Comenius Fellows
Het Comeniusprogramma draagt bij aan de innovatie en verbetering van het hoger onderwijs in Nederland. De beurzen stellen professionals in het hoger onderwijs in staat om hun ideeën voor onderwijsvernieuwing in de praktijk te brengen. Bovendien maken ze het mogelijk dat docenten zich kunnen ontwikkelen tot excellente onderwijsprofessionals. Naarmate ze zich ontwikkelen, wordt hun potentiële impact verder uitgebreid. Elk jaar kunnen docenten een aanvraag indienen.
Er zijn drie verschillende Comeniusbeurzen voor onderwijsprofessionals in verschillende fases van hun carrière: Teaching Fellows, Senior Fellows en Leadership Fellows.
2024
Teaching Fellows
Dr. Michael Lerch (Stratingh institute of Chemistry)
Increasing Student Belonging Through Representation and Participation
Traditionele wetenschapscurricula zijn te vaak niet inclusief genoeg, waardoor studenten worden ontmoedigd om hun diverse achtergronden in te brengen in hun leeromgeving. Het uitgangspunt van dit project is dat leerlingen zich betrokken en vertegenwoordigd voelen, waardoor ze zich meer met de inhoud van een cursus kunnen identificeren. Door een cursus te ontwikkelen waarin scheikundigen van niet-traditionele achtergronden worden geportretteerd, krijgen studenten de kans zich te identificeren met scheikundige rolmodellen. Tegelijkertijd worden ze uitgedaagd om probleemoplossend te werken in teams bij de scheikundige escape games die worden aangeboden.
Dr. Frans Bianchi (Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute)
In charge of your own learning experience in skill-based practicums
Cursusevaluaties tonen aan dat eerste- en tweedejaars BSc-studenten laboratoriumlessen vaak veeleisend, traag en vermoeiend vinden. Hierdoor kunnen deze lessen demotiverend werken. In dit project wordt het traditionele eerstejaars biochemiepracticum van twee weken uitgebreid naar een format van drie weken waarin studenten een actievere rol spelen bij het ontwerpen van het practicum en beslissingen nemen tijdens het hele proces. Niet alleen in het lab, maar ook tijdens het plannen, rapporteren en reflecteren. Er zijn meerdere experimentele routes beschikbaar, zodat studenten hun eigen plan kunnen maken en volgen binnen vastgestelde deadlines. Gedurende het project zullen ze hun keuzes voortdurend verantwoorden en evalueren.
2023
Teaching Fellows
Dr. Pablo Druetta (FSE/ENTEG)
Improving the teaching of computational fluid dynamics courses in lecture rooms by means of virtual reality tools
Verbetering van het onderwijs in computational fluid dynamics in het leslokaal door middel van virtual reality
Studenten stellen zichzelf bij het volgen van simulatiecursussen vaak de volgende vragen: waarom zijn de 2D-beelden zo klein op het scherm en waarom toont de docent een weergave die niet nuttig is voor mijn leerproces? Hoewel de huidige CFD-software de weergave en nabewerking duidelijk heeft verbeterd, is dit niet voor alle studenten in dezelfde lesruimte duidelijk.
Dit project wil dit probleem aanpakken door een virtual reality (VR) framework te ontwikkelen. Studenten kunnen zich hiermee onderdompelen in een gemeenschappelijke omgeving waardoor ze kunnen interacteren en actieve deelnemers worden in het leerproces. Ze zullen de instructies kunnen volgen omdat ze bijvoorbeeld een duidelijk beeld hebben van het stromingsveld rond een windturbine. Er is een aanzienlijk potentieel om dit framework uit te breiden naar andere engineering-gerelateerde cursussen waarbij de visualisatie verbeterd kan worden door middel van VR-tools.
Dr. Koen van Benthem and Dr. Thomas Hackl (FSE/GELIFES)
Teaching coding effectively through interactive formative assessments’Dit project wil aan studenten in de cursussen biostatistiek een platform bieden waar ze scripts met oplossingen kunnen indienen. Na het indienen zal het platform onmiddellijk geautomatiseerde individuele feedback geven aan de student. Studenten kunnen hun analyse verbeteren door meerdere feedbackrondes, onafhankelijk van de beschikbaarheid van de docent. Bovendien kunnen docenten de cursus in realtime aanpassen op basis van een analyse van de ingediende scripts en de bijbehorende feedback.
2022
Leadership Fellow
Prof. dr. Jan Riezebos (Economie & Bedrijfskunde)
Waarde creëren uit studentdiversiteit door middel van logistieke innovaties
Studentdiversiteit is tegenwoordig eerder norm dan uitzondering in het hoger onderwijs. Diversiteit zou van waarde moeten zijn in het leerproces van iedere student. Echter, onderzoek geeft aan dat docenten zorgvuldig te werk moeten gaan om de waarde van diversiteit in het leerproces van studenten te realiseren. Zonder de nodige maatregelen kan diversiteit eenvoudig resulteren in
spanningen en herbevestiging van vooroordelen. Om de waarde van diversiteit te realiseren dienen docenten ondersteund en getraind te worden op technologisch en pedagogisch vlak. Dit project biedt technologische ondersteuning middels onderwijslogistieke methoden voor o.a. groepswerk en pedagogische ondersteuning middels inclusiviteitstrainingen.
Lees meer over de grant voor Jan Riezebos
Senior Fellows
Dr. Oksana Kavatsyuk (University College)
Let's WeBWork together: samenwerking tussen faculteit en studenten voor succesvol blended/hybride onderwijs.
Blended learning tools zijn niet automatisch voldoende voor het studiesucces van de studenten. Onderwijsontwerp dat gemeenschapsvorming en samenwerking tussen studenten mogelijk maakt, is van vitaal belang. We hebben een alomvattende strategie ontwikkeld die gemeenschapsvorming en samenwerking tussen studenten aanmoedigt, met als doel de online/hybride cursussen menselijker te maken door vertrouwen, aanwezigheid, bewustzijn en empathie op te bouwen. Er zullen gemakkelijk te volgen stapsgewijze richtlijnen voor docenten worden opgesteld, waaronder een project website, instructies en instructievideo's over het humaniseren van (online/hybride) cursussen en het gebruik van het WeBWork Open-Source-platform voor opdrachten. Studenten worden betrokken als co-creators en testers en doen unieke programmeer-, communicatie- en managementervaring op.
Teaching Fellows
Dr. May Lee (Science and Engineering)
Ontwikkeling van een kader voor optimalisatie van bestaande curricula voor hybride onderwijs
Veel studenten gaan naar de universiteit om STEM te studeren, maar kunnen mogelijk geen collegegeld betalen zonder tegelijkertijd een baan te hebben. Gezien de recente toename van het aantal studenten die zich inschrijven voor deze studies - studies die vaak grote introductiecursussen hebben die niet over de fysieke ruimte beschikken om hen tijdens colleges en tutorials te huisvesten - moeten universiteiten heroverwegen hoe die cursussen worden georganiseerd; een oplossing is hybride onderwijs. Ons project stelt de ontwikkeling voor van een raamwerk, gebaseerd op onderzoek naar effectieve onderwijspraktijken, dat docenten kunnen gebruiken om hun bestaande curricula aan te passen voor hybride instructie.
Lees meer over de grant for dr. Lee
Dr. Gerd Weitkamp (Ruimtelijke Wetenschappen)
Het meten en bedenken van ruimtelijk ontwerp: integratie voor geospatiale metingen en virtuele werkelijkheden ter bevordering van de ruimtelijke vaardigheden van studenten bij gezamenlijke ruimtelijke planning en ruimtelijk ontwerp.
Complexe ruimtelijke problemen in stedelijke gebieden vragen om de integratie van kennis vanuit verschillende perspectieven om weloverwogen beslissingen over stedenbouwkundige ontwerpen te kunnen nemen. In dit project ontwikkelen we een onderwijsmodule waarin we onder andere gebruikmaken van een ‘Geospatialreality’-toolset, waarmee met ruimtelijke data stedelijk gebied kan worden ontworpen op basis van kwantitatieve metingen van ruimtelijke kenmerken en subjectieve ervaringen in een virtual reality-omgeving. De toolset is interactief en dynamisch: veranderingen in het ontwerp werken door in de kwantitatieve metingen en de ervaring in VR. In de module wordt geleerd hoe een ontwerp kan worden gemaakt door middel van methoden waarin herhaling en samenwerking centraal staan. Dit maakt een transdisciplinaire benadering mogelijk.
Dr. Audrey Rousse-Malpat (Letteren)
Een meertalige benadering voor studenten uit een brede taalopleiding.
Als taalstudent komt dit probleem je waarschijnlijk bekend voor: je wilt Frans als hoofdvak volgen, maar de meeste vakken binnen jouw taalopleiding worden aangeboden in het Engels. Toch wordt van je verwacht dat je tijdens je bacheloropleiding een hoog niveau van Frans bereikt. Met dit project willen we je helpen door een meertalige opleiding aan te bieden waarin je elkaars taal en culturele perspectieven leert begrijpen en ondertussen aan je Frans blijft werken door middel van strategieën als taalvergelijking, vertaling en wederzijds begrip. Een primeur voor universiteiten!
2021
Teaching Fellow
Dr. Bharath Ganesh
Pixascope: Big visual analytics for social media
Dit project is gewijd aan "Pixascope", een softwarepakket voor studenten en onderzoekers om grootschalige visuele datasets van bijvoorbeeld social mediaplatforms. Nu is veel van het onderzoek naar grote datasets nog gericht op tekst in plaats van afbeeldingen. Dit project hoopt studenten de tools te geven om geavanceerde technologie te gebruiken om de visuele cultuur te analyseren en het lesgeven en leren in het MA-traject Social Media & Society van de RUG te verbeteren. Terwijl visuele platforms zoals Instagram en TikTok steeds belangrijker worden, geeft het onderwijs nog steeds prioriteit aan tekst. Pixascope hoopt daar verandering in te brengen door een nieuwe set tools en een educatief programma ernaast te bieden.
2020
Teaching Fellows
Oksana Kavatsyuk
Het project 'Genderinclusief onderwijs in de wiskundeklas' van dr. Oksana Kavatsyuk richt zich op het onderzoeken hoe alle studenten, ongeacht hun geslacht, kunnen worden aangemoedigd om hun talenten op het gebied van wiskunde volledig te verkennen.
Jolien Mouw
Speerpunt van het project ‘Orde in de Virtuele Kleuterklas’ van dr. Jolien Mouw is het ontwikkelen en toetsen van een innovatieve en interactieve Virtual-Reality kleuterklas waarin studenten van de Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) veilig kunnen experimenteren met geleerde reactieve en preventieve kleuterklassenmanagementstrategieën.
Lees meer over de teaching fellow-beurzen
2019
Senior fellows
Esther Hoorn (ABJZ)
'Privacy in Research: Asking the Right Questions'
Het doel van dit project is om studenten te leren de juiste vragen over privacy te stellen door hen te helpen privacykwesties vanuit verschillende perspectieven te bekijken. Verder wordt een aanpak ontwikkeld om verantwoorde onderzoeksmethodologie te ontwerpen, te implementeren en in te bedden in interdisciplinair onderzoek.
Jan Albert van Laar (Wijsbegeerte)
'Deliberative debating'
De RUG ontwikkelt op basis van inzichten uit de argumentatietheorie en de deliberatietheorie een app die studenten helpt een deliberatief debat te voeren. Daarbij staan informatieverwerving, overleg en uitwisseling van argumenten centraal. De app stelt studenten ook in staat om te experimenteren met zelf ontworpen discussieformats. Doel is te komen tot breed inzetbare onderwijsmodules voor studenten en vervolgens voor leerlingen in het voortgezet, middelbaar en hoger onderwijs.
2018
Teaching fellows
Marjolein Deunk (GMW)
'Visual Thinking Strategies als basis voor interculturele competentie'
In de methode Visual Thinking Strategies bespreken studenten van de Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs een kunstwerk, om zo opmerkzaamheid en een kritische open houding bij hen te stimuleren. Vervolgens bespreken ze op dezelfde manier een video-opname van een voorleessessie in een cultureel diverse kleuterklas.. Doel is de kennis, attitudes en self-efficacy ten opzichte van cultureel-etnische diversiteit in de klas positief te beïnvloeden.
Laatst gewijzigd: | 07 juni 2024 09:39 |