Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Organisatie Diensten en services Teaching Academy Groningen

Zes RUG-docenten ontvangen Comeniusbeurs!

05 juli 2023

Vijf docenten van de Rijksuniversiteit Groningen hebben een Comenius-beurs gekregen. Het Comenius-programma speelt een cruciale rol in het versterken en revitaliseren van het hoger onderwijs in Nederland. Het programma kent drie verschillende beurzen: Teaching Fellow, Senior Fellow en Leadership Fellow. De beurs stelt onderwijsprofessionals in staat om hun innovatieve ideeën direct te implementeren in het onderwijs.

Bekroonde projecten

Met veel plezier feliciteren we onze collega's die hun Comenius-beurs hebben gekregen! Van de negen aanvragen vanuit de Rijksuniversiteit Groningen, zijn er vijf positief beoordeeld. In de Comenius-ronde 2023 zijn de volgende projecten gehonoreerd:

Dr ir. Pablo Druetta (FSE) - Teaching Fellow - “Verbetering van computational fluid dynamics-cursussen in collegezalen middels virtual reality tools”

Computersimulatie heeft in de afgelopen decennia de manier waarop we techniek gebruiken en onderwijzen verbeterd. Deze tools hebben echter een nadeel: de visualisatie van een 3D-wereld op 2D-schermen. Veel studenten hebben met dit probleem te maken gehad, waarbij ze proberen om zowel de complexe natuurkunde te begrijpen als te verduidelijken wat er op de schoolborden stond. Dit leidt tot een passief leerproces en een toename van de uitval. Ons voorstel is erop gericht dit probleem aan te pakken door VR-tools, die het visualisatie- en leerproces zullen vergemakkelijken en een actieve leeromgeving zullen creëren.

Dr Koen Van Benthem and Dr Thomas Hackl (FSE) - Teaching Fellow - “Effectief leren coderen via interactieve formatieve evaluaties”

Data science vaardigheden zijn cruciaal in zowel het bedrijfsleven als in academisch onderzoek. Moderne data analyses worden uitgevoerd middels computercode. Het schrijven van dergelijke code vormt voor veel studenten een uitdaging. We willen dit leerproces ondersteunen middels een te ontwikkelen platform. Studenten van de vakken biostatistiek 1 en 2 kunnen hier code voor opdrachten inleveren, waarop het platform op basis van door de docent vastgestelde regels direct feedback genereert. Hierdoor kunnen studenten onafhankelijk hun analyse iteratief verbeteren. Daarnaast, kunnen docenten aan de hand van de ingeleverde codes en bijbehorende feedback hun vak in realtime aanpassen.

Dr Liga Klavina (GMW) - Teaching Fellow - “Toegang tot Academische vaardigheden: verminderen van belemmeringen in het eerstejaars learning community”

Toegang tot onderwijs zorgt voor diversiteit en waarborgt gelijkheid en benutting van talent. Ongeveer 30% van de studenten ervaart belemmering(en), of het nu gaat om ruimtes, materialen, groepsprocessen of de academische cultuur. Learning communities maken een toegankelijke en inclusieve leerervaringen mogelijk. Om ervoor te zorgen dat alle studenten de voordelen van learning communities optimaal kunnen benutten en om de toegang tot academische vaardigheden te vergroten, moeten de obstakels worden begrepen en verminderd, samen met studenten en met behulp van evidence-informed benaderingen. Dit project biedt ondersteuning om belemmeringen te verminderen en docenten te helpen om diversiteit te waarborgen en toegankelijkheid en inclusiviteit te vergroten.

Dr ir. Erik Meijles (FRW) - Senior Fellow - “Bouwen aan zelfvertrouwen van studenten door vrijwillige formatieve Voortgangstoetsing”

In dit project stimuleren we inzicht van studenten in hun leerontwikkeling en hun zelfvertrouwen door middel van voortgangstoetsen op programmaniveau. We verwachten dat deze toetsen bijdragen aan het beter vasthouden van kennis en vaardigheden. Op een informatief dashboard kunnen studenten hun voortgang vergelijken met de leeruitkomsten van hun programma, hun eerdere resultaten en die van hun medestudenten. Een tweede dashboard biedt inzicht aan onderwijsmanagers en docenten in de voortgang van specifieke studentengroepen. Onze ervaringen en het ontwikkelproces worden open access beschikbaar gesteld voor andere onderwijsinstellingen.

Dr Ruby Otter-Drost (UMCG) - Senior Fellow - “Exercise = Medicine: Interdisciplinaire learning communities voor toegepaste inspanningsfysiologie”

Bewegen is belangrijk voor een gezonde levensstijl, maar dit is niet voor iedereen even makkelijk. Denk bijvoorbeeld aan zieke ouderen, maar ook aan sporters die juist heel veel bewegen. In Nederland zijn er verschillende inspanningsdeskundigen -artsen en bewegingswetenschappers – maar er is geen gemeenschappelijke aanpak en opleiding in toegepaste inspanningsfysiologie. Daarom ontwikkelen we in dit Comeniusproject een academisch programma waarin studenten, docenten en professionals uit verschillende disciplines samen leren over gezond bewegen. Zij doorlopen twee opeenvolgende learning communities waarin ze gezamenlijk complexe cases leren aanpakken. Zo ontstaat een betere samenhang tussen onderwijs en werkveld die nodig is voor toepassing van Exercise=Medicine.

Gefeliciteerd

We feliciteren alle collega's die een aanvraag hebben ingediend voor de Comenius-beurs 2023. We wensen alle laureaten veel succes met de uitvoering van hun projecten. We kijken uit naar effecten van de implementatie van de projecten in hunonderwijs.

Interesse in aanmelden?

De Rijksuniversiteit Groningen is er trots op elk jaar innovatieve en competitieve projecten voor te dragen. Als je overweegt een aanvraag in te dienen voor een Comenius-beurs of andere beurzen die beschikbaar zijn aan de RUG, raadpleeg dan de subsidie-ondersteuning van de Teaching Academy Groningen. Heb je interesse om deel te nemen aan de Comenius-schrijfgroep en ondersteuning te krijgen bij je aanvraag voor de 2024 ronde? Registreer je dan via onderstaande knop!

Laatst gewijzigd:06 juli 2023 09:57
View this page in: English

Meer nieuws

  • 16 december 2024

    Jouke de Vries: ‘De universiteit zal wendbaar moeten zijn’

    Aan het einde van 2024 blikt collegevoorzitter Jouke de Vries terug op het afgelopen jaar. Daarbij gaat hij in op zijn persoonlijke hoogte- en dieptepunten en kijkt hij vooruit naar de toekomst van de universiteit in financieel moeilijke tijden.

  • 10 juni 2024

    Om een wolkenkrabber heen zwermen

    In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...

  • 24 mei 2024

    Lustrum 410 in beeld

    Lustrum 410 in beeld: Een fotoverslag van het lustrum 2024