Over ons Beleid en strategie Erkennen en Waarderen

Promotiebeleid bij UCG

Het University College Groningen (UCG) biedt getalenteerde docenten en lectoren de mogelijkheden om zich te ontwikkelen op basis van een promotiebeleid dat de principes van Erkennen en Waarderen omarmt. Het promotiebeleid maakt expliciet ruimte voor ‘horizontale’ overgangen tussen het docent- en het lectorentraject. Zowel docenten als lectoren krijgen 70% van de onderwijstijd, 20% van de onderzoeks-/impact tijd en 10% van de servicetijd toegewezen.

Voor promotie wordt het wetenschappelijk personeel beoordeeld op de vier criteria: onderwijs, onderzoek/impact, academisch burgerschap en leiderschap. ‘Ruimte voor ieders talent’ ontstaat door een flexibele weging van de vier criteria, met het duidelijke inzicht dat academici niet altijd op alle criteria hoeven te excelleren. Naast een focus op onderwijs die kenmerkend is voor een onderwijsgerichte faculteit, hebben wetenschappers dus de vrijheid om zich te concentreren op onderzoek, leiderschap of academisch burgerschap. In de jaarlijkse R&O-gesprekken worden de prestaties op de vier criteria geëvalueerd en worden loopbaanperspectieven besproken.

Bevorderingsverzoeken voor UHD of docent 1 worden beoordeeld door een onafhankelijke bevorderingscommissie. Een promotie naar  hoogleraar is momenteel niet mogelijk.

Laatst gewijzigd:05 juli 2024 14:36