyhey! Mijn naam is Marieke Schelhaas, ik ben 22 jaar oud en woon alweer 3,5 jaar in Groningen. Als ik mezelf voor zou moeten stellen, dan komt naar voren dat ik ervan hou om bezig te blijven. Ik ben op het moment studentambassadeur, gediplomeerd socioloog, zit in het bestuur van studievereniging ASCI en ben ook nog een tweedejaars student Informatiekunde.
Wanneer ik nog wat tijd over heb voor minder serieuze dingen besteed ik deze (zoals iedereen) graag aan het afspreken met vrienden, tekenen, schilderen, en het kijken van films.
Na mijn Bachelor Sociologie merkte ik dat ik een heleboel zogenaamde “soft skills” had geleerd, zoals kritisch denken en onderzoek doen. In gesprek met mijn mede-sociologen merkte ik echter dat we allemaal niet echt goed konden benoemen wat we nou eigenlijk hadden geleerd. Bij de Bachelor Informatiekunde vond ik precies wat ik hier gemist heb. In het eerste jaar leer je concrete vaardigheden en maak je een tastbaar eindproduct. Zo leer je programmeren in Python, het opzetten van zelflerende programma’s en bouw je websites. Ieder vak heb je weer een nieuwe vaardigheid opgedaan, en vaak ook nog met een eindproduct wat je op het eind aan je vrienden en familie kan laten zien.
Daarbovenop is Informatiekunde een kleine en gezellige opleiding waardoor iedereen elkaar al snel van naam kent. Hierdoor wordt het makkelijker om elkaar om hulp te vragen als je even vast loopt. Als laatste is het fijne van de Bachelor in Groningen, dat je kan beginnen zonder eerdere voorkennis. Ik ben het levende bewijs dat je deze opleiding gewoon kan volgen, zonder ooit geprogrammeerd te hebben.
Lees meer over Marieke en waarom zij gekozen heeft Informatiekunde in Groningen te studeren!
Hey-hoi! Mijn naam is Katja, ik ben 21 jaar oud en zit op dit moment in mijn tweede jaar van de Bachelor Informatiekunde. Ik ben lid van de studievereniging ASCI, hou van tekenen en lezen, mijn lievelingsdier is een eend en Nederlands is officieel mijn derde taal!
Mijn eerste connectie met Informatiekunde begon bij het programmeren. Ik vond coderen een leuke uitdaging voor mezelf en hoewel mijn ervaring toen nog niet groot was vond ik het fascinerend dat je met behulp van een speciale taal met computers kunt communiceren.
Je kunt verschillende kanten op gaan met programmeren. De reden waarom ik uiteindelijk voor Informatiekunde heb gekozen was de interessante combinatie van het programmeren en taal. De computer kent natuurlijk geen menselijke taal, daarom is een computer menselijke teksten laten lezen en het begrijpen daarvan geen makkelijke opdracht. Desondanks was ik geïnteresseerd in hoe we computers kunnen leren onze teksten, onze spraak en zelfs onze spelfouten te begrijpen. Deze taken worden tegenwoordig in verschillende sferen uitgevoerd, beginnend met kleine onderzoekjes zoals die van studenten en eindigend met grote onderzoeken door corporaties en de overheid. Het combineren van programmeren en taal brengt dus niet alleen veel mogelijkheden, maar ook veel ontwikkelingen in de toekomst die het aantrekkelijk maken om Informatiekunde te studeren.
Ik ben Carmen, ik ben 22 jaar en ik zit in mijn tweede jaar van Informatiekunde. Buiten school vind ik het leuk om te gamen, te haken en actief te zijn bij onze studievereniging ASCI.
Ik heb voor informatiekunde gekozen omdat ik al heel lang interesse heb in computers. Ik heb van mijn vorige HBO opleiding al ervaring met programmeren opgestoken en besloot toen om deze opleiding te doen. Ik zocht bovendien naar iets wat iets theoretischer was dan mijn HBO opleiding, maar nog wel een praktisch aspect behield. Informatiekunde is daar perfect voor.
Information Science students engaged in discussions with high school students about the societal impact of language technology. These visits to various high schools in and around Groningen are part of the third-year course "Ethical Aspects in Natural Language Processing," which was added to the Information Science Bachelor's programme in academic year 2021-2022.
In this course, future professionals learn to reflect on the ethical implications and the overall societal impact of the language-based AI tools they will contribute to, as well as how to communicate these topics to non-professionals. The course was co-developed by prof. dr. Malvina Nissim.
Read more about learning and teaching about ethics in language techology.
Voordat ik Informatiekunde ben gaan studeren in Groningen, heb ik eerst Kunstmatige Intelligentie gestudeerd aan de Universiteit Utrecht. Deze studie bleek na een half jaar toch niet helemaal iets voor mij te zijn. Toen ik op zoek ging naar andere ICT gerelateerde studies, kwam ik Informatiekunde tegen. Deze studie wist de onderwerpen die ik wél leuk vond bij Kunstmatige Intelligentie, zoals programmeren, te combineren met interessante taalkundige en communicatiewetenschappelijke onderwerpen.
Bij het maken van mijn studiekeuze, heb ik verschillende Informatiekunde open dagen in Nederland bezocht. De bijzondere combinatie van zowel programmeren als taalkunde in Groningen sprak mij van alle deze verschillende studies het meeste aan.
Aangezien een grote focus van deze studie ligt op het verwerken van taal met behulp van computers, is het wel belangrijk dat je (naast programmeren) enigszins geïnteresseerd bent in taalkunde. Hoewel deze combinatie mij goed is bevallen, kan het handig zijn om deze afweging te maken voordat je aan deze studie begint!
Ik vond het vak Informatica op de middelbare school erg leuk, maar ik wilde niet een studie die volledig gefocust was op programmeren. Hierdoor heeft de unieke combinatie van programmeren en taalkunde in Groningen mij persoonlijk aangetrokken tot Informatiekunde.
Toen ik de studie Informatiekunde gevonden had, ging ik mij oriënteren op de verschillende locaties waar deze studie wordt aangeboden. Groningen leek mij het leukst, omdat de studie kleinschalig wordt aangeboden, hierdoor ken je je studiegenoten goed, maar is ook de communicatie met de docenten laagdrempelig. Daarnaast vind ik de taalkundige aspecten van dataverwerking erg interessant.
Nadat ik mijn bachelor heb afgerond, ben ik van plan om mijn master ook in Groningen te volgen. Doordat de studie redelijk breed is, kun je meerdere masters kiezen, zelf ben ik geïnteresseerd in de master Computercommunicatie. Na mijn master kijk ik er erg naar uit om mijn opgedane kennis over Informatiekunde en Computercommunicatie onderwerpen toe te passen.
Raak niet ontmoedigd door het programeren! De programmeervakken starten allemaal op een beginnersniveau, zodat je dus ook zonder ervaring kan starten.
Verder ben ik tijdens mijn eerste jaar lid geworden van ASCI en hierdoor heb ik snel studiegenoten leren kennen, maar ben ik zo ook in contact gekomen met verschillende bedrijven. Ik raad het dus erg aan om lid te worden!
Voordat ik met de studie begon wist ik niet precies wat ik wilde. Ik heb maar liefst tweemaal de Open Dag van Informatiekunde bijgewoond voordat ik besloot om de gok te wagen. Data en programmeren was compleet nieuw voor mij. Enkele jaren later pas ik de opgedane kennis van Informatiekunde dagelijks toe binnen mijn eigen bedrijf.
Bij de opleiding leer je programmeren, doe je kennis op over databases, algoritmes, websites maken en leer je Machine Learning modellen te implementeren. Ook statistiek wordt behandeld, met programmeren is dat een uitstekende combinatie voor data science.
Een belangrijk onderdeel van Informatiekunde in Groningen is het werken met taal en tekst. Dit klinkt misschien suf, maar dat is het niet. Heb je bijvoorbeeld gehoord over ChatGPT? Hoe je zoiets zelf maakt, leer je bij Informatiekunde.
Aan de opleiding heb ik veel gehad. Naast hoe je wetenschappelijk onderzoek leest en schrijft, leer je ook de nieuwste kennis meteen toe te passen in de praktijk. Voor een universitaire opleiding is Informatiekunde erg praktijkgericht. Dat betekent dus relatief weinig tentamens en juist veel groepsprojecten.
De nieuwste kennis meteen in de praktijk toepassen, samenwerken in groepsverband en hoe omgaan met data zijn voor mij het belangrijkste wat ik bij Informatiekunde heb geleerd. Dit resulteerde dan ook in het oprichten van mijn eigen bedrijf, FRISCON, samen met Max Steg, een mede-Informatiekundestudent. Op onze website lees je meer over hoe wij onze kennis van informatiekunde nu toepassen!
Are you at secondary school and want to know what studying at university is like? The Information Science programme is offering a web class! This online course from the University of Groningen is specially designed for secondary school students.
Are you interested? Please register here.